شنبه 22 اردیبهشت 1403 - 11 May 2024
تاریخ انتشار: 1401/09/06 04:00
ناباروری| علل ناباروری| ناباروری زوجین
کد خبر: 32309

علت "ناباروری" و راه های پیشگری از "ناباروری"

مدیر مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی کرمانشاه به تشریح علل ناباروری و راهکارهای پیشگیری از آن پرداخت. دکتر نازنین کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ناباروری یک بیماری است و نقص محسوب نمی‌شود، گفت: ناباروری به ناتوانایی در باردار شدن پس از یک سال تلاش و عدم استفاده از روش‌های پیشگیری در این مدت گفته می‌شود.

وی افزود: ناباروری بیماری تک عاملی نیست و عوامل مختلفی در بروز آن نقش دارند که یکی از مهم‌ترین عوامل ناباروری ژنتیک است.کریمی گفت: عامل موثر بعدی در بحث ناباروری سن بالا در ازدواج است، چرا که با افزایش سن، هم کمیت و هم کیفیت سلول‌های جنسی در مردان و زنان کاهش می‌یابد و ناباروری در زوجینی که در سنین بالا ازدواج کرده‌اند، محتمل‌تر است.مدیر مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی کرمانشاه استرس را هم یکی از عوامل بسیار مهم در ناباروری زوجین عنوان و اظهار کرد: امروزه مقالات بسیاری در این زمینه به چاپ رسیده و مشخص شده افرادی که استرس‌های خانوادگی، شغلی و... را تجربه می‌کنند، بیشتر با چالش ناباروری مواجه هستند.

علل ناباروری در افراد

ناباروری

وی افزود: در حال حاضر میزان ناباروری در افرادی که تحصیلات بالاتری دارند بیشتر است که این امر به دلیل درگیری‌های فکری و استرس‌هایی است که این افراد تجربه می‌کنند.کریمی سبک زندگی را هم یکی دیگر از مهم‌ترین علل موثر در ناباروری افراد عنوان و تصریح کرد: تغذیه، ورزش و در مجموع سبک زندگی افراد نقش موثری در ناباروری دارد و هرچه سبک زندگی ناسالم‌تر باشد احتمال ناباروری هم افزایش می‌یابد.وی از عفونت‌ها هم به عنوان عامل دیگر در ناباروری یاد کرد و افزود: بیماری‌های عفونی، عفونت‌های میکروبی و قارچ‌ها هم در بروز ناباروری افراد موثر هستند.کریمی برخی بیماریهای جنسی را هم از عوامل موثر دیگر در ناباروری افراد عنوان کرد.

 ناباروری زوجین سهم زن و مرد یکسان

ناباروری

وی با بیان اینکه در ناباروری زوجین سهم زن و مرد یکسان است، گفت: در گذشته این تصور وجود داشت که عمدتا ناباروری از جانب زنان است، اما امروزه علم ثابت کرده که میزان ناباروری در زنان و مردان یکسان است.مدیر مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی کرمانشاه در ادامه در تشریح راهکارهای پیشگیری از ناباروری گفت: بجز عامل ژنتیک که نمی‌توان اقدامی برای پیشگیری از آن انجام داد، مابقی عوامل از جمله استرس، سبک زندگی، عفونت‌ها و ... به راحتی قابل پیشگیری هستند.وی افزود: اگر افراد سبک زندگی سالم داشته و در سنین پایین‌تر و قبل از 30 سالگی ازدواج کنند، تا حد زیادی شانس باروری را افزایش می‌دهند.

درمان به موقع ناباروری

ناباروری

کریمی بر درمان به موقع ناباروری هم تاکید و تصریح کرد: اگر یک زوج زیر 30 سال یک سال تلاش کرده و صاحب فرزند نشدند نباید زمان طلایی درمان را از دست بدهند و باید سریعا اقدام کنند و در صورت اقدام برای درمان 35 تا 40 درصد شانس این را دارند که صاحب فرزند شوند.وی افزود: در خصوص زوجین بالای 30 سال هم توصیه می‌شود پس از شش ماه تلاش برای فرزند دار شدن حتما برای درمان مراجعه کنند و این زوجین هم در صورت اقدام برای درمان 20 تا 25 درصد شانس این را دارند که صاحب فرزند شوند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3gkpk9