جمعه 05 مرداد 1403 - 26 Jul 2024
تاریخ انتشار: 1402/02/28 12:00
میوه انبه
کد خبر: 39756

خواص انبه برای دیابتی ها | دیابتی ها نگران مصرف انبه نباشند

میوه انبه، میوه گرمسیری است. خاستگاه انبه هند، پاکستان، بنگلادش، آسیای جنوب شرقی استـ

میوهٔ انبه علاوه بر مصرف خوراکی، آشپزی و آب میوه همچنین به عنوان طعم‌دهنده، رنگ‌دهنده و عطر نیز کاربرد دارد.میوه انبه در سراسر جهان مورد استفادهٔ خوراکی قرار می‌گیرد. برای مصرف میوه انبه پوست آن جدا می‌گردد، چرا که حاوی موادی تحریک کننده برای معده است. میوه انبه در انواع سالادها، نوشیدنیها، آب میوه ها، شربتها ،ترشیهاو بستنیها استفاده می‌شود. از آن برای درست کردن مربا، انواع شیرینی، تارت، کیک و پورهٔ میوه نیز استفاده می‌شود.در برخی از کشورها از انبه برای پخت غذاهای اصلی نیز استفاده می‌شود. 

میوه انبه

با توجه به طعم شیرین و قند طبیعی موجود در انبه، آیا این میوه برای دیابتی ها نیز مفید است و با خیال راحت می توانند از خواص این میوه خوشمزه بهره مند شوند.انبه ویتامین ها و مواد معدنی مهم زیادی را در خود گنجانده و به همین دلیل تقریبا در هر رژیم غذایی حتی رژیم های غذایی کاهنده قند خون نیز به عنوان یک ماده مغذی عالی به شمار می رود.اگرچه بیش از 90 درصد کالری موجود در انبه از قند آن حاصل می شود و به همین دلیل می تواند در افزایش قند خون دیابتی ها نقش داشته باشد اما به دلیل حضور فیبر و آنتی اکسیدان های مختلف مصرف انبه تاثیر چندانی روی قند خون ندارد.همان طور که می دانید فیبر سرعت بدن در جذب قند داخل جریان خون را کند می کند و محتوای آنتی اکسیدانی انبه نیز به کاهش هر گونه پاسخ استرس مرتبط با افزایش سطح قند خون کمک می کند.

به همین دلیل بدن می تواند به خوبی افزایش سطح کربوهیدرات ها و قند خون ناشی از مصرف انبه را کنترل کند.

بهترین روش های مصرف انبه در دیابتی ها: 

بهترین راه برای به حداقل رساندن تاثیر انبه روی قند خون این است که از خوردن مقادیر زیاد آن در یک زمان اجتناب کنید.

گفته شده مقدار کربوهیدرات مصرفی متعادل در هر وعده غذایی حدود 15 گرم می باشد و هر نصف فنجان (82.5 گرم) انبه خرد شده حدود 12.5 گرم کربوهیدرات دارد.

بنابراین اگر دیابت دارید توصیه می شود با این مقدار شروع کنید و پاسخ بدن را زیر نظر بگیرید تا با آزمون و خطا، مقدار مناسب برای مصرف انبه در هر وعده را به دست آورید.

عملکرد پروتئین در به حداقل رساندن نوسانات قند خون در وعده های غذایی سرشار از کربوهیدرات از جمله انبه بسیار شبیه فیبر است.

انبه اگرچه از نظر محتوای فیبر در سطح خوبی قرار دارد اما پروتئین زیادی ندارد، بنابراین توصیه می شود هنگام مصرف انبه آن را با یک منبع پروتئینی مانند تخم مرغ آب پز، یک قطعه پنیر یا یک مشت آجیل همراه کنید تا وعده غذایی یا میان وعده مغذی تر و سالم تری داشته باشید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3eglyv