پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
تاریخ انتشار: 1401/05/25 00:07
برجام
کد خبر: 25176

برجام به توافق نزدیک شد | ایران به متن پیشنهادی اروپا پاسخ مثبت داد

محمد مرندی ، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران:ایران نگرانی‌های خود را ابراز کرده است، اما حل مسائل باقی مانده چندان دشوار نیست.

نگرانی‌های ایران ناظر بر بدعهدی طرف‌های غربی در قبال برجام است. نمی‌توانم بگویم که توافقی حاصل خواهد شد، اما نسبت به قبل به توافق برجام نزدیک‌تر هستیم.

لورا روزن خبرنگار آمریکایی هم به نقل از منبع اروپایی خود در توئیتر نوشت که پاسخ ایران عمدتا در حوزه مسائل تحریمی است و در این زمینه چیزهای زیرکانه‌ای را مطرح کرده است.

توافق هسته ای توافقی بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای ایران است که در تاریخ 14 ژوئیه 2015 میان ایران و کشورهای گروه 1+5 در شهر وین صورت گرفت. توافق هسته ای میان ایران و 6 قدرت جهانی برای دستیابی طرفین به "برجام"، همزمان با "توافق موقت ژنو" در نوامبر 2013 آغاز شد. بر اساس متن توافق هسته ای، ایران ذخایر غنی سازی متوسط خود را پاکسازی، ذخیره سازی اورانیوم با غنای کم را تا 98 درصد قطع و همچنین تعداد سانتریفیوژهای خود را تا حدود دو سوم به مدت حداقل 15 سال کاهش خواهد داد. بر اساس توافق هسته ای و در ازای اجرای تمامی این تعهدات، ایران از ذیل تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا خارج خواهد شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/399law