سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 30 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/04/23 02:39
برداشت برنج
کد خبر: 41925

چرا شالیکاران از برداشت برنج نگرانند؟

امروز جمعه نخستین برداشت مکانیزه شالی مازندران با حضور وزیر جهاد کشاورزی در یک هکتار از اراضی شالیزاری روستای کریم کلا لاله آباد بابل زیرسایه دلهره بازار فروش کشاورزان آغاز شد.

دغدغه و نگرانی از دپوی حدود ۳۰۰ هزار تن برنج در انبار شالیکوبی‌های مازندران سبب شد وزیر جهاد کشاورزی امروز پنجشنبه با بازدید میدانی از شالیکوبی این استان شمالی نحوه بازاریابی و تسهیل فروش این محصول را بررسی کند، توجهی که امید و انگیزه شالیکاران را برای ادامه کشت و کار دوچندان می کند.

برنج

طبق آمار اتحادیه شالیکوبی داران مازندران حدود ۳۰۰ هزار تن انواع برنج های تولیدی برنج سال گذشته همچنان آماده فروش در انبارها موجود است از سوی دیگر گزارش میدانی از شالیکوبی‌های استان نشان می‌دهد، برنج طارم محلی و طارم هاشمی ۲ رقم از بهترین ارقام برنج استان در حال حاضر به طور متوسط در هر کیلوگرم کمتر از ۶۰ هزار تومان و رقم های کیفی پرمحصول ندا و شیرودی نیز حدود ۳۲ تا ۳۵هزار تومان آماده عرضه از سوی کشاورزان است، اما تقاضا برای خرید وجود ندارد.

وضعیت دپو و رکود بازار برنج تولیدی سال گذشته پس از گذشت چهار ماه از سال جدید در حالی است که قیمت فعلی رقم طارم هاشمی نسبت به اسفند ماه پارسال حدود ۳۰ هزار تومان در هر کیلو گرم پایین تر آمده است و کشاورزان به خاطر نیاز به نقدینگی حاضر به فروش محصولشان نیز هستند.

در بازدید وزیر جهاد کشاورزی از واحد شالیکوبی ساری که حدود ۵۰ تن از برنج تولیدی سال گذشته آماده فروش در انبار باقی مانده بود شماری از کشاورزان گفتند که وجود این همه برنج سال گذشته در حالی است که تا ۱۰ روز آینده برنج جدید وارد همه شالیکوبی می شود.

آنان قیمت حدود ۶۰ هزار تومان را برای طارم محلی و هاشمی را برابر با قیمت تمام شده تولید برنج سال جاری نامناسب دانستند عنوان کردند و گفتند: تنش آبی و افزایش قیمت نهاده ها هزینه را امسال دو چندان کرد.

نمایندگان مردم ساری در مجلس شورای اسلامی نیز بر لزوم توجه ویژه دولت به ساماندهی بازار برنج تاکید کردند و گفتند: با توجه به تنش آبی و هزینه های شالیکاران اگر برنج امسال به درستی در بازار مدیرت نشود کشاورزان در حفظ زمین خود تردید می کنند.

آنان تسهیلات بلاعوض برای شالیکاران که امسال به دلیل تنش آبی موفق به کشت نشدند، را خواستار شدند

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود. استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.

این استان با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد زمین کشاورزی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/366qmy