جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/02/30 07:41
دارو
کد خبر: 39818

ارسال 40 تن دارو برای عملیات درمانی حج امسال |جزییات خبر

اولین تیم درمانی حج و زیارت شامل 37 نفر از اعضای کادر عملیات درمانی حج تمتع امسال، فردا به عربستان اعزام خواهد شد.

 سیدعلی مرعشی  در نشست خبری با اصحاب رسانه در آستانه اعزام حجاج به سرزمین وحی گفت: عملیات حج تمتع از مدت ها قبل آغاز و معاینات زائران توسط پزشکان معاین انجام شده است.

2023052012464392243218576

سن زائران احج امسال 

 زائران امسال میانگین سنی بالاتری دارند به نحوی که امسال ۲ هزار و ۳۰۰ زائر بالای ۸۰ سال داریم که توانایی جسمی آنها تایید شده است. مسن‌ترین زائر امسال ۱۱۱ ساله و کوچکترین زائر ۹ ماهه است. مرعش گفت :امسال زائرانی که بیماری مزمن دارند، بیشتر است چون سن زائران امسال بیشتر است. امسال عوامل اجرایی حج کاهش داشته است تا تعداد زائر بیشتری اعزام شود. 105 نفر از کادر درمان کاهش داشته اند.  

به گفته مرعشی؛ بیماری‌های قلبی، عروقی، نارسایی قلبی و فشار خون، بیشترین بیماری‌های حج ۱۴۰۲ هستند و در مرحله بعد دیابت از جمله شایع ترین بیماری‌ها هستند. امسال ۱۷ نفر زائر دارای نارسایی کلیه داریم که نیازمند دیالیز هستند.

مرعشی در ادامه با بیان اینکه اولین تیم اعزامی‌ پزشکی حج و زیارت فردا به عربستان اعزام می‌شوند افزود: ۳۷ نفر از این کادر پزشکی از سوی مرکز پزشکی حج و زیارت اعزام می‌شوند.

وی گفت: اقلام دارویی که هر سال اعزام می‌شود با توجه به بیماری زائران و تجربیات سال های قبل ارسال می‌شود که ۴۲۵ قلم دارو در فارماکوپه دارویی امسال وجود دارد و از نظر وزنی نیز ۴۰ تن دارو ارسال خواهد شد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت افزود:  توصیه ما همیشه به زائران این بوده که داروهای خود را به میزان کافی برای طول سفر به همراه داشته باشند ولی کمبودهای دارویی آنها را خودمان تامین می‌کنیم.

مرعشی ادامه داد: زائران اگر قبل از اعزام، پیاده‌روی نداشته باشند، در زمان تشرف توانایی انجام مناسک حج ا نخواهند داشت و مجبور به استفاده از دارو خواهند شد. چون هوا گرم است، لازم است که مایعات زیادی بخورند و استحمام لازم را داشته باشند تا به حفظ سلامت آنها کمک کند.

مرعشی گفت: تمام داروهای مخدر، جزو داروهای ممنوعه هستند. داروهای که اثر تسکینی دارند و داروهای دوپینگ نیز جزو داروهای ممنوعه هستند. برخی از زائران، داروی آرام بخش مصرف می‌کنند که برای جلوگیری از بروز مشکلات در فرودگاه‌ها باید نسخه انگلیسی به همراه داشته باشند.

مرعشی بیان کرد: عربستان سعودی اعلام کرده که زائران باید واکسن مننژیت و 2 دوز واکسن کووید ۱۹ شامل (آسترازنکا  سینوفارم و اسپوتنیک) را تزریق کرده باشند.

وی گرمازدگی را یکی از مشکلات حج امسال دانست و گفت: اکنون درجه حرارت عربستان ۳۹ و ۴۰ است و این درجه حرارت برای بسیاری از زائران ما غیر قابل تحمل است به همین دلیل به زائران توصیه می‌کنیم از چتر استفاده کنند، آب همراه داشته باشند، در هوای گرم از هتل خارج نشوند و ... ولی تونل‌های هوای سرد برای زائران تعبیه خواهد شد.

مرعشی گفت: تنها در صورتی زائران قبل از تمام شدن دوره اعزام به کشور برگردانده می‌شوند که شرایط سلامت آنها در معرض خطر قرار گرفته باشد. بیمارانی که شرایط خاص و حاد جسمی دارند بعد از انجام اعمال تشریق به کشور بازگردانده می‌شوند. اگر قبل از اعمال تشریق بیمار شوند با آمبولانس و اتوبوس آمبولانس و به همراه تیم پزشکی اعمال حج آنها انجام می‌شود.

امسال ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر ایرانی عازم حج می‌شوند که کمتر از ۲۰۰ نفر در کمیسیون‌های پزشکی استطاعت جسمانی آنها رد شده است که آلزایمر، سرطان‌های پیشرفته، جراحی قلب باز، عدم ناتوانی جسمانی، بارداری و ... از دلایل عدم تایید استطاعت جسمانی و روانی متقاضیان حج است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2rb9eb