جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 10 May 2024
تاریخ انتشار: 1402/05/16 20:44
یارانه نقدی
کد خبر: 121060

تغییرات بزرگ در پرداخت یارانه نقدی مرداد ماه | یارانه خانوار ۲ میلیون تومانی شد

یارانه معیشتی دولت به ۲ میلیون تومان افزایش یافت؛ ولی گروهی از خانوارها شامل این یارانه می شوند.

رقم یارانه نقدی جدید رئیسی بین 300 تا 400 هزارتومان است. وزیر اقتصاد گفت: تا مردادماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. کالابرگ الکترونیکی برای تمام مشمولان یارانه نقدی درنظر گرفته شده است.یارانه معیشتی دولت به 2 میلیون تومان افزایش یافت؛ ولی گروهی از خانوارها شامل این یارانه می شوند.

\r\n\r\n

یارانه معیشتی دولت 120 هزار تومان افزایش یافته و رقم آن به 520 هزار تومان رسیده است. اما پرداخت یارانه دو میلیونی به خانوارها شروطی دارد. این شروط چیست و یارانه جدید شامل کدام افراد می‌شود؟

\r\n\r\n

سه دهک اول جامعه یارانه 400 هزار تومانی دریافت می‌کنند. اما از این ماه یارانه آنها می‌تواند تا 520 هزار تومان هم برسد. اما مشروط به اینکه افراد 50 درصد مبلغ یارانه خود را نقدی دریافت نکنند و به جای آن کالا بخرند.

\r\n\r\n

 این شرط جدید دولت برای افزایش 120 هزار تومانی یارانه نقدی است. آنگونه که دولت اعلام کرده افراد سه دهک اول جامعه می‌توانند ماهانه 520 هزار تومان یارانه نقدی دریافت نند اما مشروط به اینکه هر ماه نیمی از مبلغ یارانه نقدی خود یعنی 200 هزار تومان آن را کالا بخرند و تنها 200 هزار تومان آن را نقدی برداشت کنند. در این صورت است که به 200 هزار تومان مبلغ خرید از سبد کالا، 120 هزار تومان دیگر هم اضافه می‌شود و افراد می‌توانند تا 320 هزار تومان کالا خریدار کنند.

\r\n\r\n

به عبارتی یارانه نقدی به ازای هر نفر از سه دهک اول 520 هزار تومان شده که 320 هزار تومان آن را باید صرف خرید سبد کالا شود و تنها 200 هزار تومان آن را می‌توان نقدی برداشت کرد.

\r\n\r\n

با این حساب، یارانه نقدی یک خانوار چهار نفره در دهک اول تا سوم که پیش از این یک میلیون و 200 هزار تومان بود به دو میلیون و 80 هزار تومان می‌رسد که تنها می‌توان 800 هزار تومان آن را نقدی برداشت کرد و با یک میلیون و 280 هزار تومان دیگر باید کالا خرید.

\r\n\r\n

نکته دیگری که وجود دارد این است که سبد خرید کالا از قبل مشخص است و شامل 11 قلم کالایی می‌شود که با قیمت سال 1401 محاسبه می‌شود.

\r\n\r\n

 دولت اعلام کرده که در صورت موفقیت این طرح و استقبال از آن، افزایش یارانه نقدی به دهک‌های چهارم تا پنجم هم می‌رسد.

\r\n\r\n

سبد یارانه نقدی شامل چه کالاهایی می‌شود؟

\r\n\r\n

براساس اطلاعیه وزارت کار سبد کالابرگ شامل ماست، شیر، پنیر، قند و شکر، ماکارونی، روغن مایع، برنج، مرغ و تخم‌مرغ می‌شود. مردم مختارند که از هر نام و نشان و برند تجاری کالای مورد نیاز خود را از بین 10 قلم کالای ذکر شده تهیه کنند و دولت طبق سبد کالای مشخص شده مابه‌التفاوت قیمت کالا را در طول دوره پرداخت می‌کند./تجارت نیوز

\r\n\r\n

یارانه نقدی جدید

\r\n\r\n

معاون وزیر کار و رفاه از آغاز مرحله جدید طرح کالا برگ الکترونیک و افزایش 120 هزار تومانی اعتبار یارانه (520 هزار تومان) سه دهک اول درآمدی خبر داد و گفت: این اعتبار 120 هزار تومانی از دهم مرداد در حساب این دسته از مشمولان وجود دارد.

\r\n\r\n

 علیرضا عسگریان با حضور در شبکه خبر ضمن اعلام آغاز مرحله جدید طرح کالا برگ الکترونیک گفت: قرار است مبنای قیمتی سبد کالایی که شامل 11 قلم اعلامی می‌باشد، ثابت و با قیمت سال 1401 محاسبه شود. مقرر شده تورم سفره مردم توسط دولت جبران شود لذا مرحله جدید طرح در مرداد و شهریور ماه اجرا می‌شود که بر اساس آن 120 هزار تومان به یارانه سه دهک اول درآمدی اضافه می‌شود که البته فرصتهایی در این زمینه ایجاد شده است.

\r\n\r\n

وی با تاکید بر اینکه دولت در صدد حفظ این سبد با نرخ سال گذشته و جبران افزایش قیمتهاست ادامه داد: با اجرای این طرح مواد مغذی مورد نیاز سلامتی مردم تامین می‌شود که شامل پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها می‌شود و استاندارد شده توسط انستیتو تغذیه‌ای ایران است. هدف این است تا مردم تحت هر شرایطی برای استفاده از این سبد گرایش پیدا کنند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2l8mrr