دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/03/24 04:26
کالابرگ
کد خبر: 41129

بالاخره طرح کالابرگ اجرایی می شود؟ | تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ

پیشنهاد می‌شود یک بار در سال به ۹ دهک و سه بار در سال به ۵ دهک، کالابرگ الکترونیکی در قالب کارت بانکی مخصوص اختصاص یابد.

کالابرگ فعلا برای همه توزیع نمی شود. کالابرگ قرار است به جای یارانه نقدی داده شود. کالابرگ برای خرید اقلام ضروری است. کالابرگ به جای پول نقد است. برای اطلاع از کالابرگ مطلب زیر را بخوانید.

سیدمحسن دهنوی (نماینده مردم تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس) در حساب توییتر به بحث و پیشنهاداتی درباره اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی پرداخت.

وی در یک رشته توئیت نوشت:

‌از آیت الله رییسی و آقای مخبر به جهت شروع طرح ملی کالابرگ الکترونیکی تشکر می‌کنم.

احراز هویت با کارت بانکی و اعطای هوشمندانه یارانه از طریق بارکد کالاهای اساسی از اهم ابتکارات این طرح است اما باید اصلاحاتی داشته باشد:

‌۱. پرداخت ۸۰ هزار تومان مازاد و به سه دهک تنها به عنوان گام اول قابل قبول است.

دولت باید از محل منابع حاصل از افزایش نرخ تسعیر ارز، هم میزان یارانه و هم تعداد دهک‌ها را در گام‌های بعدی افزایش دهد.

۲. در طرح پیشنهادی حجم اقلام اساسی باید نوع و نشان اقلام، میزان یارانه، میزان پرداخت از جیب مصرف‌کننده، امکان جابه‌جایی بین اقلام و فروشگاه‌های منتخب در شهرستان‌ها برای عموم مردم شفاف شود. در صورت عدم قطعیت در موارد گفته‌شده، اجرا با مشکل روبرو خواهد شد.

۳. در گام بعدی پیشنهاد می‌شود یک بار در سال به ۹ دهک و سه بار در سال به ۵ دهک، کالابرگ الکترونیکی در قالب کارت بانکی مخصوص اختصاص یابد.

۴. از ابتدا پیشنهاد ما این بود که منابع این طرح و همچنین اعتبار خرید از یارانه نقدی مردم، مستقل و عددی اضافه بر یارانه نقدی و مختص خرید به مردم، پرداخت گردد.

امیدوارم در آینده، این پیشنهاد عملی شود.

ایلنا

سیدصولت مرتضوی،وزیرکار در نشست ویدئوکنفرانس با مدیران‌کل ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی سراسر کشور که مدیران‌کل بهزیستی و کمیته امداد امام‌ خمینی‌(ره) نیز حضور داشتند، با تشریح اهداف اجرای مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک اظهار داشت: اجرای طرح ملّی کالابرگ الکترونیک مصوبه مجلس شورای اسلامی و در راستای سیاست‌های عدالت‌بخش نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: از سال گذشته و با تکمیل سامانه شبکه ملّی اعتبار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک آغاز و در اسفندماه 1401نیز به صورت سراسری به مرحله اجرا درآمد.

مرتضوی گفت: به دنبال تأکیدات ریاست محترم جمهوری و به منظور تأمین سبد تغذیه خانوارهای کم‌درآمد، تأمین منابع مالی افزایش 20درصدی اعتبار یارانه کالابرگ در دستور کار دولت قرار گرفت.

وزیر رفاه اجتماعی با بیان این‌که اجرای سراسری و فراگیر طرح کالابرگ الکترونیکی به مهار تورّم و ثبات بازار کمک می‌کند، اظهار داشت: اجرای اثربخش این طرح نیازمند همراهی و هماهنگی گسترده در تمامی استان‌های کشور است.

وی تأکید کرد: در مرحله نخست و به منظور حمایت از خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام‌ خمینی(ره) افزایش 20درصدی اعتبار یارانه از 13خردادماه برای آنان اعمال می‌شود و می‌توانند به شرط استفاده بیش از 70درصدی از سبد 11قلم کالای طرح کالابرگ مشمول این افزایش شوند.

مرتضوی گفت: دولت در ادامه برای کل خانوارهای دهک‌های اول تا سوم این افزایش را اعمال می‌کند و تلاش دارد برای سایر دهک‌ها نیز این طرح را عملیاتی کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اطلاع‌رسانی متمرکز و گسترده به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام‌‌ خمینی(ره) برای برخورداری از این طرح و افزایش اعتبار یارانه تأکید کرد و افزود: دولت برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای تنظیم بازار، رشد تولید و مهار تورّم داشته و اجرای طرح کالابرگ در همین راستا است.

سرپرست خانوار چه کسی است؟

ـ شخصی که مبلغ یارانه نقدی خانواده به حساب وی واریز می‌شده است.

چگونه می‌توان از اعتبار در خرید استفاده کرد؟

ـ با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز و با استفاده از کارت سرپرست خانوار مانند خرید‌های معمولی با استفاده از کارتخوان می‌توان خرید انجام داد. در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در صورت به همراه نداشتن کارت می‌توان با ارائه شماره موبایل و کد ملی اقدام به خرید کرد.

آیا کارمزدی از سوی شخص دارنده کارت باید به فروشنده پرداخت شود؟

ـ خیر، خرید در طرح کالابرگ الکترونیکی همانند خرید‌های عادی هیچ هزینه و کارمزدی ندارد.

از چه فروشگاه‌هایی در این طرح امکان خرید وجود دارد؟

ـ فروشگاه‌های مجاز که آدرس آن‌ها از طریق مراجعه به سایت شما به آدرس shoma.sfara.ir یا از طریق برنامه کاربردی "شما" قابل مشاهده است.

آیا امکان استفاده از اعتبار در خرید‌های اینترنتی وجود دارد؟

ـ به زودی امکان خرید از فروشگاه‌های اینترنتی که به سامانه شما متصل شده‌اند، فراهم می‌شود.

آیا تمام کارت‌های بانکی اعضای خانواده قابل استفاده است؟

ـ خیر، فعلا با استفاده از کلیه کارت‌های بانکی متعلق به سرپرست خانوار، قابلیت خرید وجود دارد.

آیا کارت‌های بانک‌های خاصی در این طرح قابل استفاده هستند؟

ـ خیر محدودیتی وجود ندارد. با استفاده از کلیه کارت‌های بانکی که متعلق به سرپرست خانوار است، قابلیت خرید وجود دارد.

آیا از هر فروشگاهی امکان خرید در این طرح وجود دارد؟

ـ خیر، تنها با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز که در برنامه کاربردی "شما" یا سایت shoma sfara.ir معرفی شده‌اند می‌توان خرید اعتباری انجام داد.

اگر از اعتبار خود استفاده نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

ـ استفاده از این اعتبار کاملا اختیاری است. در صورت عدم استفاده از مزایای خرید اعتباری، همانند قبل می‌توانید به صورت نقدی در تاریخ واریز یارانه نقدی آن را برداشت کنید.

اگر پذیرنده کم‌فروشی یا گرانفروشی کند به کدام مرجع باید شکایت کرد؟

ـ سامانه ۱۲۴ وزارت صمت- داخلی ۶

اگر پذیرنده از ارائه جنس با کیفیت خودداری کند یا خریداران را ملزم به استفاده از برند خاصی کند؟

ـ شکایت از واحد صنفی سامانه ۱۲۴ -داخلی ۶

آیا در این طرح کالا‌ها با برند خاصی ارائه می‌شود؟

ـ خیر، افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام شده و از هر نشان تجاری دلخواه، خرید خود را انجام دهند.

چه اصنافی تحت پوشش هستند؟

ـ عمده‌فروشی‌ها، خواروبار فروشی، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی، فروشگاه‌های محصولات لبنی و پروتئینی، تعاونی‌های مصرف و فروشگاه‌های زنجیره‌ای

آیا امکان خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارد؟

ـ بله، فهرست فروشگاه‌های مجاز و آدرس آن‌ها از طریق مراجعه به سایت شما به آدرس shoma.sfara.ir یا از طریق برنامه کاربردی "شما" قابل مشاهده است.

کدام فروشگاه زنجیره‌ای متصل به طرح است؟

ـ فروشگاه‌های افق کوروش، جانبو، دیلی مارکت، فروشگاه هفت، گندم طلایی، رفاه در سراسر کشور تحت پوشش طرح کالابرگ الکترونیکی هستند.

آیا از برند کالایی خاص باید خرید کرد؟

ـ خیر، افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام شده و از هر نشان تجاری دلخواه خرید خود را انجام دهند.

آیا می‌توان کل اعتبار را صرف خرید یک یا چند قلم کالای اساسی کرد؟

ـ بله، این امکان فراهم است که مردم بر اساس نیاز خانوار، مقدار کمتر یا بیشتری از کالا‌های اساسی را به انتخاب خود و تا سقف میزان اعتبار خرید کنند.

آیا در یک خرید باید از اعتبار خود استفاده کرد یا امکان استفاده از اعتبار در چند مرتبه خرید وجود دارد؟

ـ بله، امکان استفاده از اعتبار در چند مرحله خرید وجود دارد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2axjlk