جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/11/11 03:40
سلامت و پزشکی| خواب
کد خبر: 128705

چه چیزی باعث احساس تکان خوردن یا افتادن در هنگام خواب می‌شود؟| کارهایی که برای بهبود سلامت خواب باید انجام دهیم

پدیده سقوط در خواب یا تکان خوردن در خواب؛ حرکت غیرارادی عضله در هنگام خواب، میوکلونوس خواب نامیده می شود (یا میوکلونوس هیپنیک) و در هنگام انتقال از یک مرحله خواب به فاز دیگر رخ می دهد.

به گزارش رصدورزشی، اگر قبل از اینکه خواب عمیقی بروید احساس سقوط کردن داشته‌اید یا قبل از خواب متوجه تکان خوردن کل بدن خود شده‌اید، تنهانیستید. این پدیده یک اتفاق رایج است و تخمین زده می‌شود که ۷۰ درصد از جمعیت ممکن است آن را به نوعی تجربه کنند.

احساس انقباض، تکان یا احساس افتادن یا شناور شدن در هنگام خواب می‌تواند در افرادی رخ دهد که کاملا سالم هستند. اگرچه این احساسات حرکتی ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، متخصص اختلالات خواب رینا مهرا، برخی از علل احتمالی، محرک های رایج و توصیه هایی را در مورد زمان مراجعه به پزشک، توضیح می دهد.

این پدیده حرکت غیرارادی عضله در هنگام خواب، میوکلونوس خواب نامیده می شود (یا میوکلونوس هیپنیک) و در هنگام انتقال از یک مرحله خواب به فاز دیگر رخ می دهد. حرکات عضلانی خاصی که در نتیجه آن اتفاق می‌افتند، تکان‌های هیپناگوژیک (یا تکان‌های هیپنیک) نیز نامیده می‌شوند و به احتمال زیاد با شروع به خواب رفتن و در مرحله سبک خواب بلافاصله پس از آن اتفاق می‌افتند.

یک نظریه این است که این مرحله از خواب به اندازه کافی سبک است که مغز شما ممکن است آن را به اشتباه به عنوان بیداری تعبیر کند اما همچنین تشخیص می دهد که عضلات شما حرکت نمی کنند. این امر باعث می‌شود که مغز شما پیامی را به عنوان چک کردن به ماهیچه‌های شما بفرستد، تا آنها را بیدار کند یا آنها را فعال یا واکنش‌پذیر نگه دارد.

در این زمان انتقال دهنده های عصبی آزاد می شوند و پیام را از سلول های عصبی شما منتقل می کنند و به سلول های پروتئین ماهیچه شما متصل می شوند. این اتصال به سلول‌های دریافت‌کننده سیگنال می‌دهد که به روشی خاص عمل کنند و در این مورد، باعث حرکت دادن عضلات شما و حس سقوط می شوند.

دکتر مهرا می‌گوید: «نتیجه تمام این عملکرد مغز، احتمالاً احساس حرکت، افتادن یا تکان خوردن در حین تحریک عضلات است».

محرک‌های احساس افتادن و تکان خوردن در هنگام خواب
دکتر مهرا می‌گوید: «رعایت کردن برخی نکات در کمک به کیفیت کلی خواب شما نقش دارد و ممکن است به کاهش دفعات این نوع حرکات مزاحم خواب کمک کند.»

سعی کنید موارد زیر را برای بهبود سلامت خواب خود کاهش دهید:

استرس را کاهش دهید: وقتی استرس دارید، ممکن است ذهن شما به سرعت فعالیت کند و این احتمال وجود دارد که نتوانید در شب به استراحتی که نیاز دارید برسید. در نتیجه می تواند بر چرخه خواب شما تأثیر بگذارد و احتمال اختلال در خواب شما را افزایش دهد. قبل از اینکه به رختخواب بروید، هر کاری می توانید انجام دهید تا سطح استرس خود را کاهش دهید و در نتیجه خواب آرام و با کیفیت بیشتری خواهید داشت. به علاوه، حتماً قبل از رفتن به رختخواب عادات خواب خوب را تمرین کنید.

داروهای محرک و الکل را کنار بگذارید: هم محرک‌ها و هم الکل می‌توانند شما را از تکمیل کامل برخی از مراحل چرخه خوابتان بازدارند که باعث می‌شوند در مراحل سبک‌تر خواب خود باقی بمانید و احتمالاً منجر به تکان‌های هیپنیک یا احساس حرکت در هنگام خواب یا سایر پاراخوابی‌ها و اختلالات خواب شود.

کافئین را کاهش دهید: مصرف بیش از حد کافئین باعث انقباض عضلات شما می شود. همچنین می تواند به طور کلی بر چرخه خواب شما تأثیر بگذارد و شما را بیدار نگه دارد و از خواب راحت شما جلوگیری کند. در نتیجه ممکن است بیخوابی را تجربه کنید. یا اگر بتوانید پس از مصرف کافئین بخوابید، می تواند شما را در مراحل خواب سبک تری نگه دارد و حرکات غیر ارادی عضلات را تحریک کند.

کمبود خواب را جبران کنید: زمانی که شما خواب مورد نیاز بدنتان را تامین نمی کنید، کل چرخه خواب شما تحت تأثیر قرار می گیرد که می تواند احتمال ابتلا به میوکلونوس خواب را افزایش دهد.

وقت مراجعه به پزشک فرارسیده است
دکتر مهرا توصیه می‌کند که اگر این حرکات غیرارادی را در طول خواب به طور مکرر تجربه می‌کنید، میوکلونوس می‌تواند نشانه‌ای از اختلالات خواب پیچیده‌تر باشد.

او می‌گوید: «اگر این حرکات مرتباً شما را بیدار نگه می‌دارد، در مورد رفتن به رختخواب اضطراب دارید یا مکرر نگران می‌شوید، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا بهترین درمان لازم برای شما را بررسی کند.»


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2alw8k