چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 01 May 2024
تاریخ انتشار: 1402/02/27 10:27
زلزله
کد خبر: 39711

این مناطق تهران موقع زلزله با خاک یکسان می‌شود + جزییات

مهدی زارع؛ رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله گفت: زلزله‌ای که جدیدا به بزرگی ۳/۳ دهم ریشتر در دماوند رخ داد، در غرب گسل مشا است که اردیبهشت ۹۹ هم زلزله‌ای در همان جا رخ داد. این لرزش نشان داد که این گسل همچنان زنده است!

زلزله یا زمین‌لرزه، پدیده‌ای است که به دلیل جابجایی لایه‌های زمین و انتشار انرژی در اثر شکستگی صخره‌ها روی ناحیه‌ای از پوستهٔ زمین رخ می‌دهد. زلزله همواره با قدرت و شدت متفاوتی اتفاق می‌افتد و می‌تواند منجر به خسارات جبران‌ناپذیری برای ساختمان‌ها، زیرساخت‌های شهری، سازه‌های حمل و نقل و حتی تلفات بشری شود.علل زلزله بسیار متنوع هستند و ممکن است از جمله فعالیت‌های طبیعی همچون فعالیت آتشفشانی، جابجایی صفحات قاره‌ای، جابجایی صفحات دریایی، فعالیت فشاری در مرزهای صفحات، فعالیت زیرسطحی یا مصنوعی نظیر بهره‌برداری از معادن و پروژه‌های عمرانی باشند.برای پیش‌بینی و مدیریت خطر زلزله، بسیاری از کشورها اقداماتی از جمله ساخت سازه‌های مقاوم برای زلزله، تعیین نقاط ایمن و ممنوعه، ساخت شبکه‌های مراقبت و هشداردهی و آموزش به مردم را به عمل می‌آورند.

مهدی زارع؛ رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله و استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی به بررسی میزان آمادگی پایتخت در برابر زلزله احتمالی پرداخت.

به گزارش اعتماد، مهدی زارع، عضو هیئت علمی و استاد پژوهشکده گفت: ریسک زلزله شدید در تهران به دلیل وجود بافت فرسوده و جمعیت زیاد و همچنین نزدیکی به پهنه گسل‌های فعال در شهر تهران در این نواحی به نسبت بالاتر است: مناطق ۱۲ و ۱۶ شهرداری و منطقه راه آهن، محور خیابان انقلاب و آزادی، ارگ قدیم تهران حد فاصل خیابان شوش، هفده شهریور، انقلاب و کارگر جنوبی و بازار تهران، خیابان مولوی، میدان بهارستان، میدان امام خمینی، محله امیریه و خیابان جمهوری اسلامی.

مهدی زارع؛ رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله و استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی به بررسی میزان آمادگی پایتخت در برابر زلزله احتمالی پرداخت و گفت: زلزله‌ای که جدیدا به بزرگی ۳/۳ دهم ریشتر در دماوند رخ داد، در غرب گسل مشا است که اردیبهشت ۹۹ هم زلزله‌ای در همان جا رخ داد. این لرزش نشان داد که این گسل همچنان زنده است!


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3kozpv