پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1402/02/26 13:45
قیمت خودرو
کد خبر: 39675

اختلاف قیمت خودرو در ایران و عمارات|اختلاف قیمت 14 ملیارد تومانی خودرو از دبی تا تهران

خودرو در کشورعمارات از قیمت مناسبی برخوردار است.

قیمت خودرو در تمام دنیا نوسان دارد.قیمت خودرو می تواند در کشور های مختلف متفاوت باشد.قیمت خودرو در بعضی کشورها بسیار مناسب است.برای آشنایی با اختلاف قیمت خودرو در دبی متن زیر را مطالعه کنید.

قیمت خودرو

در سال‌های اخیر امارات یکی از پرمتقاضی‌ترین کشورهای حوزه خلیج فارس جهت واردات خودروهای لوکس بوده است. از این رو خودرو در این کشور از قیمت مناسبی برخوردار است. در حالی که لندکروزر مدل ۲۰۱۶ در ایران در محدوده ۲۰ میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود، ارزش ریالی مدل صفر این خودرو حدود پنج میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان است.

 وضعیت بازار خودروی ایران در سال‌های اخیر به‌ دلیل تحریم صنعت خودروسازی، ممنوعیت واردات خودرو، تقاضای سیری‌ناپذیر بازار و تبدیل خودرو به کالایی سرمایه‌ای روزهای پرتلاطمی را سپری می‌کند. طوری‌که قیمت خودروهای وارداتی سال‌های گذشته و مونتاژی روز اختلاف فاحشی نسبت به بازار سایر کشورها، ازجمله منطقه پیدا کرده است.

در مقابل، کشور امارات در سال‌های اخیر به‌ دلیل انباشت سرمایه بالا، همواره یکی از پرتقاضاترین کشورهای حوزه خلیج فارس جهت واردات خودروهای لوکس و نیمه‌لوکس بوده است. این امر باعث اختلاف کم قیمت خودرو نسبت به بازار جهانی در امارات می‌شود.

در این گزارش سعی داریم قیمت برخی از خودروهای صفر و کارکرده را در این کشور شرح دهیم و قیمت‌های نمونه موجود آن خودرو با مدل یا کارکرد مشابه را در داخل کشور مقایسه کنیم.

لازم به‌ذکر است که خودروهای مورد مقایسه اماراتی از آگهی‌های وب‌سایت‌های خرید و فروش اینترنتی برداشته شده و قیمت روز این خودروها محسوب شده است.

تویوتا کمری ۲۰۰۸

محصولات شرکت تویوتا همواره جزو پرطرفدارترین خودروها در بین کشورهای عربی بوده است. طبق آگهی‌های بررسی‌شده، قیمت تویوتا کمری ۲۰۰۸ با کارکرد ۲۰۰ هزار کیلومتر در امارات، حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ درهم هزینه دارد.

با فرض دینار ۱۴ هزار و ۴۵۰ تومانی که قیمت روز این ارز نسبت به ریال ایران است، می‌توان تویوتا کمری ۲۰۰۸ را در بازار امارات با حدود ۲۸۲ میلیون تومان خریداری کرد. در حالی که نمونه مشابه این خودرو در بازار ایران، در حدود یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود!

تویوتا پرادو

تویوتا پرادو محصول شاسی بلند این کمپانی بوده که نسخه‌های دو درب و چهار درب آن در بازار موجود است. در این مقایسه هدف ما بررسی نسخه چهار درب تویوتا پرادو است.

پرادو مدل ۲۰۲۰ با کارکرد حدود ۷۷ هزار کیلومتر، به قیمت ۱۵۵ هزار درهم در امارات فروخته می‌شود. با فرض قیمت دینار روز، این خودرو با مشخصات فوق را می‌توان با دو میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان خریداری کرد.

یکتانت

درحالی که در داخل کشور، نمونه‌های با مدل ۲۰۱۵ پیدا نمی‌شود و یا درصورت موجود بودن، به‌دلیل تعداد محدود، قیمت‌های فضایی دارند. بنابراین ملاک مقایسه در مورد این خودرو، مدل ۲۰۱۵ بوده که با کارکرد مشابه اماراتی، در حدود ۱۰ میلیارد تومان در بازار کشور معامله می‌شود.

BMW سری 7

محصولات سری 7 بی‌ام‌و در بازارهای جهانی جزو لوکس‌ترین و گران‌ترین خودروهای این کمپانی آلمانی محسوب می‌شود. بی‌ام‌و 750Li با مدل 2018 و کارکرد حدودا 170 هزارکیلومتر، در بازار امارات حدود 175 هزار درهم قیمت گذاری می‌شود. بنابراین با نرخ تبدیل روز، قیمت آن به حدود دو میلیارد و 528 میلیون تومان می‌رسد.

در بازار کشور نمونه 750Li پیدا نمی‌شود اما بی‌ام‌و 730Li با مدل 2018 و کارکرد مشابه، داخل کشور در حدود 11 میلیارد و 700 میلیون تومان معامله می‌شود که نزدیک به پنج برابر اختلاف قیمتی را شاهد هستیم.BMW 

محصولات سری 5 بی‌ام‌و جزو خودروهای اسپرت این شرکت محسوب می‌شود. بی‌ام‌و 520i با مدل 2019 و کارکرد 70 هزار کیلومتر در بازار امارات حدودا 130 هزار درهم معامله می‌شود. درنتیجه با احتساب نرخ روز درهم، یک میلیارد و 877 میلیون تومان قیمت گذاری خواهد شد.

درحالی که مدل ۲۰۱۸ این خودرو با کارکرد مشابه، در حدود ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در بازار ایران قیمت گذاری می‌شود. در نتیجه این خودرو نیز بیش‌از پنج برابر قیمت آن در امارات، داخل کشور به فروش می‌رسد.

تویوتا لندکروزر

لندکروزر جزو پرطرفدارترین محصولات تویوتا، چه در بازار امارات و چه در بازار ایران به حساب می‌آید. نسخه اتاق ۳۰۰ صفر کیلومتر این خودرو با مدل ۲۰۲۳ در حدود ۴۰۰ هزار درهم در امارات به‌فروش می‌رسد که با تبدیل آن به تومان، پنج میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان خواهد شد.

درحالی که به‌دلیل واردات بسیار محدود این خودرو در بازار ایران از سال ۲۰۱۷ به بعد، قیمت این مدل‌ها بسیار بالا و غیرقابل باور است. درنتیجه ملاک مقایسه را در این بخش، لندکروزر مدل ۲۰۱۶ با کارکرد ۱۵۰ هزار کیلومتر قرار می‌دهیم. این خودرو هم‌اکنون در بازار داخلی به قیمت حدودا ۲۰ میلیارد نیز معامله می‌شود.

یعنی در بازار ایران با هفت سال کارکرد، در حدود ۴ برابر بالاتر از نسخه صفرکیلومتر و فول لندکروزر در امارات فروخته می‌شود. دلیل این اختلاف قیمت فاحش نسبت به دیگر خودروها، پرمتقاضی بودن این محصول نسبت به سایر خودروها و واردات محدود آن در بازار داخلی است.

مرسدس بنز S500

سری S مرسدس بنز به‌نوعی پرچمدار همه خودروها شمرده می‌شود. چراکه شرکت مرسدس بنز همواره اولین آپشن‌ها و امکانات عجیب و غریب خودروها را با این محصول به دنیا معرفی می‌کند.

مرسدس بنز S560 مدل 2018 و کارکرد 100 هزار کیلومتر را می‌توان در بازار امارات با 265 هزار درهم خریداری نمود. با احتساب نرخ روز ارز، قیمت این خودرو به حدود سه میلیارد و 829 میلیون تومان می‌رسد.

در حالی که در بازار داخل کشور، این مدل ناموجود بوده و بنز S500 با مدل 2014 و کارکرد 200 هزار کیلومتر را ملاک مقایسه قرار داده‌ایم. این خودرو در بازار داخل به قیمت حدودی 13 میلیارد تومان معامله می‌شود.

پورشه کاین GTS

این خودرو در دسته محصولات شاسی بلند کمپانی مشهور پورشه قرار می‌گیرد. کاین GTS کوپه با مدل 2023 و کارکرد صفر کیلومتر، در بازار امارات به قیمت 599 هزار درهم فروخته می‌شود. درنتیجه با احتساب نرخ روز ارز، در حدود 8 میلیارد و 655 میلیون تومان خواهد شد.

این درحالی است که مدل ۲۰۱۳ با کارکرد ۲۰۰ هزار کیلومتر از این خودرو در بازار ایران حدودا ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

مینی کانتری‌من

همان‌طور که از اسم خودرو پیداست، این محصول انگلیسی جزو خودروهای کامپکت یا جمع و جور شهری دسته‌بندی می‌شود. مدل ۲۰۲۱ با کارکرد حدودا ۱۸ هزار کیلومتر در بازار امارات به قیمت ۱۰۹ هزار درهم خرید و فروش شده که با احتساب نرخ تومانی، یک میلیارد و ۵۷۵ میلیون تومان خواهد شد.

در بازار ایران، مدل ۲۰۱۸ با کارکرد ۱۸ هزار کیلومتر، قیمتی برابر با ۶ میلیارد تومان پیدا می‌کند.

کانتری من 2021

باتوجه به مقایسه قیمتی، اغلب خودروها با مدل‌های قدیمی‌تر و کارکرد بالاتر، در بازار ایران حدود چهار تا پنج برابر بالاتر نسبت به بازار خودرو امارات به فروش می‌رسند. یکی از عمده‌ترین دلایل این اختلاف قیمتی عجیب و غریب، محدودیت واردات خودرو به داخل کشور بوده که امید است با آزادسازی واردات در تعداد بالا، روز به روز شاهد کاهش این اختلاف نسبت به بازار امارات و دیگر کشورهای همسایه باشیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/48qpyl