دوشنبه 03 اردیبهشت 1403 - 22 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/02/16 05:50
زلزله
کد خبر: 39191

اولین زلزله تهران چه زمانی رخ داد؟

براساس احتمالات ناشی از تحقیقات علمی زمین شناسی احتمال قریب به یقین روزی تهران با زلزله شدیدی روبرو خواهد شد. زلزله ای که ممکن است تهران را به مخروبه ای تبدیل کند.

اینکه این زلزله مهیب چه روزی در تهران به وقوع می پیوندد، مشخص نیست اما بنابرگفته زلزله‌شناسان به دلیل وجود گسل‌های مختلف در صورت وقوع چنین زلزله ای حجم تخریب ساختمان ها و میزان کشته شدگان بسیار زیاد خواهد بود.

بنابر شواهد تاریخی تخمین زده شده، نخستین زلزله تهران حدود ۴هزار سال پیش از میلاد مسیح در شهر ری اتفاق افتاده و حدود یک هزار سال پیش و همچنین بعد از آن در حدود سال ۷۰۰ تا۸۰۰ میلادی نیز چند زلزله تاریخی در تهران رخ داد اما شهر دوباره از نو ساخته شد.

داده‌ها نشان می‌دهد که در منطقه تهران حدود هر ۱۵۸ سال یک لرزه اتفاق می‌افتد. آنچه مسلم است این است که تهران آمادگی چندانی برای مقابله با این پدیده مخرب طبیعی ندارد. از آنجایی که وضعیت ساختمان‌ها در تهران مطلوب نیست. بخش‌های مرکزی تهران و محلات قدیمی شهر و اطراف آن مانند تجریش، قلهک و جنوب شهر ساختمان‌هایی با طول عمر بیش از ۳۰ سال وجود دارد که با مصالح نامرغوب و ملات ضعیف ساخته شده‌اند و نمی‌توانند در برابر زلزله‌ای با بزرگی متوسط مقاومت کنند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4vqrxb