پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1400/12/13 05:43
مستاجران
کد خبر: 19262

وزیر راه، دل مستاجران را شاد کرد | آیا وام ودیعه مسکن قطعی شد؟

۴۰هزار میلیارد تومان برای وام ودیعه اجاره‌نشین‌ها پیش‌بینی شده است.

مستاجران همیشه با نگرانی ودیعه و اجازه مسکن مواجه هستند. با تورم در حوزه مسکن دغدغه مستاجران نیز بیشتر می شود. بهترین خبر برای مستاجران شاید تامین ودیعه مسکن باشد. این بار وزیر راه و شهرسازی با خبر خوشی دل مستاجران را شاد کرد.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سهم ۷۰درصدی مسکن از هزینه خانوارهای شهری گفت: ۴۰هزار میلیارد تومان برای وام ودیعه اجاره‌نشین‌ها پیش‌بینی شده است.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در مراسم کلنگ‌زنی 28 هزار واحد نهضت ملی مسکن با بیان اینکه "سازمان اوقاف در حوزه‌های مختلف در سطح کشور با استفاده از زمین‌های اوقافی این وزارتخانه را همراهی کرده است"، اظهار کرد: دیروز جلسه‌ای با این سازمان داشتیم و یک توافق‌نامه نیز در حال انجام است تا بتوانیم از زمین‌های اوقاف در سطح کشور استفاده کنیم. استان مرکزی این زمین آماده و مطلوب را دریافت کرده است که می‌تواند برای متقاضیان ارزش افزوده و ارزش آورده‌ای به‌همراه داشته باشد.

وی افزود: در برخی از استان‌ها مجبور به انتخاب زمین هستیم و هزینه‌های زیرسازی بسیار کلان خواهد شد، در حالی که زمین منتخب در استان مرکزی بسیار مطلوب است و هزینه‌های کمی برای زیرسازی لازم دارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خوشبختانه پیمانکار این مجموعه شرکت عظیم و با سابقه فعالیتی بسیار بالایی است، گفت: از این شرکت تقاضا دارم طی یک سال و نیم این پروژه را برنامه‌ریزی کند و تحویل دهد.

قاسمی ادامه داد: در طرح نهضت ملی مسکن، از نظر آمار و نیازمندی‌های مسکن در کشور، فاصله عرضه و تقاضا در کشور بسیار زیاد است‌ و علت افزایش اجاره و قیمت مسکن طبیعتاً مرتبط با عرضه و تقاضا است که در زمان حاضر در ایران حدود هشت میلیون مستأجر وجود دارد و رقم بسیار زیاد است؛ همچنین به‌لحاظ سبد هزینه خانوار در کشور متوسط حدود 48 درصد درآمد یک خانوار به مسکن اختصاص داده می‌شود و این میزان در شهرهای بزرگ به حدود 70 درصد می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه این آمار نشان‌دهنده وجود بحران در حوزه مسکن است، گفت: بحران باید رفع شود تا در آینده شاهد افزایش قیمت‌ها نباشیم.

وی اضافه کرد: براساس آماری که طی دو روز اخیر دریافت کردم، بالغ بر پنج میلیون نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، این در حالی است که ثبت‌نام‌ها ادامه دارد و در اولین سال از شروع این طرح هستیم.

 قاسمی با یادآوری اینکه مقرر شده است چهار میلیون واحد طی چهار سال پیشِ‌رو ساخته شود، ابراز کرد: آمار مجردان کشور نیز بیش از هشت میلیون نفر است، براساس اطلاعاتی که وجود دارد، حدود 80 درصد از جوانان به‌سبب مشکلات معیشتی به‌خصوص در بخش مسکن موفق به ازدواج نشدند و امروز این اجازه داده شد مجردان هم در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کنند، ازاین‌رو یک‌میلیون نفر مجرد در سامانه سمن نام‌نویسی کردند و ثبت‌نام‌ها ادامه خواهد داشت‌.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه نیاز مسکن در کشور بسیار زیاد است، گفت: نیازمند یک اقدام جدی هستیم و نیاز مسکن از یک‌سو و تعهدات دولت سیزدهم و دولت مردمی از طرفی دیگر ما را متعهد کرده است طی چهار سال نسبت به ساخت مسکن اقدام کنیم.

وی با تصریح به این‌که قانون جهش تولید مسکن بسیار کارآمد است،‌ گفت: معتقدم با چنین قانونی، اهداف سه‌گانه نیاز مردم، تعهد دولت و قانون جهش تولید مسکن به‌خوبی اجرا می‌شود‌. امروز در کشور در حوزه مسکن، بالغ بر 800 هزار واحد در دست اجرا داریم و به‌زودی و تا پایان سال به سقف یک‌میلیون خواهد رسید.

قاسمی با اعلام این‌که "فردا در استان گلستان عملیات اجرایی 20هزار واحد را شروع خواهیم کرد"، اذعان کرد: اما این تعداد کافی نیست و برای رسیدن به چهار میلیون واحد مسکونی طی بازه زمانی چهارساله، نیاز به پیگیری داریم، چراکه زمان ساخت و تحویل مسکن حداقل حدود یک سال و نیم است، بنابراین باید در دو مرحله دومیلیونی این امر محقق شود.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید به اینکه "باید در گام اول ساخت دو میلیون مسکن را شروع کنیم و طی یک سال و نیم بعدی و در انتهای فاز اول، مرحله دوم را آغاز کنیم تا در مدت زمان مدنظر چهار میلیون مسکن را تحویل دهیم"، اضافه کرد: سهم استان مرکزی و برخی استان‌های دیگر 60 هزار واحد است و این به آن معنی نیست که اگر متقاضی بیشتری وجود داشته باشد، سقف را محدود کنیم و با ابلاغیه وزارت راه و شهرسازی، اکنون همه شهرستان‌ها در جریان روند کار و سقف تعیین‌شده نیاز استان هستند و اگر متقاضی بیشتری وجود داشته باشد، می‌توان سقف را افزایش داد.

قاسمی با یادآوری اینکه "خوشبختانه در بودجه سال آینده بیش از 360هزار میلیارد تومان، قریب به یک‌سوم بودجه کل کشور برای قانون جهش تولید مسکن تصویب شده است"، تصریح کرد: همچنین 40هزار میلیارد تومان برای ودیعه کسانی که در شرایط فعلی با مشکل مواجه هستند، به‌عنوان ودیعه مسکن اجاره‌ای پیش‌بینی شده است که در سایت اعمال خواهد شد و مردم می‌توانند ثبت‌نام کنند‌.

وی با ابراز اینکه در برخی استان‌ها به‌سبب مشکلات زمین، عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد، گفت: اما در سایر استان‌ها که مسئله زمین رفع شده است، دو مؤلفه متقاضی و زمین حائز اهمیت است و اگر زمین و متقاضی وجود داشته باشد، از نظر منابع و تسهیلات مشکلی وجود ندارد و با منابعی که امروز برای تسهیلات و کمک‌های صندوق ملی مسکن برای موضوعات روبنایی همچون مدرسه، درمانگاه و کلانتری در اختیار ما خواهند گذاشت، استان می‌تواند سهم چهارساله خود را آغاز کند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در مسکن مهر علی‌رغم آنکه پروژه عظیمی بود، نواقصی وجود داشت که از تجربیات آن استفاده می‌کنیم و بر آنیم همزمان با آماده‌سازی خانه مردم، مدارس هم آماده شوند‌ و زیربناها نیز همزمان با ساخت واحدهای مسکونی شروع می‌شود‌، ازاین‌رو هرچقدر سهم در استان افزایش یابد، استان می‌تواند از منابع استفاده کند و در گام‌های بعدی امیدوارم در سفر رئیس جمهور به اراک، شاهد شروع تعداد دیگری از واحدهای مسکونی باشیم‌./ تسنیم


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3n9wkg