پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/06/24 01:26
پرسپولیس
کد خبر: 16722

رقیبان احتمالی پرسولیس در آسیا

با پیروزی الوحده مقابل الشارجه، این تیم به همراه پرسپولیس، الهلال و النصر راهی مرحله یک چهارم نهایی شد و تیم ها منتظر هستند تا در قرعه کشی ظهر جمعه، حریف خود را بشناسند.

به گزارش رصد ورزشی: دیدارهای مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب آسیا به پایان رسید و چهره 4 تیم حاضر در این مرحله مشخص شد. ایران که با 3 نماینده در این دور از رقابت ها رکورددار بود، تنها پرسپولیس را در مرحله یک چهارم نهایی می بیند. الهلال و النصر نیز از عربستان موفق شدند به دور بعدی راه پیدا کنند و الوحده از امارات نیز آخرین تیمی بود که راهی این مرحله شد.

* الهلال به دنبال ستاره چهارم

قهرمان فصل گذشته لیگ حرفه ای عربستان، در این تابستان شاهد تغییرات زیادی در تیم خود بود. آنها پس از رقابت های لیگ قهرمانان آسیا، ژوزه مورایس پرتغالی را به عنوان سرمربی جدید خود انتخاب کردند و او با وجود قهرمانی در لیگ عربستان، از این تیم جدا شد و جایش را به لئوناردو ژاردیم داد. ژاردیم که سابقه قهرمانی با موناکو در لیگ فرانسه را در کارنامه دارد، به عنوان کاشف امباپه شناخته می شود و این فوق ستاره فرانسوی در زمان حضور ژاردیم روی نیمکت موناکو به یک ستاره تبدیل شد. علاوه بر این مربی پرتغالی، موسی مارگا مهاجم پورتو و متئوس پریرا وینگر برزیلی وست برومویچ دیگر خریدهای بزرگ الهلال بودند. این تیم به حدی ستاره های بزرگی در ترکیبش دارد که گوستاوو کوئلار و آندره کاریلو دو ملی پوش کلمبیایی و پرویی به همراه لوسیانو ویتو در لیست آسیایی آنها حضور ندارند.

الهلال پرستاره پس از پیروزی برابر استقلال، به عنوان نخستین تیم راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. آنها به لطف گل های گومیس و الدوسری شاگردان مجیدی را با 2 گل مغلوب کردند و زمان تقریبا یک ماهه ای را تا آغاز مراحل بعدی ACL در اختیار دارند و این مسئله می تواند به هماهنگی بیشتر آنها کمک کند. به هر حال مراحل بعدی لیگ قهرمانان آسیا تا فینال این مسابقات، به میزبانی عربستان برگزار می شود و با توجه به حضور دو تیم پایتخت نشین النصر و الهلال در مرحله یک چهارم نهایی، قطعا بازی های مرحله بعد در شهر ریاض برگزار خواهد شد و این مسئله شانس الهلال را برای قهرمانی افزایش داده بخصوص اینکه فدراسیون فوتبال عربستان به دنبال دریافت مجوز حضور تماشاگران در ورزشگاه هاست که این مسئله کار را برای رقبای تیم های عربستانی سخت می کند.

* پرسپولیس و کار سخت در عربستان

شاگردان گل محمدی با پیروزی یک بر صفر برابر استقلال تاجیکستان، راهی مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا شدند. پرسپولیس تنها تیم مرحله یک چهارم نهایی است که در رقابت های لیگ قهرمانان امسال هرگز در تهران مقابل رقبایش میزبان نبود و تمامی بازی های این تیم خارج از ایران برگزار شد. الهلال و النصر در مرحله گروهی میزبان گروه های خودشان بودند و هر 6 بازی خود را در خانه انجام دادند و با توجه به اعطای میزبانی مراحل باقیمانده به عربستان، آنها باز هم در خاک خودشان بازی می کنند. الوحده هر چند به همراه پرسپولیس بازی های مرحله گروهی اش را در هند برگزار کرد اما در دیدار مرحله یک هشتم نهایی به مصاف هموطن خود الشارجه رفت و به هر شکل یک بازی را در خاک امارات برگزار کرد.

سرخپوشان طی سه دوره گذشته لیگ قهرمانان آسیا، 2 بار راهی دیدار فینال شده اند و امسال نیز قصد دارند در این زمینه هت تریک کنند و با شکستن طلسم ناکامی در بازی پایانی، به جام قهرمانی بوسه بزنند هر چند کار سختی را در پیش دارند. پرسپولیس در صورتی که تا نیمه نهایی پیش برود، به طور قطع حداقل با یکی از تیم های النصر و الهلال روبرو می شود با توجه به برگزاری دیدارهای مرحله بعد در ریاض، آنها کار سختی در پیش دارند. البته دیدارهای مرحله یک چهارم نهایی روز جمعه قرعه کشی می شود و حتی ممکن است در صورت صعود به نیمه نهایی، پرسپولیس با هر دو تیم عربستانی روبرو شود.

پرسپولیس در تابستان امسال سه ستاره اصلی خود به نام های کنعانی زادگان، نوراللهی و مغانلو را از دست داد و گل محمدی مجبور است جای خالی آنها را با بازیکنان جدید پر کند. نکته مهم دیگر اینکه هر 3 تیم دیگر حاضر در این مرحله از بازیکنان خارجی با کیفیتی بهره می برند ولی با توجه به قانون منع جذب بازیکن خارجی، دست گل محمدی در این زمینه نسبت به رقبایش بسته است.

* رویابافی النصر برای اولین جام آسیایی

دیگر نماینده پایتخت عربستان، همواره زیر سایه افتخارات الهلال بوده است. النصر که هیچ گاه موفق به کسب قهرمانی آسیا نشده، از این بابت مورد تمسخر هواداران رقیب قرار گرفته است ولی مدیریت جدید این باشگاه امیدوار است این طلسم را امسال بشکند. النصری ها فصل گذشته تا پای حضور در دیدار فینال نیز پیش رفتند اما در ضربات پنالتی بازی را به پرسپولیس واگذار کردند و رویای کسب جام برای آنها به باد رفت. آنها سهمیه فصل بعد لیگ قهرمانان آسیا را کسب نکرده اند و تنها در صورت قهرمانی در نسخه امسال می توانند به عنوان سهمیه چهارم عربستان در رقابت های فصل آینده شرکت کنند و همین مسئله انگیزه بازیکنان این تیم برای قهرمانی را افزایش داده است.

دیگر تیم شهر ریاض نیز مانند الهلال تغییرات زیادی در تیمش داشته است. مانو منزس در اواسط فصل گذشته به جای روی ویتوریا به عنوان مربی النصر انتخاب شد و نتایج قابل قبولی را با این تیم کسب کرده است. آنها تابستان شلوغی را پشت سر گذاشتند. اندرسون تالیسکا، وینسنت ابوبکر، انسیلمو ده مورایس و فونس ماری بازیکنان خارجی جدید این تیم هستند و جلال الدین ماشاریپوف نیز با پایان قرارداد قرضی اش، به این تیم بازگشت. البته انسیلمو و فونس ماری در لیست آسیایی این تیم حضور ندارند و شاید بتوان گفت سایر تیم های آسیایی خوش شانس هستند که AFC محدودیت حضور 4 بازیکن خارجی را در لیست تیم ها منظور کرده وگرنه تیم های عربستان با ستاره های زیادی پای به این مسابقات می گذاشتند.

به هر شکل النصر هر چقدر که مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا را خوب آغاز نکرد، در ادامه با غلبه بر السد پرقدرت و پرستاره، به عنوان تیم نخست گروه راهی مرحله بعد شد و آنها با وجود غایبین پرتعدادی که داشتند، با یک گل از سد تراکتور عبور کردند و راهی مرحله یک چهارم نهایی شده اند. این تیم علاوه بر بازیکنان خارجی که ذکر شد، محمد الفتیل و محمد قاسم دو مدافع عربستانی هستند که به این تیم پیوسته اند. آنها در بازی مرحله بعد می توانند از تمامی بازیکنانشان نظیر عبدالرزاق حمدالله، عبدالله مادو، علی لاگامی و عبدالمجید الصلیهم استفاده کنند.

* الوحده شگفتی ساز مرحله یک هشتم

شاید کمتر کسی انتظار داشت که الوحده بتواند راهی مرحله یک چهارم نهایی شود. آنها در نبرد تیم های اماراتی در ضربات پنالتی موفق به شکست الشارجه شدند آن هم در حالیکه اگر بن مالانگو بازیکن کنگویی الشارجه پنالتی پنجم را به گل تبدیل می کرد، الوحده از دور رقابت ها کنار می رفت. به هر شکل این تیم که در مرحله گروهی تنها شکست پرسپولیس را به شاگردان گل محمدی تحمیل کرده است، پای به دیدار مرحله یک چهارم نهایی گذاشته تا پرسپولیس و همگروهی اش راهی این دور از رقابت ها شوند. آنها بازیکنان خوبی نظیر عمر خریبین و لی میونگ جو را در ترکیب خود دارند. این دو بازیکن به همراه دو مهره جدید این تیم به نام های خوزه آنخل خورادو و ژوائو پدرو خارجی های الوحده هستند.

البته الوحده فصل نقل و انتقالات یکی از بهترین بازیکنان خود را از دست داد. تیم ماتاوز که فصل قبل 13 گل به ثمر رساند و 6 پاس گل داد، راهی ترکیه شد. این تیم شاهد جدایی چند بازیکن دیگر خارجی خود نیز بود. آنها خوزه آنخل خورادو از تیم کارتاگنا از لالیگای دو، ژوائو پدرو و ماجد عبدالله از تیم بنی یاس را به خدمت گرفته اند. پدرو که فصل گذشته در 28 بازی موفق به زدن 20 گل برای بنی یاس شد، می تواند خرید خوبی برای تیم تن کاته باشد. البته الوحده در لیگ قبلی امارات نتوانست سهمیه فصل بعد لیگ قهرمانان آسیا را کسب کند. آنها فصل را در رتبه ناامید کننده هفتم از جدول 14 تیمی به پایان رساندند. این تیم فصل جدید لیگ کشورش را با پیروزی پر گل 4 بر صفر مقابل العروبه آغاز کرد. در این دیدار، ژوائو پدرو خرید جدید این تیم به همراه عمر خریبین مهاجم سوری الوحده هر کدام 2 گل به ثمر رساندند. آنها در ادامه با 2 تساوی ناامید کننده برابر بنی یاس و خورفکان، با 5 امتیاز از 3 مسابقه در رده پنجم لیگ امارات قرار گرفته اند.

به هر حال با پیروزی الوحده برابر الشارجه، چهره 4 تیم منطقه غرب آسیا مشخص شد. پرسپولیس در کنار الهلال و النصر عربستان و همچنین الوحده، 4 تیمی هستند که باید روز جمعه منتظر قرعه کشی مرحله یک چهارم نهایی باشند. دیدارهایی که تا فینال در عربستان و احتمال زیاد شهر ریاض برگزار خواهد شد. باید دید فدراسیون فوتبال عربستان ورزشگاه ملک فهد استادیوم خانگی الهلال را به عنوان میزبان دیدارهای حذفی انتخاب می کند یا این بازی ها را در مرسول پارک ورزشگاه خانگی النصر برگزار می کند. در صورتی که دو تیم عربستانی در مرحله یک چهارم نهایی با یکدیگر برخورد نکنند، حتی ممکن است آنها هر دو استادیوم را برای میزبانی مراحل حذفی معرفی کنند.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4y8zqy