پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/06/18 02:15
کد خبر: 16668

آسیا در حیرت از خط حمله تیم ملی

کنفدراسیون فوتبال آسیا پس از پایان بازی‌های ملی به تمجید از مثلث هجومی ایران پرداخت.

به گزارش رصد ورزشی: کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی به تمجید از طارمی، آزمون و جهانبخش پرداخت و از خط تهاجمی تیم ملی ایران کشورمان تمجید کرد.

مسابقات انتخابی جام جهانی در قاره آسیا در این دوره نیز به پایان رسید و تیم ملی کشورمان توانست با عملکردی دیدنی مقابل سوریه و عراق به برتری دست یابد و با اقتدار صدرنشین گروه شود.

کنفدراسیون فوتبال آسیا به همین دلیل به تمجید از تیم «اسکوچیچ» پرداخت و از قدرت خط تهاجمی فوتبال کشورمان نوشت. AFC نوشت که تیم دراگان اسکوچیچ علاوه بر اینکه در خط دفاعی فوق العاده ظاهر شد و توانست در 2 بازی اول خود کلین شیت به ثبت رساند، در خط حمله نیز یک نمایش فوق العاده از خود به جا گذاشت.

AFC نوشت: با اینکه سردار آزمون در بازی نخست مقابل سوریه حضور نداشت ولی علیرضا جهانبخش توانست گل بسازد و 3 امتیاز بازی را برای ایران بدست آورد. با بازگشت آزمون به ترکیب، خط حمله تیم ملی ایران یک بعد دیگر نیز بدست آورد و توانست مقابل عراق به برد 3 بر صفر فوق العاده دست یابد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا همچنین از عملکرد درخشان این 3 مهاجم در عرصه باشگاهی نیز تمجید کرد و نوشت که علیرضا جهانبخش در تیم باشگاهی خود یعنی فاینورد، آزمون در زنیت و طارمی در پورتو همه جزو مهاجم برتر تیمشان هستند و مربی کروات تیم ملی ایران فرمول مناسب برای پیشرفت این خط حمله پیدا کرده است. این تیم در اندیشه این است که خود را به جام جهانی 2022 قطر برساند.

تیم ملی ایران با کسب پیروزی خارج از خانه مقابل عراق، صدرنشینی خود را تثبیت کرد و البته باتوجه به برتری پرگل، برای رقبای آسیایی اش خط و نشان کشید و خود را به عنوان مدعی اول صعود نشان داد.

تیم ملی ایران

آنالیز 3 گل تیم ملی به عراق

سه گل ایران که توسط علیرضا جهانبخش، مهدی طارمی و علی قلی‌زاده به ثمر رسیدند، ماجرای خود را داشتند. از گل نخست که نقش وحید امیری و سردار آزمون، مشغول کردن سه بازیکن عراقی بود و در همان حال امید نورافکن، مهدی طارمی و علیرضا جهانبخش، ماموریت به ثمر رساندن گلی را داشتند که زمینه ساز برتری قاطع شد.

گل دوم شباهت جالبی به گل قوچان نژاد به کره جنوبی داشت؛ جایی که یک دفع توپ و سپس تیزهوشی آزمون و مهارت طارمی سبب شد تا پس از کنترلی دیدنی، مهاجم تیم پورتو گلزنی کند و گل سوم هم روی یک حرکت ترکیبی توسط انصاری فرد و قلی زاده به ثمر رسید؛ جایی که رد پای نوراللهی در آن ملموس بود.

گل اول؛

در سیستم ۱-۱-۴-۴ لوزی ایران وحید امیری به عنوان هافبک چپ، هنگامی که توپ در اختیار عراق قرار می گرفت به میان زمین جابجا می شد تا سیسیتم ایران به ۳-۳-۴ تغییر یابد. به این صورت که عزت اللهی به عنوان تک هافبک دفاعی و نوراللهی و امیری به عنوان دو هافبک باکس، خط هافبک ایران را تشکیل می دادند. دلیل این امر این بود که عراق با سیستم ۱-۳-۲-۴(با ۳ هافبک میانی) نسبت به ایران برتری عددی نداشته باشد.

اما در هنگام حمله امیری مجددا می بایست به سمت چپ خط میانی جابجا می شد و سیستم ایران دوباره تبدیل به ۱-۱-۴-۴ می شد.

حال در گل اول کادر فنی ایران با بررسی نقطه ضعف تیم ملی عراق در سمت راست خط دفاعی و با توجه به اینکه دو دفاع چپ و راست عراق تاکید ویژه ای بر جابجایی از پست خود و پرس دو هافبک چپ و راست ایران(امیری و جهانبخش) داشتند، در صحنه گل اول وحید امیری دفاع راست عراق را که قصد داشت در میانه میدان او را پرس کند، مشغول خود کرد که با این حربه فضای پشت دفاع راست عراق خالی شد و نورافکن با یک دید و پاس عالی توپ را به فضای ایجاد شده ارسال کرد و با توجه به اینکه به نظر می رسید این شیوه یک تاکتیک از پیش طراحی شده بود، طارمی با حرکت به فضای پشت مدافع راست عراق صاحب توپ شد و در ادامه با سانتر دقیق طارمی و حرکت جهانبخش به محوطه جریمه در حالی که دو مدافع وسط عراق سرگرم کنترل آزمون بودند، این حرکت نهایتا منجر به گل اول و تاکتیکی ترین گل ایران در این بازی شد.

گل دوم؛

با خروج عزت اللهی، نوراللهی در پست هافبک دفاعی حاضر شد و با اینکه او ذاتا یک هافبک باکس محسوب می شود اما وظایف یک هافبک دفاعی را به عالی ترین شکل ممکن انجام داد. در گل دوم در حالی که سرمربی عراق ادووکات با تغییر سیستم تیمش از ۱-۳-۲-۴ به ۲-۴-۴ قصد جبران تک گل ایران را داشت نوراللهی پاس کات بک بازیکن عراق را با یک دفع توپ همراه با بازگشت مالکیت(اصطلاحا recovery)

و با یک پاس آزمون را صاحب توپ کرد. در ادامه پاس بلند آزمون به پشت مدافعان وسط عراق که کیفیت چندان بالایی نداشت را طارمی به خوبی و در سطح مهاجم اول تیمی در سطح پورتو، کنترل و گل دوم را به ثمر رساند.

گل سوم؛

باز هم نقش نوراللهی در این گل پر رنگ بود و با یک قطع پاس انصاری‌فرد را صاحب توپ کرد. این بار هم طبق یک برنامه از پیش طراحی شده انصاری‌فرد با استفاده از فضای پشت مدافع راست نفوذ کرده عراق و ارسال پاس دقیق به قلی زاده تازه نفس و نفوذ کرده، ایران گل سوم را توسط قلی زاده وارد دروازه حریف خود کرد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3wodb5