جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/08/23 08:05
کد خبر: 13941

کوهنوردی با طعم تلخ کرونا

با وجود تشدید ویروس کرونا و همه گیری آن هنوز هم عده‌ای هستند که آن را باور ندارند و همچون روز‌های عادی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

 هر روزه با وجود شیوع ویروس کرونا خبر‌های تلخی را درباره جان باختن هموطنان می‌شنویم، به طوری که در هفته گذشته بیش از ۳ هزار نفر بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست دادند، آماری که همچنان به دلیل سهل انگاری افرادی قوت می‌گیرد.

از زمانی که ویروس کرونا وارد کشور شد، تمامی فعالیت‌های ورزشی و باشگاه‌های ورزشی به صورت مکرر تعطیل شدند، اما به نظر می‌رسد در گوشه‌هایی از کلانشهر‌ها از جمله شهر‌هایی که در وضعیت قرمز هستند، عده‌ای به صورت زیر زمینی فعالیت ورزشی می‌کنند که بخشی از جامعه کوهنوردی جزء آن‌ها هستند.

حالا دو هفته‌ای است که محدودیت‌های شدید کرونایی در شهر‌های قرمز به ویژه پایتخت اعمال شده است، اما روز گذشته عکسی در فضای مجازی به چشمم خورد که نشان از صعود از دامنه‌ یکی از کوه‌های پایتخت داشت، صعودی دسته جمعی و یک عکس یادگاری به هنگام رسیدن به قله که با افتخار در فضای مجازی ثبت شده بود، به طوری که با جملات انگیزشی در زیر آن عکس، سایر افراد را نیز تشویق کرده‌اند تا به گفته خودشان در این روز‌های سرد و افسرده پاییز به دل کوه بزنند.

هر کدام از لبخند‌هایی که در عکس به چشم می‌خورد می‌تواند، در صورت مبتلا و انتقال ویروس کرونا جان حداقل ۱۰ نفر را به خطر بیاندازد. با دنبال کردن صفحات این کوهنوردان می‌توان به این نتیجه رسید که هیچ گونه ممنوعیت و لغو فعالیتی برای آن‌ها معنا ندارد و حتی می‌توان گفت کسی بر آن‌ها نظارت ندارد و شاید هم کوهنوردان کرونا نمی‌گیرند.

این درحالی است که رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوری صعود‌های ورزشی در اسفند ۹۸ در این باره اظهار کرد: از زمانی که شیوع بیماری کرونا در سطح کشور محرز شد، فدراسیون کوهنوردی براساس توصیه‌های وزارت ورزش و فدراسیون پزشکی ورزشی برگزاری تمامی دوره‌های آموزشی و مسابقات را در سطح کشور ممنوع اعلام کرد.

وی افزود: از آنجایی که ممکن است خیلی از ورزشکاران عضو باشگاه‌ها نباشند و از طریق باشگاه‌ها فعالیت نکنند، به همین دلیل ما ممنوعیت ورود به تمام پناهگاه‌ها و جان پناه‌های ورزشگاهی را که در اختیار فدراسیون بود، اعلام کردیم. تقاضا کردیم کوهنوردانی که عضو باشگاه‌ها هستند ضمن رعایت این موارد به سایر اعضا هم این توصیه را داشته باشند.

زارعی عنوان کرد: از آنجایی که کوهنوردی یک ورزش جمعی و گروهی است، تقاضای ما از اعضا این است که حتی اگر قصد فعالیت در دامنه‌ها را دارند، از فعالیت گروهی اجتناب کنند، چون در هر صورت مردم در چنین شرایطی ممکن است که بخواهند به یک جای امنی پناه ببرند، لذا برای ورزش کردن به دامنه‌های کوهستانی بروند.

اما گویا فدراسیون کوهنوردی تنها به یک مصاحبه و اعلام ممنوعیت ورود به پناهگاه‌ها در همان ابتدای شیوع ویروس کرونا که به قدرت اکنون کشنده نبود بسنده کرده است، در حالی که ورود به پناهگاه‌ها ممنوع اعلام شده است، عکس‌هایی را می‌توان مشاهده کرد که کوهنوردان خیلی راحت در این پناهگاه‌ها در حال استراحت و نفس تازه کردن هستند.

صادقی یکی از امدادگران جمعیت هلال احمر که در یکی از پایگاه‌های امداد و نجات کوهستان مشغول به ارائه خدمت رسانی است در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره گفت: متأسفانه در روز‌های پنجشنبه و جمعه کوهپایه‌های پایتخت به ویژه آن‌هایی که نزدیک‌تر هستند و ارتفاع کمتری دارند، پر از کوهنورد است، کافی است فقط یک مسئول و ارگانی که مسئول نظارت بر این امر است در ساعت ۸ جمعه به کلکچال بیاید.

او افزود: هیچ دستورالعملی در بین عزیزان کوهنورد ما رعایت نمی‌شود و هنگامی که توسط نیرو‌های ما به آن‌ها ماسک داده می‌شود، با خنده می‌گویند، «آخه کی با ماسک می‌تونه کوهنوردی کنه؟»

این امدادگر با بیان اینکه آن‌ها در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هیچ همکاری با جمعیت هلال احمر ندارند، گفت: متأسفانه تعداد زیادی از این افراد که حرفه‌ای‌تر هم هستند، معتقدند در هر شرایط و زمانی باید کوهنورد، کوهنوردی کند، وگرنه زنده نخواهد بود، اما در کنار این کوهنوردان حرفه‌ای بعضی از افراد هم هستند که برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت به کوه می‌آیند.

صادقی تصریح کرد: من به عنوان یک امدادگر از همه کوهنوردان و همکاران عزیز پایتخت و کشورمان تقاضا دارم تا برای کنترل این ویروس تا زمانی که حداقل به شرایط عادی بازگردیم از انجام این ورزش‌های همگانی خودداری کنند، یکی از این کوهنوردانی که دوست صمیمی بنده هستند ماه گذشته در قالب یک گروه ۱۵ نفره برای صعود به قله دماوند رفته بودند که گویا یکی از آن‌ها مبتلا به ویروس کرونا بود و در آخر پس از گذشت یک هفته هر ۱۵ نفر آن‌ها به این ویروس مبتلا شدند.

کادر درمان و پرستاران عزیز کشورمان هر روز با تمام قدرت در حال جنگیدن با این ویروس منحوس و نجات جان هموطنان هستند، اگر قرار باشد در این شرایط حساس و خطرناک هر فردی به حرفه خود همچون گذشته و دوران قبل از کرونا ادامه دهد، خودخواهی است، بنابراین انتظار می‌رود تا پلیس کوهستان، رئیس فدراسیون کوهنوردی و سایر نهاد‌های اساسی دخیل بر این موضوع مانع از برگزاری این فعالیت‌های ورزشی به صورت همگانی شوند و شاید بتوان گفت جدی‌ترین اقدام برای جلوگیری از صعود به کوه‌های پایتخت و نزدیک به آن مسدود کردن جاده‌های منتهی به دامنه کوه‌ها باشد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3qa678