چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/03/25 10:52
شاکری در گفتگو با شمانیوز:
کد خبر: 9827

مجلس قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی را اصلاح خواهد کرد

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم از اصلاح قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی با حضور وزیر راه و مسئولان سازمان امور مالیاتی در مجلس خبر داد.

اقبال شاکری، نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی باید برنامه‌ریزی دقیق و مدونی تنظیم کند، اظهار کرد: قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی در سال 94 تصویب شده که متأسفانه تاکنون براساس غفلت یا سهل‌انگاری به اجرا در نیامده است. 

 

وی گفت: البته قرار است این قانون به زودی به اجرا در بیاید و وعده آن را سازمان امور مالیاتی داده است، ولی مشکل اینجاست که براساس قانون سال 94 مالیات خانه‌های خالی معادل ۲۰ درصد مالیات بر اجاره است و به خانه‌های با متراژ ۱۵۰ متر به بالا تعلق می‌گیرد؛ در صورتی که باید از خانه‌های بدون سکنه با متراژ کوچک هم مالیات اخذ شود؛ لذا ضروری است که قانون سال 94 اصلاح شود.

 

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: در حال حاضر مردم قدرت خرید خانه با متراژ بالا را ندارند و بیشتر خانه‌هایی که خرید و فروش می‌شوند کمتر از 100 متر متراژ دارند؛ بنابراین بسیاری از محتکران مسکن و دلالان به سمت احتکار خانه‌های کوچک روی آورده‌اند؛ بنابراین بسیار مهم است تا خانه‌های کوچک و کم‌متراژ مشمول قانون دریافت مالیات از خانه‌های کوچک شوند.

شاکری تأکید کرد که مجلس یازدهم قطعآً اصلاح قوانین مرتبط با مالیات بر خانه های خالی را در دستورکار قرار خواهد داد و هیچ کوتاهی در این خصوص انجام نخواهد داد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به نقد سایر بندهای قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی پرداخت و در همین رابطه گفت: همچنین طبق گفته مسئولان سازمان امور مالیاتی، مالیات خانه‌های خالی معادل ۲۰ درصد مالیات بر اجاره خواهد بود، به نظر می‌رسد که این میزان مالیات مالکان را برای اجاره یا فروش مسکن ترغیب نخواهد کرد؛ بنابراین به نظر من قوانین مرتبط با مالیات بر خانه‌های خالی باید در مجلس یازدهم مورد اصلاح قرار گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم یادآور شد: همچنین باید مشخص شود با اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، چند درصد از خانه‌های موجود به بازار تزریق خواهند شد و وزارت راه و شهرسازی باید توضیح دهد چه تأثیری بر بازار می گذارد؟ و قطعاً کمیسیون عمران مجلس این موارد را با حضور مسئولان وزارت راه و سازمان امور مالیاتی بررسی خواهد کرد.

 

 

منبع:شمانیوز

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4898m2