سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/22 23:28
رپرتاژ اگهی
کد خبر: 31035

ساندویچ پانل چیست؟ | ناگفته‌های این ساندویچ غیرخوراکی

برای اولین‌بار که نام ساندویچ پانل را شنیدم در عین ناباوری، تعجب کردم که چه‌طور ممکن است همچین نامی را برای مصالح ساختمانی انتخاب کنند. اما دلیل این انتخاب کاملاً منطقی است. اگر ساندویچ پانل را از نزدیک دیده‌اید که فبهالمراد اما برای اینکه ساختار این سازه‌های پرکاربرد از یادتان نرود، آن را به‌مثابه یک ساندویچ خوراکی تصور کنید.

همان‌طور که دو طرف یک ساندویچ از نان تشکیل شده، دو طرف ساندویچ پنل‌ها نیز از دولایه ورق فلزی همسان تشکیل شده و در وسط ساندویچ پنل‌ها نیز یک‌لایه فوم عایق قرار می‌دهند. هرکدام از این متریال به دلایلی انتخاب شده است.

اجزای تشکیل‌دهنده ساندویچ پانل

ورق

ورق یکی از اجزای اصلی ساندویچ پنل‌هاست. در حقیقت ورق نقش حفاظت از کل سازه را در برابر عوامل نامساعد بیرونی بر عهده دارد. ورق‌ها انواع متفاوتی دارند که در طول زمان و بر اساس نیاز مصرف‌کنندگان دچار تغییروتحول شده‌اند. در حال حاضر انواع ورق‌هایی که برای ساندویچ پنل‌ها استفاده می‌شوند شامل ورق گالوانیزه، ورق آلوزینک و ورق آلومینیوم است.

ورق گالوانیزه یک ورق بسیار مقاوم است که در واقع ورق آهنی را با یک روکشی از عنصر روی پوشانده‌اند. البته این نوع ورق خلا و ضعف‌هایی هم دارد برای مثال اگر روکش رویی ورق خراشیده و یا کنده شود ورق آهنی زیر در معرض پوسیدگی و زنگ‌زدگی قرار می‌گیرد.

ورق آلومینیوم نیز یکی از ورق‌های خوب در این زمینه به شمار می‌رود؛ اما در متراژ‌های بالا تولید می‌شود و از معایب آن می‌توان به قیمت بالا و نرم بودن آن اشاره کرد؛ یعنی قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی دارد و خیلی زود خم می‌شود.

اما ورق آلوزینک یکی از بهترین انواع ورق‌هاست که در آن ورق آهنی با روکشی از روی و آلومینیوم پوشیده شده است که در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی مقاومت بسیار بالایی دارد.

فوم

هسته ساندویچ پنل‌ها نیز از جنس فوم پلی اورتان، فوم پلی استایرن که خود به دودسته eps و xps تقسیم می‌شود و فوم پشم سنگ است. بنا به نیاز و نوع کاربری مصرف‌کنندگان، هرکدام از این فوم‌ها قابل سفارش است.

مشخصات فنی ساندویچ پانل‌ها

در مرحله اول باید بدانید که ساندویچ پنل‌ها در دو نوع دیواری و سقفی برای پوشش دیوار و سقف تولید می‌شوند. ورق‌های به کار برده شده در ساندویچ پانل دیواری معمولاً به‌صورت صاف هستند و بسته به هر شرکت تولیدکننده و رول فرمینگ‌هایی که هر تولیدکننده در کارخانه استفاده می‌کند، طرح‌ها و شیارهای ریزی به‌اندازه حدوداً 2 میلی‌متر بر روی ورق ساندویچ پانل دیواری ایجاد می‌کنند.

اما ساندویچ پانل سقفی به دلیل اینکه بیشتر در معرض شرایط جوی مانند بارش باران یا برف قرار دارد به‌صورت گام دار (3 گام یا 4 گام) طراحی و تولید می‌شود. معمولاً فواصل بین گام‌ها 25 سانتی‌متر است و عرض هر گام بین 1 تا 1.5 سانتی‌متر است.

نکته مهم دیگری که در خصوص مشخصات فنی ساندویچ پنل‌ها در این بخش می‌توان به آن اشاره کرد این است که عرض ساندویچ پانل‌ها نیز به‌صورت ثابت است؛ اما این عرض ثابت برای هر شرکت تولیدکننده با اندکی تفاوت همراه است. برای مثال عرض مفید برند پانل تونیکس برای ساندویچ پانل دیواری 1.14 و عرض غیرمفید 1.16 است. برای ساندویچ پانل سقفی عرض مفید 1 متر و عرض غیرمفید 1.7 است.

طول ساندویچ پانل‌ها نیز بسته به سفارش مشتری تولید می‌شود؛ اما طول هر شیت بیش از 12.5 متر نمی‌تواند باشد؛ زیرا کامیون‌های حمل بار بیش از این متراژ را نمی‌توانند حمل کنند.

ضخامت ورق ساندویچ پنل‌ها نیز معمولاً بین 0.4 تا 0.7 میلی‌متر است. ضخامت ساندویچ پانل‌ها نیز به‌صورت کلی بین 2 الی 20 سانتی‌متر است که ساندویچ پانل‌های سقفی چون در سقف نصب می‌شوند معمولاً با ضخامت 4، 6 و 8 سانتی‌متر تولید می‌شوند تا سبک‌تر باشند. اما پانل‌های دیواری را با ضخامت 2 تا 20 سانتی‌متر هم تولید می‌کنند.

در ادامه باید توجه داشته باشید که هر فومی که برای ساندویچ پنل خود انتخاب می‌کند چگالی یا دانسیته متفاوتی دارد به بیان ساده‌تر میزان جرم به حجم هر فومی فرق می‌کند. به‌عنوان‌مثال فوم پلی اورتان با دانسیته 40 کیلوگرم به مترمکعب تولید می‌شود، فوم پلی استایرن (یونولیت) با چگالی 15 کیلوگرم، xps با دانسیته 40 و فوم پشم سنگ با دانسیته 120 کیلوگرم بر مترمکعب تولید می‌شود.

متعلقات ساندویچ پنل

فلاشینگ

ورق فلاشینگ یکی از متعلقات ساندویچ پنل محسوب می‌شود که برای درزبندی و آب‌بندی ساندویچ پانل در اتصالات، کنج‌ها و مقاطعی که شیت‌های ساندویچ پانل به هم می‌رسند استفاده می‌شود. یکی از پرکاربردترین مکان‌های استفاده از فلاشینگ لبه‌های دیوار و سقف‌های شیروانی در کانکس‌ها و سوله‌هاست.

فلاشینگ‌ها باتوجه‌به نوع کاربری در انواع متفاوتی تولید می‌شوند. برای مثال فلاشینگ تاج برای پوشش فوقانی پانل‌های سقفی مورداستفاده قرار می‌گیرد و فلاشینگ زیر تاج برای پوشش درز زیرین پانل‌های سقفی استفاده می‌شود. توجه داشته باشید متعلقات ساندویچ پانل نیز از جنس ورق ساندویچ پانل است.

آبرو یا گاتر

آبرو یا گاتر نیز، کانالی از جنس ورق است که وظیفه هدایت و خروج آب‌های سطحی ناشی از ریزش باران یا برف را از روی سقف به سمت لوله‌های انتقال آب بر عهده دارد. گاتر یا آبرو معمولاً در انتهای ساندویچ پانل‌های سقفی نصب می‌شود و از یک سمت به یک لوله ناودانی برای انتقال آب به سطح زمین متصل می‌شود.

فیتر

فیتر نیز یکی دیگر از قطعاتی است که جهت تکمیل درزبندی و آب‌بندی ساندویچ پانل‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. معمولاً از جنس ورق گالوانیزه بوده و در حدود 2 میلی‌متر تولید می‌شود.

اما فیتر در کجا استفاده می‌شود؟ اگر دقت کرده باشید ساندویچ پانل‌های سقفی را به‌صورت لبه‌دار طراحی و تولید می‌کنند تا زمانی که در کنار همدیگر قرار می‌گیرند لبه ساندویچ پانل بر روی پانل کنار قرار گیرد، فیتر برای همپوشانی این قسمت بکار می‌رود و با کمک پیچ نصب می‌شود.

نصب ساندویچ پانل

برای نصب ساندویچ پانل همیشه توصیه ما این است که از یک تیم حرفه‌ای و خبره در این زمینه کمک بگیرید چرا که هرگونه نقص و یا ضعفی در نصب ساندویچ پانل‌ها سبب آسیب به سازه‌ها می‌شود و حتی ممکن است درزبندی و آب‌بندی پانل‌ها به‌درستی صورت نگیرد. در این صورت کارایی ساندویچ پانل و طول عمر پانل کاهش پیدا می‌کند و شما مجبور خواهید بود در مدت‌زمان کوتاهی پانل‌های خود را تعمیر و یا تعویض کنید که قطعاً برای شما صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

حتماً قبل از اقدام به خرید ساندویچ پانل یک برآورد مهندسی دقیق از ابعاد ساندویچ پنل‌های دیواری و سقفی موردنیاز، زمین، تطبیق نقشه با سازه انجام دهید.

عملیات نصب ساندویچ پانل دیواری

لبه ساندویچ پانل‌های دیواری به‌صورت کام و زبانه در یکدیگر فرو می‌روند. شاسی‌کشی این نوع از پانل با استفاده از پروفیل انجام می‌شود که مشخصات پروفیل به میزان بار وارد بر آن، جهت بار و ارتفاع سازه بستگی دارد. این پانل‌ها معمولاً به‌صورت عمودی بر روی زیرسازی و به شاسی‌کشی با استفاده از پیچ‌های سرمته نصب می‌شوند.

عملیات نصب ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل‌های سقفی را معمولاً به‌موازات شیب سقف و بر روی پروفیل‌هایی به نام پرلین با استفاده از پیچ سرمته گالوانیزه نصب می‌کنند.

پروژه‌های پانل تونیکس

بسیار خرسندیم که پانل تونیکس افتخار همراهی در بسیاری از پروژه‌های شما عزیزان را داشته است. چند نمونه از پروژه‌هایی که تا کنون با شما همراه بودیم: شرکت آسیا تیر، شرکت به نخ سازان، گروه صنعتی صابر، مجموعه ارم سبز، شرکت بوران سازان، شرکت کیمیا بنا و شرکت فراز بتن کهن است.

اگر قصد احداث یک سازه و خرید ساندویچ پانل را دارید جهت دریافت قیمت ساندویچ پانل و سایر جزئیات با تیم فروش تونیکس پانل در تماس باشید. 26421776-021

در پایان از مدیریت محترم مجموعه پانل تونیکس بابت زحماتی که در این حوزه کشیدند کمال تشکر و قدردانی را داریم.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصدورزشی مسولیتی بابت آن ندارد ......


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3komrq