پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/04/09 10:00
طغیانی در گفتگو با شمانیوز:
کد خبر: 10137

دولت در حوزه کنترل وضعیت بازار دچار سوءمدیریت شده است

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم گفت: دولت در سال 97 و 98 خیلی بهتر می‌توانست عمل کند، اما متأسفانه به خاطر سومدیریت دولت در حوزه بازار ارز، این سومدیریت به سایر بازارها کشانده شد.

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، اظهار کرد: امروزه با حجم سنگینی از نقدینگی مواجه هستیم که خیلی نسبتی با قدرت تولیدی کشور ندارد؛ یعنی سال گذشته 31 درصد افزایش نقدینگی داشتیم؛ در صورتی که درصد تولید کشور منفی بوده است.

وی افزود: نقدینگی قرار است که تولیدات کشور را مبادله کند، اما وقتی تولید منفی است و به تولید اضافه نشده، افزایش نقدینگی به معنای افزایش تورم است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم با بیان اینکه بازارهایی که می‌توانند نقدینگی را جذب کنند، در زمان‌های مختلف متفاوت هستند، یادآور شد: به عبارت دیگر زمانی بازار ارز قدرت جذب نقدینگی را دارد، یک زمانی بازار خودرو و سکه و طلا و زمانی هم بازار مسکن؛ لذا روانه شدن حجم عظیمی از نقدینگی به سمت این بازارها، موجب افزایش نقدینگی شده است؛ چون تولید متناسب با نقدینگی موجود در اختیار مردم نیست.

طغیانی با بیان این مطلب که بازارها به هم مرتبطند، تأکید کرد: مثلاً اگر قیمت ارز افزایش یابد، قیمت طلا و سکه و خانه هم افزایش خواهد یافت. به خصوص با افزایش قیمت ارز، قیمت سایر کالاها و خدمات افزایش می‌یابد؛ چون با ارز برخی کالاهای اساسی و مواد اولیه وارد می‌شود.

وی معتقد است وقتی بازاری جذاب می‌شود، نقدینگی سرگردان به دنبال حفظ ارزش خود است، نه اینکه لزوماً بخواهد سوداگری کند، بلکه درصدد حفظ ارزش خود است؛ لذا طبیعی است که نقدینگی برای حفظ ارزش خود به سمت بازارهای مختلف سوق پیدا کند.

این نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم تأکید کرد که بازار مسکن و ارز هرازگاهی هدف قرار می‌گیرند و  بیشتر از ظرفیت عرضه مناسب، تقاضا برای آنها وجود دارد و با افزایش تقاضا حتی عرضه هم کمتر خواهد شد و به عبارتی در لاک دفاع فرو خواهد رفت و وقتی انبوه تقاضا وجود داشته باشد، قیمت افزایش می‌یابد.

طغیانی با انتقاد از نحوه عملکرد دولت در مدیریت بازار گفت: دولت در سال 97 و 98 خیلی بهتر می‌توانست عمل کند، اما متأسفانه به خاطر سومدیریت دولت در حوزه بازار ارز، این سومدیریت به سایر بازارها کشانده شد.

 

منبع:شمانیوز

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4mbej2