پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/06/23 06:21
کد خبر: 16715

بررسی شکست استقلال برابر الهلال | آنالیز

شب گذشته در اولین بازی مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا استقلال با 2 گل مغلوب حریف قدرتمند خود شد.

به گزارش رصد ورزشی: شب گذشته در مرحله یک هشتم نهایی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا استقلال در مقابل الهلال با دو گل شکست خورد.

استقلال در این دیدار در هنگام حمله از سیستم ۳-۴-۳ و در هنگام دفاع از سیستم ۱-۴-۵ استفاده کرد و در مقابل الهلال با سیستم ۱-۳-۲-۴ به مصاف استقلال آمده بود.

۱- سیستم بازی 

۱-۱) استقلال زمانی که توپ را از دست می داد از ۳-۴-۳ به ۱-۴-۵ تبدیل می شد. در این حالت استقلال صرفا دو هافبک میانی (رضاوند و نیک‌نفس) داشت و با توجه به اینکه الهلال از سه هافبک(شامل دو هافبک میانی و یک هافبک هجومی) استفاده می کرد، این موضوع باعث می شد که الهلال همواره به ویژه در نیمه اول در خط میانی برتری عددی داشته باشد.

۲-۲) فرهاد مجیدی در کنفرانس خبری بعد از بازی به نکته بسیار مهمی اشاره کرد و گفت: " خیلی خوب سیستم خودشان را برای این دیدار تغییر دادند"

این همان سورپرایز کردن مجیدی توسط ژاردیم بود.

سورپرایز تاکتیکی لئوناردو ژاردیم سرمربی الهلال در این بازی این بود که بر خلاف بازی های گذشته بجای سیستم ۱-۱-۴-۴ از سیستم ۱-۳-۲-۴ استفاده کرد.

مارگا که در بازی های قبل به عنوان مهاجم دوم استفاده می‌شد در پست وینگر راست به کار گرفته شد و اما مهم ترین تغییر در ترکیب الهلال حضور پریرا(اولین بازی این بازیکن در ترکیب ثابت) به عنوان هافبک نفوذی بود.

فرهاد مجیدی طبق آنالیزهای قبلی خود تصور می کرد که الهلال با همان سیستم بازی های قبلی یعنی ۱-۱-۴-۴ و صرفا با دو هافبک میانی بازی خواهد کرد و مضافا بر اینکه مجیدی نمی دانست اگر پریرا در ترکیب اصلی باشد، آیا الهلال تغییر سیستم می دهد و اینکه اساسا اگر پریرا بازی کند در چه پستی به کار گرفته خواهد شد؟

این دو ترفند زیرکانه ژاردیم در استفاده از ۳ هافبک میانی بجای ۲ هافبک و اضافه کردن پریرا‌یِ خلاق به در ترکیب اصلی در مقابل استقلال باعث شد این تیم در خط میانی یک هافبک بیشتر از استقلال داشته باشد که در این شرایط رضاوند و نیک‌نفس کنترل خط میانی را از دست داده بودند.

۱-۳) پریرا(هافبک هجومی) دقیقا در فضای خالی بین دو هافبک استقلال و خط دفاعی(اصطلاحا منطقه مربع طلایی یا منطقه ۱۴ بازی) جایگیری می کرد تا با استفاده از این منطقه پاس های در عمق برای مهاجمان الهلال ارسال کند که گل اول الهلال هم به همین طریق به ثمر رسید. در گل اول پریرا در این منطقه از زمین صاحب توپ شد و چون همانطور که گفته شد فضای بین دو هافبک استقلال و مدافعان مرکزی خالی بود، یزدانی برای گرفتن توپ از پریرا از پست خود خارج شد و در ادامه پریرا با استفاده از خلا ایجاد شده در خط دفاعی با ارسال پاس گومیس را در عمق دفاع استقلال صاحب توپ کرد که منجر به گل اول الهلال شد.

۲- عدم وجود هماهنگی بین بازیکنان

شاید بتوان گفت مهم ترین جلوه عدم وجود هماهنگی بین بازیکنان استقلال در گل دوم بود. جایی که ۳ دفاع مرکزی استقلال در سمت چپ خط دفاعی تجمع کردند و سمت راست دفاع آخر استقلال‌ که آقاسی مسئول آن پست بود خالی شد و احتمالا این بازیکن با تصور اینکه وریا غفوری سریعا خواهد توانست به آن قسمت جابجا شده و آن فضا را پوشش دهد پست خود را ترک و جهت فشار و توپ گیری به  سمت چپ خط دفاعی تغییر جا داده بود. اما شاید اگر آقاسی چند بازی در کنار وریا غفوری بازی کرده بود می توانست متوجه شود که وریا غفوری در ۳۳ سالگی در پست وینگ بک(پیستون) نمی تواند به سرعت به عقب زمین برگردد.

ناهماهنگی به وجود آمده در ترکیب استقلال در نتیجه از دست دادن تعداد زیادی بازیکن(گذشته از سطح کیفی آن ها) از جمله قایدی، دیاباته، ریگی، اسماعیلی، نادری و...‌ مسئله ای نبود که حتی اگر با خریدن بازیکن های درجه یکی هم همراه می بود، در مدت کوتاهی قابل جبران باشد.

۳) تجربه کم خریدهای جدید استقلال

حسین زاده با وجود عملکرد بسیار امیدوار کننده، سلمانی و حتی نیک‌نفس و آقاسی با وجود سابقه بازی در لیگ قهرمانان آسیا بازیکنان با تجربه ای در مسابقاتی در سطح مرحله یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا محسوب نمی شوند.

شاید اگر استقلال در این بازی از ابتدا محتاطانه تر و با حضور هافبک های میانی پر تعداد(حداقل ۳ هافبک) بازی می کرد و مهاجمینی در سطح قایدی و دیاباته حضور داشتند شرایط این بازی به گونه ای دیگر رقم می خورد.

استقلال‌ و ستاره سوم، شاید در فرصتی دیگر.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2oa78d