پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/06/21 03:49
استقلال
کد خبر: 16693

بررسی ناکامی‌های استقلال در 10 سال اخیر

تیم فوتبال استقلال در ۱۰ سال اخیر نتایجی گرفته که هرگز با موفقیت همراه نبوده و این عدم توفیق آنها در این سال‌ها می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد.

به گزارش رصد ورزشی: آخرین باری که تیم استقلال موفق به قهرمانی در لیگ برتر شد، فصل ۹۲-۹۱ است که این موفقیت با مدیریت علی فتح الله زاده و هدایت امیر قلعه نویی برای آبی‌پوشان رقم خورد. شاید روزی که آبی‌ها جام قهرمانی را در سال ۹۲ بالای سر بردند، بدبین‌ترین هواداران آن هم تصور نمی‌کردند تا ۸ سال آینده شاهد صحنه‌ای مشابه نخواهند بود.

آبی‌پوشان در ۸ سال گذشته هرگز موفق به تکرار قهرمانی در لیگ برتر نشده و تنها یک بار توانستند قهرمان جام حذفی شوند و این تنها افتخارات این تیم در دهه ۹۰ است.

با بررسی عملکرد استقلال در این سال‌ها و ریشه‌یابی ناکامی‌های آن، به دلایل متعددی در این خصوص خواهیم رسید. دلایلی که عمده‌ترین آن را می‌توان بی ثباتی دانست. بی ثباتی که از هیات مدیره و مدیرعامل آغاز می‌شود، به کادر فنی می‌رسد و به بازیکن ختم می‌شود. به طور خلاصه می‌توان گفت این باشگاه در دهه ۹۰ با ۹ تغییر مدیریتی و ۱۱ تغییر سرمربی مواجه شده است که این تعداد برای کمتر از یک دهه واقعاً زیاد است.

آخرین مدیر قهرمان استقلال

آبی‌پوشان در فصل ۹۱-۹۰ در حالی قهرمان می‌شوند که مدیریت این باشگاه بر عهده علی فتح الله زاده بود. فتح الله زاده که یکی از پر افتخارترین مدیران تاریخ باشگاه استقلال است و تیم تحت مدیریت وی قهرمانی‌ها و افتخارات زیادی را به دست آورده، اما یک سال بعد از این قهرمانی از سمت خود کنار می‌رود.

علی فتح‌الله‌زاده پرافتخارترین مدیر بعد از انقلاب در استقلال که آخرین قهرمانی در لیگ برتر نیز با مدیریت وی به دست آمد

پس از علی فتح‌الله‌زاده، بهرام افشارزاده به عنوان مدیرعامل جدید استقلال معرفی می‌شود و وی چیزی در حدود یک سال و ۳ ماه مدیریت این باشگاه را بر عهده دارد.

بعد از کنار رفتن افشارزاده اتفاق جالبی می‌افتد و رضا حسنی خو حکم مدیریت استقلال را می‌گیرد اما عمر مدیریت وی تنها ۳ روز است و او بدون آنکه وارد ساختمان باشگاه شود، پس از ۳ روز از دریافت حکم از این کار استعفا می‌دهد.

آغاز حملات هواداری و هجمه بر مدیران

سید رضا افتخاری مدیر بعدی آبی‌پوشان است که در مرداد ۹۵ کار را در دست می‌گیرد و عملاً بعد از افشارزاده مدیر بعدی آبی‌پوشان می‌شود. تنها قهرمانی آبی‌ها در جام حذفی بعد از آخرین قهرمانی آنها در لیگ با مدیریت افتخاری و مربیگری وینفرد شفر آلمانی به دست می‌آید.

عمر مدیریت افتخاری در استقلال هم زیاد نیست و او که در همین مدت با هجمه‌ها و انتقادات زیادی از سوی هواداران مواجه بود، قبل از آنکه دومین سال حضورش در این باشگاه را تجربه کند از کار کنار رفته تا مدیر بعدی جای او را بگیرد.

رکورددار انتقاد

این بار نوبت به امیر حسین فتحی رسید تا نقش مدیرعامل را در این باشگاه ایفا نماید. شاید رکورد هجمه و انتقاد علیه مدیران استقلال، در دست امیر حسین فتحی باشد و هیچ مدیری به اندازه وی طعم انتقاد از سوی هواداران و پیشکسوتان را نچشید. فتحی نیز کمتر از یک و نیم سال مدیر آبی‌پوشان است تا بعد از او فردی به نام اسماعیل خلیل زاده در تاریخ مدیریت این باشگاه ظهور کند. مردی که درباره نقش او در بسیاری از اتفاقات استقلال زیاد گفته شده است.

خلیل زاده با اینکه تنها ۴ ماه به عنوان سرپرست مدیرعاملی در راس امور اجرایی باشگاه قرار گرفت، اما همواره در هیات مدیره این باشگاه فردی تاثیرگذار و تعیین کننده بود و در بسیاری از معادلات آبی‌ها نقش مهمی داشته است.

در آخرین ماه از سال ۹۸ بار دیگر علی فتح الله زاده به عنوان مدیر به باشگاه بازگشت اما این بار عمر مدیریت وی بسیار کوتاه بود؛ چون با درک شرایط موجود متوجه شد شرایط برای همکاری مناسب نیست و زیرساختی برای موفقیت و قهرمانی وجود ندارد. لذا فتح الله زاده تنها ۳ هفته بعد از دریافت حکم مدیریت، استعفای خود را ارائه داد.

حفظ شاکله تیم بعد از سال‌ها

آبی‌پوشان سال ۹۹ را با مدیریت احمد سعادتمند آغاز کردند. وی که پیش از این ریاست هیات مدیره استقلال را برعهده داشت، به عنوان مدیرعامل انتخاب شد و بهترین نقل و انتقالات استقلال در سال‌های اخیر در دوره مدیریت وی رقم خورد. تنها فصلی که استقلالی‌ها توانستند شاکله خود را حفظ کنند، احمد سعادتمند در نقل و انتقالات مدیریت باشگاه را بر عهده داشت.

احمد سعادتمند باوجود عمر مدیریتی کوتاه، تنها مدیرعامل استقلال در سال‌های اخیر بود که توانست شاکله تیمش را حفظ کند

سعادتمند درست ۶ ماه بعد از انتصاب به مدیر عاملی استقلال، با حکم عجیب و ۸ بندی هیات مدیره برکنار شد تا معاون وی احمد مددی جای او را پشت میز مدیریت بگیرد. مددی از ۱۰ مهر ۹۹ تا کنون مدیریت باشگاه استقلال را بر عهده دارد و هنوز دوران مدیریت وی در این باشگاه به یکسال نرسیده است.

نیمکت داغ و پر رفت و آمد

این فقط رفت و آمد مدیران استقلال در این سال‌ها بود و به همین نسبت مربیان هم در این باشگاه در رفت و آمد بودند. بعد از کنار رفتن امیر قلعه نویی در سال ۹۴ از نیمکت آبی‌ها، هدایت آن به پرویز مظلومی رسید و عضو کنونی هیات مدیره استقلال یک فصل تمام هدایت این تیم را برعهده داشت.

بعد از وی نوبت به علیرضا منصوریان رسید که فصل شانزدهم را به صورت کامل روی نیمکت آبی‌پوشان بنشیند و در هفته ششم فصل هفدهم از کار برکنار شود.

پس از منصوریان وینفرد شفر می‌آید و او در کمتر از دو فصلی که هدایت این تیم را برعهده داشت، یک مقام قهرمانی در جام حذفی به دست آورد و در اردیبهشت سال ۹۸ به طرز عجیبی در اواخر فصل از کار برکنار شد تا دستیار وی فرهاد مجیدی جانشین او شود.

آغاز سه‌گانه مجیدی

این اولین مقطع از حضور سه‌گانه فرهاد مجیدی روی نیمکت آبی‌پوشان بود و از ابتدای فصل نوزدهم، آندره استراماچونی از ایتالیا به این تیم بپیوندد و در مدت زمانی کوتاه در این تیم انقلاب فنی ایجاد کند.

حضور استراماچونی در استقلال به نیم فصل هم نرسید و بعد از جدایی وی، آبی‌پوشان ۳ هفته بدون سرمربی بازی کردند و فرهاد مجیدی برای دومین بار جانشین یک مربی در استقلال شد.

استراماچونی علیرغم حضور کوتاه مدت در استقلال تبدیل به محبوب‌ترین مربی تاریخ این باشگاه شد

مجیدی بعد از پذیرفتن شکست در فینال جام حذفی حاضر به همراهی تیمش در لیگ قهرمانان آسیا نشد تا مجید نامجو مطلق دستیار وی این مسئولیت را بر عهده بگیرد.

آبی‌ها فصل بیستم از لیگ برتر را با محمود فکری آغاز کردند و افزایش هجمه و انتقاد بر عملکرد وی باعث شد عمر مربیگری‌اش در استقلال به نیم فصل هم نرسد تا فرهاد مجیدی برای سومین بار جانشین یک مربی در استقلال شود.

جدایی ستاره‌ها عادتی دیرینه در استقلال

بی ثباتی در استقلال تنها به مدیر و مربی خلاصه نمی‌شود و همه ساله در فصل‌های نقل و انتقالات شاهد رفت و آمدهای زیادی در این تیم بودیم که این نیز مزیدی بر علت بوده است. رفت و آمد بازیکنان و جدایی ستاره‌ها در این تیم به حدی زیاد هست که شمارش کامل آن مقدور نباشد. اما به صورت خلاصه و نمونه می‌توان به بازیکنان بزرگی مثل رحمتی، امید ابراهیمی، امید نورافکن، سجاد شهباززاده، سرور جباروف، مامه تیام، سید مجید حسینی، الهیار صیادمنش، رابسون جانواریو، علی کریمی، روزبه چشمی، پژمان منتظری و… اشاره کرد.

مرور این مقطع تاریخی در استقلال که کم افتخارترین دوران این تیم در تاریخ است نشان می‌دهد بی ثباتی و رفت و آمد فراوان در مدیریت، نیمکت و بازیکنان درون زمین که استقلال را بیشتر به محله برو بیا تبدیل کرده، از اصلی‌ترین عوامل ناکامی‌های آبی‌پوشان در دهه ۹۰ است. اتفاقی که حداقل آن را در بحث بازیکنان در این فصل هم شاهد هستیم و ممکن است دامنه آن به کادر فنی و تیم مدیریتی نیز سرایت کند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2xqkjb