پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/12/20 08:00
سهام عدالت | سود سهام عدالت | مرحله دوم سود سهام عدالت
کد خبر: 37592

امشب دومین مرحله سود سهام عدالت واریز می شود | واریز سود 10 میلیونی برای دارندگان سهام عدالت

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از اخذ تصمیم جدید برای تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان و واریز مرحله دوم سود سهام عدالت خبر داد.

سود مرحله دوم سهام عدالت تا پایان امسال واریز می‌شود که برابر با مرحله اول سود سهام عدالت خواهد بود.رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اعلام زمان واریز مرحله دوم سود سهام عدالت، گفت: سود مرحله دوم سهام عدالت تا پایان امسال واریز می‌شود.آخرین اخبار  سود سهام عدالت را در ادامه بخوانید

خبر مهم برای وراث؛ شرط انتقال سهام عدالت متوفیان

رئیس سازمان بورس درباره انتقال سهام مشمولان متوفیان گفت: بیش از 3.5 میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت تاکنون فوت شده اند و انتقال سهام باید به صورت الکترونیکی صورت بگیرد. بر این اساس افراد باید به کارگزاری ها و دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از اخذ تصمیم جدید برای تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان خبر داد.

مجید عشقی در گفت‌وگو با ایسنا، درمورد انتقال سهام مشمولان متوفیان توضیح داد: بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مشمولان سهام عدالت طی سال‌های گذشته فوت شده‌اند و انتقال سهام باید به صورت الکترونیکی صورت بگیرد. بر این اساس دفاتر قضایی درمورد بحث سامانه و انتقال اطلاعات با مشکل مواجه شدند.

عشقی ادامه داد: به همین دلیل مصوبه تغییر داده شد و شرکت‌های کارگزاری را هم وارد ماجرا شدند. بر این اساس بخش سامانه‌ای در اختیار کارگزاری قرار می‌دهیم تا بتوانند این کار را انجام دهند. افراد باید به کارگزاری‌ها و دفاتر قضایی مراجعه کنند تا کارگزاری به صورت الکترونیکی این کار را انجام دهد.

وی افزود: وراث باید گواهی انحصار ورثه را ارائه کنند تا انتقال بر اساس سهمی که مشخص شده صورت بگیرد. در سامانه درصد هر وارث مشخص می‌شود و انتقال قهری به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد. ساختار اواخر تغییر پیدا کرده و زیرساخت فنی آن درحال آماده شدن است.

بر اساس این گزارش، بیش از سه میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت طی سال‌های گذشته فوت شده‌اند و سهام آن‌ها پس از فرایند انحصار وراثت باید به وراث تعلق بگیرد. البته برخی از وراث نیز فوت شده‌اند و همین موضوع فرایند را پیچیده‌تر کرده است. برای انتقال سهام این روش پیشنهاد شده بود که وراث به صورت حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کنند که این روش بسیار زمان‌بر بود. بنابراین قرار شد این فرایند به صورت الکترونیکی و با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و قوه قضاییه تا شهریورماه انجام شود. اما به نظر می‌رسد قوه قضاییه در ارسال اطلاعات به سپرده‌گذاری کمی از برنامه عقب است.

واریزی سود سهام عدالت میلیونی تا آخر سال

مرحله نخست پرداخت سود سهام عدالت سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۰ اواخر آذرماه امسال به حساب ۴۳ میلیون و ۷۴۰ هزار سهامدار عدالت واریز شد و قرار بود مرحله دوم پرداخت سود نیز تا پایان سال انجام شود. اما با عبور از نیمه نخست اسفندماه، هنوز از واریز باقیمانده سود سهام عدالت خبری نیست.

مرحله نخست پرداخت سود سهام عدالت سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۰ اواخر آذرماه امسال به حساب ۴۳ میلیون و ۷۴۰ هزار سهامدار عدالت واریز شد و قرار بود مرحله دوم پرداخت سود نیز تا پایان سال انجام شود. اما با عبور از نیمه نخست اسفندماه، هنوز از واریز باقیمانده سود سهام عدالت خبری نیست.

چرا سود سهام عدالت پرداخت نشد؟

رویداد۲۴ در مرحله نخست واریز سود سهامداران سبد عدالت، دارندگان سهام ۴۵۲هزار تومانی، ۴۹۲ هزار تومانی و ۵۳۲ هزار تومانی به ترتیب ۵۱۰ هزار تومان، ۵۵۵ هزار تومان و ۶۰۰ هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی سهام عدالت در اختیار داشتند، مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی‌الحساب دریافت کردند.

قرار بود مرحله دوم سود سهام عدالت هم تا پایان امسال واریز شود اما هنوز خبری از پرداخت سود نیست.

واریز مرحله دوم سود سهام عدالت در انتظار ۳ شرکت

آخرین خبرها حاکی از آن است که با وجود پیگیری‌های سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، ۳ شرکت بیش از ۱۵.۲ همت از سود سهامداران عدالت را به حساب سمات واریز نکرده‌اند تا واریز مرحله دوم سود سهام عدالت تا پایان اسفندماه امسال در هاله‌ای از ابهام قرار داشته باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و پالایش نفت بندرعباس به همراه چند شرکت دیگر بخشی از سود سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۱۴۰۰ خود را به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکرده‌اند.

بیشترین سود نقدی پرداخت نشده به سه شرکت فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت بندرعباس بازمی‌گردد که به ترتیب مبلغی بالغ بر ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، ۶ هزار میلیارد تومان و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است. به طوری که در مجموع از ۱۹ هزار میلیارد تومان سودی که هنوز پرداخت نشده، ۱۵.۲ میلیارد تومان مربوط به سه شرکت مذکور است.

منبع: سنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3wzp8x