پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/12/20 03:36
هواشناسی | سازمان هواشناسی | هواشناسی ایران | هواشناسی کشور
کد خبر: 37582

هواشناسی ایران امروز شنبه 20 اسفند 1401 | هشدار هواشناسی در آخرین روز های سال

سازمان هواشناسی از تشدید فعالیت سامانه بارشی در برخی استان‌ها خبر و در این رابطه هشدار سطح زرد و نارنجی طغیان رودخانه‌ها و کولاک برای برخی مناطق صادر کرد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در خراسان رضوی، شرق خراسان شمالی، سمنان، یزد، شمال استان‌های کرمان و خراسان جنوبی بارش باران،‌ گاهی رعدوبرق و وزش باد پیش بینی شده است. در ارتفاعات بارش برف و در دامنه‌های جنوبی البرز، شرق و جنوب شرق کشور وزش باد روی می‌دهد.

فردا در اکثر مناطق کشور آسمان صاف است و در شرق و جنوب شرق کشور به‌ویژه در شهرهای مرزی وزش باد پیش بینی می‌شود.

دوشنبه با گذر موج تراز میانی جو از جنوب کشور در استان‌های خوزستان، ایلام، لرستان، کرمانشاه، جنوب همدان و مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب اصفهان، شمال بوشهر و فارس و همچنین در ارتفاعات البرز مرکزی بارش باران رخ می‌دهد.

روز سه‌شنبه در شمال فارس، کرمان، غرب یزد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد بارش‌ها ادامه دارد و در دامنه‌های زاگرس مرکزی و شمالی و ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده پیش بینی شده است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز چهارشنبه در اصفهان، یزد، کرمان،‌ خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان ابرناکی و بارش پراکنده انتظار می‌رود. با ورود سامانه بارشی به غرب کشور بارندگی در تمام تمام نوار غربی آغاز می‌شود.

روز پنجشنبه گستره فعالیت سامانه بارشی علاوه بر نوار غربی، دامنه‌های جنوبی البرز را نیز فرا می‌گیرد و به‌تدریج از میزان بارندگی در جنوب غرب کاسته خواهد شد. در این روز با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر ابرناکی و بارش باران در سواحل شمالی پیش بینی می‌شود.

امروز و فردا در سواحل شمالی و شمال غرب و یکشنبه و دوشنبه در دامنه‌های جنوبی البرز و شمال شرق روند افزایش نسبی دما پیش بینی می‌شود.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش باران، گاهی رعدوبرق ، ارتفاعات بارش برف، وزش باد شدید موقتی و رخداد مه

منطقه اثر:

شنبه 1401/12/20: خراسان رضوی

اثر مخاطره: کاهش دید، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل هوایی، احتمال آب‌گرفتگی محدود معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف

توصیه: احتیاط در سفرهای برون‌شهری، به همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، در نواحی سردسیر آمادگی برای برف‌روبی توسط دستگاه‌های مربوطه.

توصیف سامانه: ادامه فعالیت سامانه‌های بارشی

زمان پایان: شنبه 1401/12/20

نوع مخاطره: بارش باران، گاهی رعدوبرق ، ارتفاعات و مناطق با اقلیم سرد بارش برف، وزش باد شدید موقتی و رخداد مه

منطقه اثر:

شنبه 1401/12/20: خراسان جنوبی، یزد، سمنان، گلستان و نیمه شمالی کرمان.

اثر مخاطره: کاهش دید، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل هوایی، احتمال آب‌گرفتگی محدود معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف.

توصیه: احتیاط در سفرهای برون شهری، به همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، در نواحی سردسیر آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: شنبه 1401/12/20

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، بارش تگرگ، وزش باد شدید موقت، در نقاط مرتفع و سردسیر بارش برف و کولاک برف

منطقه اثر:

شنبه 1401/12/20: خراسان شمالی، خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف و بهمن، خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: اجتناب از سفرهای برون‌شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، در صورت لزوم به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها در نواحی سردسیر آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه.

توصیف سامانه: افزایش وزش باد و ارتفاع موج

زمان پایان: اوایل وقت شنبه 1401/12/20

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع امواج در ساحل بین 1 تا 1.5 متر و در فرا‌ساحل 1.5 تا 2متر

منطقه اثر: شمال خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان و بوشهر

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های صیادی، احتمال خسارت به شناورهای سبک، تفریحی، نیمه سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی در ساحل و فراساحل.

توصیه: اجتناب از عملیات تفریحی، بویژه غواصی و شنا، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در ساحل و دور از ساحل .


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4je8do