پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/12/16 02:52
فشار خون | فشار خون بالا | فشار خون پایین
کد خبر: 37470

بهترین زمان گرفتن فشار خون در روز را بدانید | اصلی ترین دلیل فشار خون بالا کشف شد

متخصص قلب و عروق گفت: فشار خون بالا می تواند، زمینه‌ساز بیماری‌های عروق کرونر شود. فشار خون، کُشنده خاموش است و بیمار به دلیل بی‌علامت بودن این بیماری متوجه بیماری خود نیست.

محمود افتخارزاده، متخصص بیماری‌های قلب و عروق در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره ارتباط فشار خون با گرفتگی عروق با اشاره به اینکه فشار خون اصلی‌ترین عامل تسهیل کننده بیماری‌های عروق کرونر و آرترواسکلروز است به خبرنگار حوزه سلامت خبرگزاری فارس گفت: بر اساس مطالعات انجام شده درضد بسیاری بالایی از بیمارانی که دچار بیماری های تنگی عروق کرونر می شوند دچار فشار خون بالا هستند. در سالهای اخیر تعریف فشار خون هم کاهش پیدا کرده و حتی فشار خون سیستولیک اگر بالای 13 هم باشد می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های عروق کرونر شود. فشار خون، کُشنده خاموش است و بیمار به دلیل بی‌علامت بودن این بیماری متوجه بیماری خود نیست.

وی در توضیح ارتباط فشار خون بالا و گرفتگی عروق گفت: این دو هم بر هم تاثیرگذارند اما فشار خون مهمتر است. ازهر 5 نفر بالای 40 سال یک نفر فشار خون بالا دارد. فشار خون بالا در دراز مدت بر جداره داخلی عروق(آندوتلیوم) تاثیر می‌گذارد و پس از مدتی روی آندوتلیوم به مروز زمان چربی رسوب کرده و کلسیم، آهکی شده و زمینه ساز تنگی عروق می شود. ضمن اینکه در درصد کمی از بیماران،  تنگی عروق کلیوی عامل فشار خون بالا است.

افتخارزاده متذکر شد: افراد باید در همه سنین حتی در کودکی فشار خون خود را چک کنند ولی سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی شایعترین زمان بروز و شیوع فشار خون بالا است.

این متخصص قلب و عروق کشورمان، توصیه کرد: هر فردی باید فشار خون خود را در زمان ایده آل اندازه گیری کند و اگر فشار طبیعی بود باید سال بعد دوباره اندازه گیری شود. اما اگر فرد مشکوک به فشار بالا بود باید در ۳ تا ۷روز متوالی قبل از صبحانه و شام فشار خون اندازه‌گیری شده و در پایان دوره متوسط فشار حساب شود.    

افتخارزاده در توضیح راهکارهای پیشگیری از فشار خون گفت: وزن باید کنترل شود چاقی می‌تواند مننجر به فشار خون بالا شود. از مصرف زیاد نمک باید پرهیز کرد. آپنه یا ایست تنفسی در خواب هم می‌تواند منجر به فشار خون بالا شود و همینطور بیماری‌های کلیوی هم یکی از عوامل ایجاد فشار خون بالا هستند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4yjw8a