پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/12/11 01:43
سهام عدالت | واریز سود سهام عدالت | مرحله دوم سود سهام عدالت
کد خبر: 37327

انتظار ها به پایان رسید | تاریخ واریز مرحله دوم سود سهام عدالت + مبلغ واریزی

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی در خصوص واریز بخش دوم سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۱ گفت: ما منتظر واریز سود شرکت های بورسی هستیم، هر زمان این شرکت ها سودهایشان را واریز کنند، دو سه هفته بعد ما سودهای سهام عدالت را واریز می کنیم.

سهام عدالت گونه ای یارانه است که از زمان دولت آقای احمدی نژاد آغاز شد. قرار بود مبلغ سود سهام عدالت رقمی بین ۶۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان باشد. این مبلغ به ارزش سهام عدالت افراد بستگی داشت. سهام عدالت از موضوعات مهمی است که حسابی خبرساز شده است بسیاری سوالات زیادی در مورد سهام عدالت و سود سهام عدالت دارند که گاهی آن را مطرح می کنند . در ادامه جزئیاتی از سود سهام عدالت را می خوانید .

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی در خصوص واریز بخش دوم سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۱ گفت: ما منتظر واریز سود شرکت های بورسی هستیم، هر زمان این شرکت ها سودهایشان را واریز کنند، دو سه هفته بعد ما سودهای سهام عدالت را واریز می کنیم.

سال گذشته کل سود سهامداران سهام عدالت در اسفندماه پرداخت شد، اما در سال جاری با مصوبه شورای عالی بورس و با دریافت مبالغ سود از شرکت‌ها، قرار شد که این سود در دو مرحله پراخت شود؛ که مرحله اول از ۳۰ آذر ماه امسال طی چند روز پرداخت شد.

سخنگوی کانون سهامداران عدالت پیش از این در دی ۱۴۰۱ گفته بود که: سهامداران اواخر امسال یا حداکثر اوایل سال آینده منتظر دریافت سود سهام عدالت باشند.

با وجودی که در حال نزدیک شدن به نیمه اسفندماه هستیم اما هنوز خبری از پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت نیست.

حمود حسنلو، معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی نیز در خصوص واریز بخش دوم سود سهام عدالت گفت: ما منتظر واریز سود شرکت های بورسی هستیم، هر زمان این شرکت ها سودهایشان را واریز کنند، دو سه هفته بعد ما سودهای سهام عدالت را واریز می کنیم.

وی ادامه داد: خیلی از شرکت ها مجمع شان را برگزار کردند اما چون ۸ ماه برای پرداخت سود فرصت دارند، سودی به ما واریز نکرده اند، ما نیز باید منتظر باشیم.

عیدی دولت برای جاماندگان سهام عدالت

مدیرکل دفتر سهام تخصیصی سازمان خصوصی‌سازی گفت: در حال حاضر اطلاعات ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر احصاء شده که به محض ابلاغ مجوز، تخصیص سهام عدالت به آنان صورت خواهد گرفت.

به نقل از بازار، راضیه ذوالنوریان، مدیرکل دفتر سهام تخصیصی سازمان خصوصی‌سازی درباره جزئیات اعطای سهام عدالت جاماندگان اظهار کرد: بر اساس قانون بودجه، تکلیفی مقرر شده بود که سهام عدالت به افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، اختصاص یابد. اقدامات اولیه مبنی بر تعیین مصوبه و همین‌طور شناسایی این جامعه آماری توسط سازمان خصوصی‌سازی انجام شده است.

مدیرکل دفتر سهام تخصیصی سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به مصوبه آبان ماه درباره اعطای سهام عدالت گفت: آن مصوبه به دلیل بعضی تغییرات نیازمند اصلاحیه بود که این اتفاق هم افتاد. در نهایت ما به عنوان دستگاه اجرایی مصوبه لازم را تهیه کردیم و به وزارت اقتصاد فرستادیم تا این موضوع را اولویت دستور کار شورا بگذارد.

ذوالنوریان از احصاء ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تحت پوشش سازمان‌های حمایتی خبر داد و گفت: شناسایی ما از این افراد فرایندی خاصی داشت. ابتدا از کمیته امداد و سازمان بهزیستی خواستیم که تمامی افراد تحت پوشش را به سازمان خصوصی‌سازی اعلام کنند تا بتوانیم بر اساس بانک اطلاعاتی فعلی استخراج اطلاعات داشته باشیم تا افراد فاقد سهام مشخص شوند. همه این موارد با چندبار رفت و برگشت اطلاعات بین سازمان‌ها و ثبت احوال انجام شد. در حال حاضر اطلاعات ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر احصاء شده که به محض ابلاغ مجوز، این تخصیص صورت خواهد گرفت. همچنین ۵۰ هزار اطلاعات مخدوش یافت شده است.

وی در پایان گفت: افرادی که جزء شش دهک اول درآمدی کشور هستند و این دهک‌بندی توسط سامانه جامع اطلاعات ایرانیان مشخص شده است. ما در مرحله اول تخصیص سهم را خواهیم داشت. یعنی مشخص خواهد شد که به هر کد ملی فاقد سهام که مشمول هستند، چه مقدار سهام تعلق می‌گیرد. سپس فرآیند تعلق سامان‌دهی خواهد شد.

واریزی جدید بحساب سهام عدالتی ها

اگر شما هم قصد دارید از جزئیات منتشره درباره مرحله دوم واریزی سود سهام عدالت مطلع شوید مقاله زیر را بخوانید.

وی در رابطه با مبلغ سود مرحله دوم گفت: مشمولان همانند مرحله اول سود دریافت خواهند کرد. در صورتی که شرکت‌های غیر بورسی اقدام به پرداخت سود سال ۱۴۰۰ کنند احتمال افزایش سود نیز وجود دارد.

سبد سهام عدالت شامل ۴۹ شرکت بورسی و غیربورسی است که ۳۶ شرکت از این شرکت‌ها در زمان آزادسازی سهام عدالت بورسی و ۱۳ شرکت غیربورسی بوده‌اند.

زمان و مبلغ واریز مرحله دوم سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۱ به یکی از مهمترین موضوعات بحث در فضای مجازی تبدیل شده است. بر اساس اعلام رئیس سازمان بورس،‌ پس از واریز مرحله اول سود سهام عدالت در اواخر پاییز ۱۴۰۱، مرحله دوم واریزی ها پس از برگزاری مجمع و تقسیم سود شرکت های سهام عدالت پرداخت خواهد شد.

با استناد به اظهارات متولیان امر، مرحله دوم سود سهام عدالت تا پایان اسفند ۱۴۰۱ به حساب سهامداران واریز خواهد شد.

مبلغ دقیق سود واریزی هنوز مشخص نشده اما طبق آنچه منابع رسمی اعلام کرده اند به احتمال فراوان همانند مرحله اول، اسفندماه نیز ۵۰۰ هزار تومان به حساب سهامداران واریز می شود.

جاماندگان سهام عدالت شامل افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی مثل کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سه دهک درآمدی جامعه کارگران می‌شوند، در کل تعدادی از مردم در سال ۱۳۸۵ موفق به دریافت سهام عدالت نشدند که می‌توان آن‌ها را به دو دسته تقسیم کرد. گروه اول، در بازه زمانی توزیع سهام عدالت بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ مشمول دریافت سهام عدالت بودند، اما موفق به ثبت نام نهایی نشدند. گروه دوم هم افرادی هستند که توسط وزارت کار به عنوان شش دهک پایین درآمدی جامعه شناخته شده و سهام عدالت دریافت نکرده‌اند.

حال سوالی مطرح می‌شود که آیا منظور از جاماندگان افرادی هستند که سهام عدالت دریافت نکردند یا افرادی که تحت پوشش نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سه دهک درآمدی جامعه کارگران هستند؟

در این رابطه راضیه ذوالنوریان مدیر کل دفتر امور سهام عدالت گفت‌: با توجه به قانون بودجه امسال و بند الف تبصره دو، وزارت اقتصاد و دارایی مکلف است از محل مانده سهام دولت در شرکت‌های دولتی و بنگاه‌های واگذار نشده به افراد فاقد سهام عدالت که شامل افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی و سایر افراد می‌شود سهام عدالت دهد.

وی ادامه داد: به عبارتی براساس قانون اصل ۴۴، اولویتی در تخصیص سهام عدالت وجود دارد، به این صورت که اول افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی و سپس ما بقی افراد سهام عدالت دریافت می‌کنند، بنابراین جامعه ما تمامی افراد بین دهک یک تا شش درآمدی کشور است که فاقد سهام عدالتند.

همچنین رئیس سازمان خصوصی‌سازی نیز چندین ماه پیش اعلام کرده بود که طبق مصوبه دولت در فاز نخست به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که سهام عدالت ندارند، سهام عدالت واگذار خواهد شد.

البته طبق گفته وزیر اقتصاد میزان سهام عدالت تخصیصی به افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ به هیئت تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی ارسال شد که در آن هیئت دو ایراد به این مصوبه گرفته شد و بعد از بر طرف شدن این ایرادات در جلسات آینده دولت فرآیند تخصیص سهام عدالت به افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی انجام خواهد شد.

همچنین وزیر اقتصاد اعلام کرد که افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی ۳.۵ میلیون نفرند که در اولویت تخصیص تا پایان سال ۱۴۰۱ قرار دارند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/48qdka