چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/16 08:00
سهام عدالت | سود سهام عدالت | جاماندگان سهام عدالت | سهام عدالت جاماندگان
کد خبر: 36515

چه زمانی سهام عدالت به جاماندگان تعلق می گیرد؟

افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی ۳.۵ میلیون نفرند که در اولویت تخصیص سهام عدالت تا پایان امسال قرار دارند.

سهام عدالت گونه ای یارانه است که از زمان دولت آقای احمدی نژاد آغاز شد. قرار بود مبلغ سود سهام عدالت رقمی بین ۶۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان باشد. این مبلغ به ارزش سهام عدالت افراد بستگی داشت. سهام عدالت سوالات زیادی برای مردم ایجاد کرده است بسیاری منتظر دریافت سهام عدالت هستند در ادامه جزئیاتی از سهام عدالت و دریافت سود سهام عدالت را می خوانید .

جاماندگان سهام عدالت شامل افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی مثل کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سه دهک درآمدی جامعه کارگران می‌شوند، در کل تعدادی از مردم در سال ۱۳۸۵ موفق به دریافت سهام عدالت نشدند که می‌توان آن‌ها را به دو دسته تقسیم کرد. گروه اول، در بازه زمانی توزیع سهام عدالت بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ مشمول دریافت سهام عدالت بودند، اما موفق به ثبت نام نهایی نشدند. گروه دوم هم افرادی هستند که توسط وزارت کار به عنوان شش دهک پایین درآمدی جامعه شناخته شده و سهام عدالت دریافت نکرده‌اند.

حال سوالی مطرح می‌شود که آیا منظور از جاماندگان افرادی هستند که سهام عدالت دریافت نکردند یا افرادی که تحت پوشش نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سه دهک درآمدی جامعه کارگران هستند؟ 

در این رابطه راضیه ذوالنوریان مدیر کل دفتر امور سهام عدالت گفت‌: با توجه به قانون بودجه امسال و بند الف تبصره دو، وزارت اقتصاد و دارایی مکلف است از محل مانده سهام دولت در شرکت‌های دولتی و بنگاه‌های واگذار نشده به افراد فاقد سهام عدالت که شامل افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی و سایر افراد می‌شود سهام عدالت دهد.

وی ادامه داد: به عبارتی براساس قانون اصل ۴۴، اولویتی در تخصیص سهام عدالت وجود دارد، به این صورت که اول افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی و سپس ما بقی افراد سهام عدالت دریافت می‌کنند، بنابراین جامعه ما تمامی افراد بین دهک یک تا شش درآمدی کشور است که فاقد سهام عدالتند.

همچنین رئیس سازمان خصوصی‌سازی نیز چندین ماه پیش اعلام کرده بود که طبق مصوبه دولت در فاز نخست به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که سهام عدالت ندارند، سهام عدالت واگذار خواهد شد.

البته طبق گفته وزیر اقتصاد میزان سهام عدالت تخصیصی به افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ به هیئت تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی ارسال شد که در آن هیئت دو ایراد به این مصوبه گرفته شد و بعد از بر طرف شدن این ایرادات در جلسات آینده دولت فرآیند تخصیص سهام عدالت به افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی انجام خواهد شد.

همچنین وزیر اقتصاد اعلام کرد که افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی ۳.۵ میلیون نفرند که در اولویت تخصیص تا پایان سال ۱۴۰۱ قرار دارند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2ozvmd