چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/10 09:35
آش
کد خبر: 36299

خواص باورنکردنی آش که هیچکس نمی داند | اینجا میفهمی چقدر آش خوبه !

خواص باورنکردنی آش را در این صفحه بخوانید .

به گزارش رصدورزشی : آش یکی از غذا های مورد علاقه هرایرانی است . ایرانیان از دیرباز به آش علاقه بسیاری داشتند در ادامه جزئیاتی از خواص آش را مورد بررسی قرار داده ایم . 

 

 یک کارشناس تغذیه به تشریح فواید و خواص انواع آش پرداخت. علی اشرف رشیدی در گفت و گو با ایسنا، از آش‌ها به عنوان غذایی کامل یاد کرد و افزود: آش غذای کاملی است که در طول سال مورد استفاده قرار می گیرد، اما مصرف آن در فصول سرد سال با توجه به گرم بودن آش‌ها بیشتر می‌شود.

 

وی افزود: آش از آن جهت غذایی کامل نامیده می‌شود که در پخت آن از گروه‌های مختلف نان و غلات، حبوبات، سبزیجات، روغن و بعضا میوه و گوشت استفاده می‌شود.

آش

وی در تشریح خواص آش، به فواید بی نظیر حبوبات موجود در آن اشاره کرد و افزود: حبوبات تقریبا در تمام انواع آش مورد استفاده قرار می‌گیرد و این دانه‌های ریز سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی هستند که برای سلامت بدن بسیار مفید است.

 

رشیدی گفت: همچنین حبوبات حاوی مقادیر خوبی از فیبر هستند که به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و می‌تواند نقش موثری در کاهش وزن داشته باشد.

 

این کارشناس تغذیه به خواص سبزیجات موجود در انواع آش هم اشاره کرد و افزود: سبزیجات بطور کلی منابع خوبی از فیبر، مواد معدنی و ویتامین هستند و استفاده از آنها ارزش غذایی آش‌ها را بالا می‌برد.

 

رشیدی با اشاره به استفاده از انواع گوشت در برخی آش‌ها از جمله آش عباسعلی -آش مخصوص کرمانشاهیان- گفت: گوشت‌ها هم منابع خوبی از پروتئین، ویتامین B12 و مواد معدنی مانند آهن هستند که استفاده از آنها نیز به ارزش غذایی آش‌ها اضافه می‌کند.

 

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه در تهیه برخی آش‌ها نیز مانند آش دوغ از لبنیات استفاده می‌شود، گفت: ماست، دوغ و کشکی که در پخت آش‌ها مورد استفاده قرار می گیرد، منابع غنی از پروتئین، قند و چربی هستند.

 

رشیدی گفت: در مجموع آش‌ها با توجه به موادی که در تهیه آنها بکار رفته خواص بسیاری دارند و استفاده از آنها می‌تواند موجب کاهش کلسترول خون و پیشگیری از ابتلا به سرطان دستگاه گوارش شود.

 

وی در ادامه به چند نکته مهم در پخت و مصرف آش‌ها اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه حبوبات نفخ آور است، توصیه می‌شود از 24 ساعت قبل حبوبات را در آب خیسانده و طی این مدت آب آن دو تا سه بار تعویض شود، چرا که این کار موجب کاهش نفخ آوری آنها می‌شود.

 

رشیدی گفت: استفاده از حبوبات ارزش غذایی آش را بالا می برد، چرا که سرشار از پروتئین هستند، اما باید به خاطرداشت که این پروتئین جایگزین پروتئین گوشت نمی شود و اگر در پخت آش از گوشت استفاده شود ارزش غذایی آن بیشتر خواهد شد.

 

این کارشناس تغذیه گفت: همچنین در پخت آش باید در مصرف روغن و پیاز و نعناع داغ که با روغن سرخ می‌شود احتیاط کرد، چرا که استفاده بیش از حد از روغن می تواند فواید مصرف آش را کاهش داده و موجب افزایش وزن افراد شود.

 

رشیدی خاطرنشان کرد: همچنین توصیه می‌شود در تهیه آش به میزان کمی از نمک استفاده شود، چرا که خود حبوبات سدیم بالایی دارند و استفاده از نمک بسیار در کنار این حبوبات می‌تواند موجب افزایش فشار خون شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/48qnem