چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/09 09:16
چاقی | کاهش وزن | رژیم لاغری
کد خبر: 36248

اگر چاق بمانید ممکن است نسلتان منقرض شود ! | عارضه باورنکردنی چاقی مشخص شد

جزئیات عوارض چاقی را در این صفحه بخوانید .

 به گزارش رصدورزشی : چاقی و اضافه وزن عوارض زیادی دارد در ادامه جزئیاتی از یک عارضه مهم چاقی که ممکن است زندگی زناشویی را تحت تاثیر قرار بدهد بررسی کرده ایم . 

 یک فوق تخصص تغذیه با اشاره به اینکه یکی از عوارض اضافه‌وزن و چاقی نازایی است، گفت: با توجه به اینکه چاقی و افزایش وزن در کشور رو به افزایش است، بی‌شک نازایی و ناباروری هم افزایش پیدا می‌کند.

دکتر محسن نعمتی اظهار کرد: تغذیه به صورت مستقیم روی باروری و ناباروری تاثیر ندارد اما به صورت غیرمستقیم بر وزن افراد تاثیرگذار است و همین چاقی و اضافه‌وزن دلیلی برای ناباروری خواهد شد.

وی با اشاره به ارتباط غیرمستقیم چاقی و اضافه‌وزن با ناباروری و کاهش جمعیت جوان افزود: اگر چنانچه درصد چربی که به طور استاندارد باید در بدن یک خانم ۲۵ درصد باشد، بالا برود و به ۴۰ درصد برسد، اطراف تخمدان‌ها چربی ایجاد می‌شود و از نظر فیزیولوژیک عملکرد تخمدان به شکلی راحت انجام نمی‌شود. در چنین شرایطی تخمدان‌ها، تخمک آزاد نمی‌کنند و هرگاه که تخمک آزاد نشود، حتی اگر سیکل ماهانه هم انجام شود، نازایی اتفاق می‌افتد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد چاقی و افزایش وزن را موضوعی مهم در علم پزشکی توصیف و بیان کرد: با توجه به اینکه به صورت معمولی و نرمال باید ۲۵ درصد کل وزن بدن یک خانم را چربی تشکیل دهد، اگر درصد چربی بدن در بانوان زیادتر از حد استاندارد شود که معمولا این موضوع در خانم‌های خیلی چاق رخ می‌دهد، سیکل ماهانه قطع شده و در این صورت می‌توان گفت نازایی قطعی است. درصدی از بانوان که به کلینیک یا بخش‌های زنان مراجعه می‌کنند، کسانی هستند که به دلیل چاقی مفرط، تمام بررسی‌ها و آزمایش‌های لازم برای‌شان انجام شده و در نتیجه حاصله تخمدان‌ها، رحم و روده‌ها سالم بوده و حتی در بیشتر موارد بررسی روی همسران افراد مذکور انجام شده و آن‌ها نیز سالم بوده‌اند؛ در چنین شرایطی تنها چاقی و اضافه‌وزن است که عامل نازایی آنان است.

وی ادامه داد: در مقابل افراد چاق اگر چنانچه افراد لاغر و کم‌وزن هم شوند و درصد چربی بدن آن‌ها از محدوده استاندارد که ۲۵ درصد است، کمتر شود و به طور مثال به زیر ۱۷ برسد، کم‌کم تخمک‌گذاری با مشکل روبه‌رو می‌شود. اگر درصد چربی خیلی کاهش پیدا کند، آن زمان ممکن است در خانم‌های خیلی لاغر پدیده تخمک‌گذاری اصلا انجام نشود. در چنین شرایطی ممکن است سیکل ماهانه انجام شود اما تخمک از تخمدان آزاد نخواهد شد و زمانی که این اتفاق بیافتد، نازایی اتفاق افتاده است.

 

۵۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال در مشهد دچار چاقی و اضافه‌وزن هستند

نعمتی خاطرنشان کرد: با توجه به تغییر سبک زندگی و نوع تغذیه، شیوع اضافه‌وزن و چاقی در دنیا موضوعی رو به افزایش است. در کشور ایران حدود ۶۰ درصد و در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۵۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال دچار چاقی و اضافه‌وزن هستند.

وی اضافه کرد: یک بیماری دیگر ناشی از اضافه‌وزن و چاقی که به ناباروری مرتبط می‌شود، تنبلی تخمدان است. کسی که تنبلی تخمدان دارد اما دارای وزن طبیعی است، نازایی ندارد اما با توجه به شیوع بالای تنبلی تخمدان در کشور، کسانی که تنبلی تخمدان دارند و با پدیده اضافه‌وزن و چاقی روبه‌رو هستند، به طور قطعی نازایی را تجربه خواهند کرد.

نعمتی گفت: تغذیه در ناباروری نقش مستقیم ندارد بلکه باید الگوی غذایی اصلاح شود؛ یعنی کلیه غذاهایی که منجر به اضافه‌وزن و چاقی می‌شود مانند غذاهای چرب، فست‌فودها، غذاهای شیرین، نوشابه‌ها، انواع بیسکویت، کیک‌ها و... در نازایی و ناباروری تاثیر دارد.

با توجه به اینکه جمعیت جوان در کشور رو به کاهش است و چاقی و اضافه‌وزن یکی از علت‌های مهم در نازایی و ناباروری است، در همین خصوص متخصصان تغذیه در سطح شهر برای درمان زنان چاق تلاش می‌کنند تا از این طریق بتوانند نازایی را کاهش دهند. همچنین کارشناسان تغذیه در مراکز بهداشت به بانوان موضوعات اصلاح تغذیه و جلوگیری از اضافه‌وزن را آموزش می‌دهند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/45rvbo