چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/10/13 02:00
طرز تهیه | طرز تهیه باقالی
کد خبر: 34742

طرز تهیه باقالی محبوب ایرانی ها/باقالی پخته به روش کوچه بازاری

طرز تهیه غذاهای ایرانی لذت خاص خودش را دارد. اما بیشترین لذت از طرز تهیه خوراکی محبوب را می برید. در این نوشته طرز تهیه باقالب پخته محبوب ایرانی ها را آموزش می دهیم.

طرز تهیه انواع غذا در رسانه های مختلف قابل مشاهده است. طرز تهیه غذاهای ایرانی لذت خاص خودش را دارد. اما بیشترین لذت از طرز تهیه خوراکی محبوب را می برید. در این نوشته طرز تهیه باقالی پخته محبوب ایرانی ها را آموزش می دهیم.

یکی از خوشمزه‌هایی که در هر فصلی می‌توانید بپزید باقالی است؛ اما این خوراکی دلپذیر در فصل زمستان و سرما مزه دیگری دارد. باقالی به خاطر محبوبیت زیادش روی چرخ‌های تافی، این تصویر نوستالژی به یادگار مانده از دهه‌های قبل در فصل زمستان هوش از سر شما هم می‌برد.

این خوراکی با طعم خوشمزه و فوق العاده‌اش به همراه نمک و فلفل دلچسب‌تر هم می‌شود. بعضی این میان وعده را به عنوان صبحانه یا عصرانه میل می‌کنند و برخی هم با آن را به عنوان یک شام سبک و مقوی می‌خورند.

طرز تهیه

باقالی نگو بلا بگو! / خواص دارویی باقالی

اگر بدانید باقالی چه خاصیتی دارد همین الان دست به کار می‌شوید و یکی از غذا‌های حاوی باقالی را در برنامه غذایی تان جای می‌دهید. باقالی دارای مقدار زیادی ال دوپا (L DOPA) است؛ ماده‌ای که سال هاست در درمان پارکینسون مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از خاصیت‌های دیگر باقالی در کنترل پرفشاری خون است؛ بنابراین به کسانی که فشار خون دارند، خوردن آن توصیه می‌شود.

باقالی همچنین باعث استحکام استخوان ‎ها می‌شود و این در حالی است که سلامت استخوان‌ها بسیار اهمیت دارد، اما ما معمولا به فکر حفظ و نگهداری آن‌ها نیستیم. از این به بعد به فکر ستون ‎های بدن خودتان باشید و باقالی را وارد رژیم غذایی خود کنید تا از منگنز Manganese، پتاسیم Potassium، و ویتامین K این ماده که لازمه استخوان‌سازی هستند، استفاده کنید. اما این همه خاصیت‌های باقالی نیست؛ باقالی به‌خاطر وجود آهن، می‌تواند انرژی زیادی به شما بدهد. یک لیوان باقالی پخته‌شده می‌تواند تقریبا ۱۴ درصد آهن موردنیاز روزانه‌ی شما را تأمین کند. همچنین آهن به شما انرژی می‌دهد، چون آهن برای تولید هموگلوبین لازم است. هموگلوبین اکسیژن را به تمام نقاط بدن می‌برد و آن را به سلول‌ها می‌دهد.

اگر به کمبود آهن مبتلا هستید، اکسیژن در بدن کاهش می‌یابد و احساس خستگی و بی‌حالی می‌کنید. این مسئله ممکن است به آنمی منجر شود؛ بنابراین خوردن باقالی سرشار از آهن می‌تواند خستگی و علائم دیگر آنمی را از بین ببرد.

اما حواستان باشد، اگر به فاویسم یا G ۶ PD مبتلا هستید، خوردن باقلا می‌تواند برایتان خطرناک باشد. دیویسین، کان‌ویسین و ایزورامیل موادی هستند که در باقالی وجود دارند؛ این مواد شیمیایی خاصیت اکسیدکنندگی دارند. برای همین هم افراد مبتلا به فاویسم باید از باقالی دوری کنند.

باقالی از نظر طب سنتی

براساس تعالیم موجود در طب سنتی، باقالی تازه از طبع سرد و‌تری برخوردار است. گفته می‌شود رطوبت درون باقالی برای بدن بسیار مفید است. به همین دلیل سرد بودن طبع آن، بهتر است در صورت مصرف در فصول سرما نظیر پاییز و زمستان، توسط ادویه‌هایی با طبع گرم نظیر گلپر و فلفل، از نظر طبع به تعادل درآید. اما طبع گل باقالی گرم است. دم کرده گل باقالی ضد تشنج و ادرار آور است. دم کرده گل باقالی سنگ کلیه را دفع می‌کند و برای قولنج‌های کلیوی مفید است.

پیامبر اکرم (ص) باقالی را به عنوان خوراک حضرت عیسی (ع) مطرح فرموده اند. امام صادق (ع) هم می‌فرمایند: باقالی، بیماری را می‌برد و در آن بیماری‌ای نیست. همچنین می‌فرمایند، استخوان‌های پا را استحکام و تراکم درونی می‌بخشد، مغز را افزون می‌سازد و خون تازه تولید می‌کند (کافی). این امام همام خوردن قدری پوست باقالی همراه آن را، برای پاک کردن معده مطرح فرموده اند که این نکته در فرمایش پیامبر اکرم (ص) نیز به عنوان دفع کننده بیماری از بدن بیان شده است.

طرز تهیه

بیایید باقالی درست کنیم

برای پختن یک باقالی خوشمزه و بازاری به چیزی جز باقالی و آب نیاز ندارید. اگر باقالی تان خشک است، بهتر است، همانند سایر حبوباتی که از شب قبل خیس می‌کنیم تا برای غذاهایمان استفاده کنیم، باقالی خشک را نیز پس از شستن با آب به مدت ۲۴ساعت در داخل آب بخیسانید. یادتان نرود هر چند وقت یکبار آب آن را عوض کنید. این غذای خوشمزه جزء خوراکی‌های خوش طعم شب‌های زمستانی است که اکثر افراد از آن خاطره‌ای دارند.

بعد از خیساندن باقالی حالا نوبت به پخت آن می‌رسد. برای این منظور قابلمه‌ای مناسب با حجم باقالی استفاده شده انتخاب کنید. در داخل قابلمه آب بریزید و آن را بر روی شعله گاز قرار دهید. بگذارید دمای آب به نقطه‌ی جوش خود یعنی ۱۰۰ درجه برسد. توجه داشته باشید این آب نباید به هیچ عنوان قُل بزند. دلیل این موضوع آن است که در صورت قُل زدن آب به همراه پخت باقالی، سبب سفت شدن این دانه‌های خوشمزه خواهد شد. بهتر است دمای آب قابلمه و باقالی‌ها بر روی صد درجه ثابت باشد و حرارت را همچنان ملایم کرده که از قل زدن جلوگیری شود.

در مراحل آخر پخت نمک روی باقالی‌ها بریزید. اگر از ابتدا نمک بزنید باعث دیرپز شدن باقالی‌ها می‌شود، همچنین بهتر است، ادویه‌ها مثل فلفل و گلپر را در انتهای پخت باقالی بزنیم تا عطر و طمع آن‌ها همچنان حفظ شوند. زمانیکه باقالی پخت، به راحتی در بین دوانگشت دست له می‌شود و این نشان دهنده‌ی آماده شدن آن است. بعد از پخت با مخلوط نمک و سرکه و گلپر که طعم بسیار لذیذی به باقالی پخته شده شما می‌دهد، از خودتان پذیرایی کنید.

حواستان به این نکات هم باشد

توجه کنید که اگر از باقالی تازه استفاده می‌کنید احتیاجی به قرار دادن باقالی‌ها در آب نیست، کافی است باقالی را بشویید و برای پختن در قابلمه بریزید.

در آخر هم یادتان نرود که طبع باقالی سرد است و مصرف زیاد آن موجب نفخ یا سنگینی معده می‌شود. همچنین در بعضی از افراد به علت نقص وراثتی کمبود آنزیمی، مصرف آن می‌تواند منجر به تشدید کم خونی در این افراد شود.

منبع: فارس


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2rbdqm