پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/29 04:51
تیم ملی ایران
کد خبر: 31602

صحبت های مربی خارجی در باره ایران | توقع صعود از ایران‌رؤیــاپردازانه نیست

برانکو ایوانکوویچ، سرمربی تیم ملی در جام جهانی 2006 در گفت‌و‌گو با «ایران»:

ایران شانس برابری با رقبا برای صعود دارد قلب من با تیم ملی است طارمی و سردار می‌توانند هر دروازه‌بانی را مغلوب مهارت‌های خود کنند خاطرات جام جهانی 2006 را گاهی مرور می‌کنم

محمد محمدی‌سدهی/ نخستین سرمربی خارجی ایران در ادوار جام جهانی معتقد است، تیم ملی می‌تواند در قطر همپای دیگر رقبا برای صعود تلاش کند. برانکو ایوانکوویچ که به واسطه سال‌ها حضور در فوتبال ایران، شناخت خوبی از بازیکنان و فوتبال‌مان دارد، در آستانه آغاز جام جهانی 2022 به سؤالات خبرنگار«ایران» پاسخ داد. برانکو که در جام جهانی 2006 آلمان هدایت تیم ملی فوتبال ایران را برعهده داشت، به قطر رفته تا از نزدیک شاهد جذابیت‌های این تورنمنت باشد: «برای تماشای جام جهانی به قطر آمده‌ام و از اینکه اینجا هستم بسیار خوشحالم. جام جهانی بهترین تورنمنت فوتبال در جهان است و همه از حضور در این مسابقات لذت می‌برند و این برای آنها افتخار بزرگی است. کسب نتیجه در این تورنمنت مهم است اما همه چیز نیست، چیزهای مهم‌تری هم وجود دارد؛ مثل اتمسفری که در جام جهانی باعث شاد بودن هواداران و اتحاد و دوستی بین ملت‌ها می‌شود. اینکه یکی از نفرات حاضر در تورنمنت بزرگی همچون جام جهانی باشی نکته بسیار مهمی است.»

او ابتدا در خصوص تیم ملی کشورش (کرواسی) و شرایط این تیم در جام جهانی 2022 بیان کرد: «کرواسی تیم بسیار خوبی دارد و دالیچ یکی از بهترین مربیان جهان است. تیم ملی کشورم در دور گذشته مقام نایب قهرمانی دنیا را کسب کرد و این تیم تغییرات زیادی در ۴ سال اخیر داشته، به همین منظور در جام جهانی قطر تیم جدیدی از کرواسی خواهیم دید. این تیم بازیکنان خوبی همچون کواچیچ و مودریچ دارد که این بازیکنان ساختار اصلی تیم را تشکیل می‌دهند. علاوه بر این در این دوره بازیکنان جوان و مستعدی همچون گواردیولا به تیم اضافه شده‌اند و این تلفیق بازیکنان باتجربه و جوان، نوید کسب نتیجه خوب در جام جهانی قطر می‌دهد.»

برانکو صحبت‌های خود را در خصوص تیم ملی کرواسی این گونه ادامه داد: «انتظارم از کرواسی این بود که یک تیم مدرن و جوان راهی جام جهانی شود که این اتفاق افتاد. این تیم یک سورپرایز یا مدعی خاموش کسب عنوان در جام جهانی خواهد بود. به کسب نتیجه خوب توسط تیم کرواسی خوشبینم و در واقع هم من و هم مردم کشورم چنین انتظاری از تیم ملی کرواسی داریم اما در کنار کرواسی، تیم‌های برزیل، آرژانتین، فرانسه و اسپانیا هم در جام حضور دارند که در اکثر مواقع پای ثابت 4 تیم برتر دنیا بوده‌اند. اعتقادم بر این است که یک تیم در قطر سورپرایزمان خواهد کرد.»

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال کشورمان در پاسخ به این سؤال که آیا فکر می‌کند کرواسی کنونی همانند دوره گذشته پتانسیل صعود به جمع 4 تیم برتر و فینال مسابقات را دارد، افزود: «کرواسی در لیگ ملت‌های اروپا تیم‌های فرانسه و دانمارک را حذف کرد و توانست به جمع 4 تیم نهایی مسابقات راه یابد. این موضوع نشان می‌دهد که کرواسی کنونی هم تیم بسیار خوبی است و در این دوره هم می‌تواند شگفتی بیافریند.»

او در ادامه در خصوص تیم ملی ایران چنین نظر داد: «به شخصه انتظار کسب نتیجه درخشان توسط تیم ملی ایران را دارم و آنها را در جام جهانی حمایت خواهم کرد. ایران یک تیم ملی عالی دارد، تیمی که در جام جهانی روسیه می‌توانست به مرحله بعد صعود کند اما این شانس را از دست داد. تیم ملی ایران در مرحله گروهی 3 بازی خوب مقابل تیم‌های مراکش، اسپانیا و پرتغال برگزار کرد و با ارائه این بازی‌ها نشان داد که توان رقابت با تیم‌های قدرتمند را دارد. این تیم با کسب این نتایج برای تیم‌های مدعی خط و نشان کشید.»

برانکو با اشاره به اینکه بازیکنان باتجربه‌ای در تیم ملی ایران حضور دارند، بیان کرد: «تیم ملی ایران در چند سال اخیر لژیونرهای زیادی داشت که هر کدام آنها جزو خوب‌های تیم‌شان به حساب می‌آیند و این نشان‌دهنده ترکیب عالی ایران است. علاوه بر اینها ایران ستارگانی دارد که می‌توانند در برخی از لحظات تأثیرگذار باشند و در لحظه نتایج را تغییر دهند. این یک امتیاز بسیار خوب برای هر تیم ملی‌ای به حساب می‌آید و تیم ملی ایران این امتیاز خوب را دارد. ایران در قطر با تیم‌های امریکا، انگلیس و ولز بازی می‌کند که هیچ کدام از این بازی‌ها، بازی آسانی نیست اما ایران از شانس برابری جهت صعود به مرحله بعدی مسابقات برخوردار است.»

در این دوره از مسابقات جام جهانی هواداران فوتبال در کشورمان از تیم ملی انتظار تاریخ‌سازی دارند، برانکو در این خصوص گفت: «توقعات رؤیاپردازانه می‌تواند دست‌نیافتنی باشد، اما توقع واقع‌بینانه از تیم ملی ایران این است که این تیم می‌تواند به مرحله بعد صعود کند. این توقعی کاملاً منطقی است و به هیچ وجه رؤیاپردازانه نیست. حقیقتاً در این جام قلب من با ایران است و ایران می‌تواند یک تیم غافلگیرکننده باشد. آنها دو گلزن به نام‌های مهدی طارمی و سردار آزمون دارند که می‌توانند هر دروازه‌بانی را مغلوب مهارت‌های خود کنند. این تیم، تیم بسیار بزرگی است و هواداران بسیار خونگرمی پشت سر خودش دارد که این هواداران باعث دلگرمی بازیکنان می‌شوند. اگرچه ایران با تیم‌های انگلیس و امریکا و ولز همگروه شده و آنها هم تیم‌های خوبی هستند ولی ایران هم بازیکنان بزرگی دارد. آنها در همه زمینه‌ها موفق به درخشش شده‌اند و می‌توانند حتی در قطر هم خوش بدرخشند.»

او که در سال 2006 سرمربی تیم ملی کشورمان بود در خصوص آن تیم و حضور در جام جهانی این‌گونه صحبت کرد: «2006 برای من دومین دوره جام جهانی بود که در آن حضور داشتم و این برای من مایه افتخار بود از اینکه جزئی از این رویداد بزرگ بودم. نتایج ما پیش از شروع جام جهانی بسیار عالی بود و در دور انتخابی جام جهانی تقریباً همه تیم‌ها را شکست دادیم و کیفیت خوب‌مان را ثابت کردیم. در جام جهانی هم افتخار این را داشتم که با بازیکنان خوبی کار کنم اما بازیکنانی همچون وحید هاشمیان و مهدی مهدوی‌کیا با شرایط خوب در جام جهانی حاضر نشدند و نتوانستند کیفیت اصلی خود را نشان دهند. علاوه بر این در اردوهای آمادگی کل بازیکنان را در اختیار نداشتیم و برخی از بازیکنان هم مصدوم بودند و با شرایط خوبی به جام جهانی نرسیدند.»

برانکو در خصوص خاطرات خود با ایران در جام جهانی آلمان بیان کرد: «خاطرات زیادی از جام جهانی 2006 دارم و گاهی آنها را مرور می‌کنم. هواداران تیم ملی در آن دوره جام جهانی فوق‌العاده بودند و حمایت‌های فوق‌العاده‌ای داشتند. من از این حمایت‌ها لذت بردم. جام جهانی 2006 آلمان تجربه بسیار خوبی برای من، بازیکنان و حتی فدراسیون فوتبال ایران بود. از نظر من عملکرد خوبی مقابل تیم‌های پرتغال و آنگولا داشتیم و نهایت تلاش‌مان را در بازی با مکزیک کردیم که این مهم‌ترین موضوع برای من بود.»

این سرمربی کروات پیش از روی کار آمدن کارلوس کی‌روش یکی از گزینه‌های حضور روی نیمکت تیم ملی کشورمان بود. او در این خصوص افزود: «بله، پیش از این صحبت‌هایی در خصوص حضورم در تیم ملی ایران مطرح بود اما باید بگویم رفتار من به‌گونه‌ای نیست که کاری را پشت سر افراد دیگر و علیه آنها انجام بدهم. از نظر من اسکوچیچ نتایجی عالی با تیم ملی گرفت و اول از همه باید به او تبریک بگویم که ایران را به جام جهانی برد. چون ایران در شرایط بسیار حساس و بحرانی قرار داشت و محکوم به پیروزی مقابل تیم‌های عراق و بحرین بود. اسکوچیچ در چنین شرایطی هدایت تیم ملی را برعهده گرفت و اعتقاد دارم که او کار بزرگی انجام داد.»او در پاسخ به این سؤال که چه تیمی می‌تواند در این جام تیم‌های دیگر را سورپرایز کند، افزود: «ایران یکی از تیم‌هایی است که می‌تواند همه را غافلگیر کند. آنها بازیکنانی همچون طارمی، جهانبخش، آزمون و حتی انصاری‌فرد دارند به این دلیل می‌توان به این تیم بسیار امیدوار بود. از نظر من دانمارک هم یکی از تیم‌هایی است که می‌تواند در جام جهانی سورپرایزمان کند چرا که آنها تیم جوانی دارند و کسی از آنها انتظار ندارد که نتایج خوبی بگیرند اما در مدت اخیر نشان دادند که تیم فو‌ق‌العاده‌ای هستند.»

برانکو چنین پیش‌بینی‌ای از تیم قهرمان جام جهانی قطر دارد: «از نظر من 2 تیم آرژانتین با کرواسی به فینال می‌روند. تیم آرژانتین تیم خوبی است و آنها بازیکن نامداری همچون مسی دارند و در این دوره می‌توانند کیفیت خوب خود را نشان دهند. از نظر من این دو تیم فینالیست می‌شوند و در نهایت کرواسی قهرمان جام جهانی خواهد شد.» 

تیم ملی ایران


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/27dgon