پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/29 00:31
علی دایی | دختر علی دایی | داماد علی دایی
کد خبر: 31581

علی دایی پرده از راز زندگی دخترش برداشت | علی دایی از عشق تازه دخترش دنیز گفت +ویدیو

لی دایی که به واسطه مواضع متفاوت در روزهای اخیر حسابی خبرساز بوده طی دو سه ماه گذشته به عنوان اولین مهمان برنامه فوتبال ۳۶۰ با مجری‌گری عادل فردوسی‌پور شرکت کرد و حواشی مختلفی ایجاد کرد.

علی دایی  متولد ۱۴ بهمن ۱۳۴۸است، علی دایی بازیکن فوتبال بازنشستهٔ تیم ملی ایران و باشگاه پرسپولیس است، علی دایی علاوه بر بازی در لیگ برتر ایران، سابقه حضور در لیگ های ستارگان قطر، امارات و بوندس لیگا آلمان را هم در کارنامه دارد. علی دایی اکنون مربی فوتبال، تجارت پیشه، کارآفرین و بنیانگذار و مدیرعامل شرکت پوشاک ورزشی دایی است. علی دایی که به واسطه مواضع متفاوت در روزهای اخیر حسابی خبرساز بوده طی دو سه ماه گذشته به عنوان اولین مهمان برنامه فوتبال ۳۶۰ با مجری گری عادل فردوسی پور شرکت کرد و حواشی مختلفی ایجاد کرد. در بخشی از این برنامه علی دایی درباره علاقه دخترش به گروه بی تی اس می گوید که با توجه به واکنش دنیز به اتفاقات اخیر در ایران دوباره وایرال شد

 اواخر دهه ۸۰ که «جومونگ» و یارانش پا به تلویزیون گذاشته بودند، موج عجیب طرفداری از این سریال بین ایرانی ها به راه افتاده بود تا حدی که زمان پخش افسانه جومونگ، خیابان های شهر خلوت می شد. حالا هم که گفته می شود موسیقی کره ای در انواع مختلفش بین نوجوان های ایرانی طرفدار پیدا کرده است. مگر ما چقدر با کره ای ها اشتراکات فرهنگی داشته و داریم که حالا از آن سوی دنیا آمدند و در هندزفری و گوشی نوجوان های ما آواز می خوانند. اصلا چرا باید دولت کره اینقدر به دنبال گسترش فرهنگ عامه خودشان در کشورهای دیگر باشد؟ شاید بتوان پاسخ این سوالات و تحلیل این حضور فرهنگ کره ای را در یک واژه جست وجو کرد: «هالیو»!

اگرچه «هالیو» یا «موج کره ای» به طور رسمی در سال ۲۰۲۱ وارد لغت نامه آکسفورد شده اما این نوواژه، در سال ۱۹۹۹ توسط وزارت فرهنگ و گردشگری کره جنوبی به کار برده شد و در حقیقت به گسترش جهانی فرهنگ کره جنوبی از دهه ۱۹۹۰ به این سو اشاره دارد. «موج کره ای» در گام های نخستین با گسترش سریال های درام و موسیقی پاپ کره ای (کی پاپ) در آسیای شرقی، جنوبی و جنوب شرقی شکل گرفت و بعدها با رشد اینترنت و شبکه های اجتماعی به ویژه قرار گرفتن نماهنگ های پاپ کره ای روی یوتیوب به مفهومی جهانی تبدیل شد. «کی پاپ ها» در یک همزیستی مسالمت آمیز با دنیای رسانه توانستند به بازدیدهای میلیاردی در شبکه های اجتماعی برسند و طرفداران زیادی هم در نقاط مختلف جهان دست و پا کنند. این موسیقی و گروه های مختلفش بین نوجوان های ایران طرفدار کم ندارد. در ادامه این مطلب از روزنامه فرهیختگان همراه ما باشید تا درباره این گروه بیشتر بدانیم 

علی دایی

 آیا گروه های کی پاپ می توانند رهبرهای خوبی برای ارتش خود باشند؟

فرهنگ موسیقی کی پاپ، اصطلاحات مرسوم خودش را بازتولید می کند مثلا به اعضای موسیقی کی پاپ آیدل می گویند. آیدل را می توان به دو شکل معنی کرد: بت یا رهبر. حتی طرفداران این گروه های موسیقی هم تحت عناوین خاصی دسته بندی می شوند. مثلا به طرفداران گروه بی تی اس، «آرمی» یا همان ارتش می گویند و رابطه طرفداران با اعضای این گروه موسیقی، دقیقا شبیه به اسمی است که برایشان انتخاب شده است. سربازان این ارتش موسیقی در فضای مجازی با یکدیگر در ارتباط هستند و آیدل های مورد علاقه شان را حمایت ویژه می کنند. این افراد که از طریق فضای مجازی با یکدیگر آشنا می شوند خودشان را یک خانواده می دانند که یک هدف مشترک دارند آن هم دوست داشتن هنرمندان گروه ها موسیقی شان است. یکی از کارهایی که لشکر مجازی علاقه مند به کی پاپ انجام می دهند آن است که متن ترانه های این گروه ها را در اینترنت به زبان های مختلف ترجمه کنند و به دنبال آن هستند که میزان محبوبیت این گروه را در دنیا بیشتر کنند. طرفداران این جنس موسیقی باور دارند که آیدل ها افرادی موثر در اتفاقات خوب زندگی شان هستند و معتقدند به واسطه این گروه ها امید به زندگی می گیرند و برای پیشرفت شان تلاش می کنند.

علی دایی

 استفاده از محبوبیت برای درآمدزایی؟

طی سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، فروش سی دی در کره با رشد سریعی همراه بود درحالی که در همین بازه در اکثر کشورهای جهان فروش سی دی روند نزولی داشت، فروش سی دی در کره از ۷.۳۷ میلیون واحد در سال ۲۰۱۴ به ۲۱.۵۴ میلیون در سال ۲۰۱۸ رسید، درصورتی که تقریبا در همین بازه زمانی فروش سی دی در ایالات متحده از ۱۴۳ میلیون واحـد بـه ۸۸ میلیون کاهش یافته بود. فکر می کنید چه دلیلی داشت چون در کره جنوبی، همانند سایر کشورها، شیوه غالب گوش دادن به موسیقی استفاده از گوشی های هوشمند بود، پس چرا باید فروش سی دی در این کشور، برخلاف بقیه نقاط دنیا، با رشد سه برابری مواجـه شود؟ دلیلش این بود که شرکت های موسیقی کی پاپ سی دی را نه به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از بسته بندی محصول درقالب سی دی، بلکه مثل یک ترفند بازاریابی برای افزایش فروش کالاهای یادگاری به ارتش طرفداران دختر، در نظر گرفته بودند. کالاهای تکمیلی ای که در جعبه های ظاهرا گران قیمت این سی دی ها گنجانده می شد عبارت بودند از کتابچه ها و تصاویر و حتی بلیت های قرعه کشی مراسم های اختصاصی «ملاقات با هواداران». اکثر این طرفداران جوان اصلا دستگاه پخش سی دی نداشتند، امـا ایـن موضوع مانع افزایش شدید فروش سی دی های گروه های کی پاپ نبود.

4 گروه معروف کی پاپ

گروه های کی پاپ به واسطه عملکردشان چه از لحاظ صوتی و چه از لحاظ تصویری توجه نوجوانان و جوانان را در سراسر جهان به خود جلب کرده است. این گروه ها به نسبت میزان طرفدار دسته بندی می شوند. در ادامه چهار گروهی که محبوبیت بیشتری بین نوجوانان و جوانان دارند را معرفی کردیم.

علی دایی

گروه بی تی اس به عنوان محبوب ترین گروه کی پاپ معروف است. این گروه که سال 2013 فعالیت خود را آغاز کرد، تبدیل به پدیده ای جهانی شد. موسیقی گروه اغلب ترکیبی از موسیقی الکترونیک، پاپ و هیپ هاپ است و به موضوعات حساسی مانند سلامت روان و روابط می پردازند. در کمتر از یک دهه، این گروه بالغ بر 240 جایزه دریافت کرده است. برخی از این جوایز عبارتند از: جایزه موسیقی آمریکا، جایزه آسیایی «موفقیت ویژه موسیقی»، جایزه رادیو BBC برای نوجوانان، جوایز موسیقی بیلبورد، جوایز موسیقی MTV Video، و حتی رتبه اول رهبران آینده پایداری جهانی سازمان ملل در سال 2019. این گروه با محبوبیتی که در جهان دارد در موقعیت های مختلف اجتماعی کارزارهایی تشکیل می دهند و کنش های مختلفی دارند.

این گروه از زمان آغاز به کار با آلبوم «Square One» در سال 2016، در صدر جدول های داخلی و بین المللی بوده است. این گروه کی پاپ نامزد بیش از 100 جایزه مهم شده است. در 8 دسامبر سال 2019، این گروه برنده جایزه برترین هنرمند کره شد. علاوه بر این، اخیرا مجله تایمز این گروه معروف کی پاپ را در لیست معتبر صد گروه برتر آینده قرار داد. بلک پینک تاکنون طرفداران زیادی در شبکه های اجتماعی و پلتفرم های موسیقی به خود اختصاص داده است. آنها در سپتامبر 2021 به هنرمند موسیقی، با بیشترین مشترک یوتیوب تبدیل شدند. همچنین اعضای گروه در اینستاگرام چهار نفر اول با بیشترین فالوئر در کره هستند.

علی دایی

این گروه 9 نفره کی پاپ در ابتدا در سال 2012 اولین اجرای خود را با 12 نفر شروع کرد که بعدا براساس زبانی که به آن تسلط داشتند، به دو زیرگروه اکسومی و اکسوکی تقسیم شدند. موسیقی آنها ژانرهایی مانند کی پاپ، پاپ، هیپ هاپ و آراندبی (R&B) را در کنار ژانرهای موسیقی مانند دنس الکترونیک در خود جای داده است. اکسو موسیقی خود را به زبان های کره ای، چینی و ژاپنی اجرا می کند. این گروه به صورت متوالی از سال 2014 تا 2018 به عنوان یکی از پنج چهره تاثیرگذار در لیست سلبریتی قدرتمند کره توسط فوربز قرار گرفته است و از طرف رسانه ها نیز به عنوان «پادشاهان کی پاپ» شناخته شده اند. اولین آهنگ این گروه به اسم MaMa  با موفقیت قابل توجهی روبه رو شد.

این گروه از سال 2015 که کارش را آغاز کرد محبوبیت گروه از زمان آغار به کار یعنی سال 2015 به اوج خود رسیده است. بعد از انتشار اولین آلبوم «Trespass»، این گروه کی پاپ به تدریج با آلبوم کامل «The Clan» در صدر لیست آلبوم جهانی بیلبورد قرار گرفتند و به صحنه های اجرای بین المللی راه یافتند. آهنگ های جذاب و اعتیادآور گروه حتی به بازی های موبایل و درام های تلویزیونی کره هم راه پیدا کرده است. در سال 2018 منستااکس آلبوم هایی را منتشر کرد که موفقیت بی اندازه آنها و برد پی درپی و اجرا در مراسم های آمریکایی را به دنبال داشت و به عنوان اولین گروه در مراسم jingle ball همراه دیگر هنرمندان آمریکایی اجرا کردند. 

منبع : رکنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3gka6n