چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/26 05:08
جلوبندی پراید خرابی جلوبندی پراید
کد خبر: 31380

۱۰ نشان خرابی جلوبندی پراید که باید بدانید

ماشین شما با کنار هم قرار دادن قطعات پیچیده ساخته شده است و هر یک از آنها بخش مهمی از کل سیستم را تشکیل می‌دهند.

از موتور که اهمیت آن بسیار واضح است گرفته تا لاستیک‌ها، ترمزها و حتی سیستم تهویه مطبوع؛ هر یک از این جزئیات توسط مهندسان با استعداد طراحی شده است تا متناسب با یک هدف باشند. مانند هر ماشین دیگری، ماشین شما نیز مستعد فرسودگی است.

مهندسان بخش خودرو، شبانه روز برای تولید خودروهایی کار می‌کنند که مطابق با نیاز مصرف کنندگان باشد. قطعات کوچک باعث می‌شوند ما در یک ماشین احساس راحتی داشته باشیم یا نه. یکی از این اجزاء، سیستم جلوبندی خودرو است. تعبیه سیستم جلوبندی یک وسیله نقلیه فقط به خاطر راحتی نیست، بلکه چرخ‌ها را همیشه روی زمین نگه می‌دارد. اما جلوبندی فقط بخشی از یک ماشین است و ماشین‌ها آستانه تحمل خود را دارند و در نهایت تسلیم می‌شوند.

طبق لیست قطعات جلوبندی پراید که شرکت زمردیدک منتشر کرده است، خودروی پراید بیش از ۴۰ قطعه مهم در سیستم تعلیق دارد و نیاز است در مورد علائم خرابی این خودروی پراستفاده در ایران بیشتر بدانیم.

بنابراین در اینجا ۱۰ نشانه آشکار خرابی سیستم جلوبندی پراید را ارائه می‌دهیم.

۱. هنگام رانندگی، ماشین منحرف می‌شود.

اگر وقتی می‌خواهید در یک خط مستقیم رانندگی کنید، ماشین شما به یک سمت از جاده منحرف می‌شود، ممکن است چند مشکل وجود داشته باشد. مورد اول، ما به شما توصیه می‌کنیم تایرهای خود را از نظر مقدار باد لاستیک بررسی کنید. در مرحله بعد، چرخ‌های خود را در یک راستا قرار دهید. اگر مشکل هنوز حل نشده است، ممکن است فقط مشکل جلوبندی داشته باشید.

فورا پراید خود را نزد مکانیک ببرید تا از مشکل بزرگتری که ممکن است از نظر مالی برای شما بسیار سنگین باشد، جلوگیری کنید. حتی ممکن است مشکل از جلوبندی یا میله رابط فرمان و چرخ‌ها باشد.

۲. یک طرف ماشین کمی پایین‌تر است.

برای فهمیدن این موضوع، وسیله نقلیه شما باید روی زمینی هموار باشد. حال ماشین را بررسی کنید. اگر گوشه‌ای از وسیله نقلیه پایین‌تر از گوشه دیگر قرار گیرد، ممکن است فنر یا کل سیستم جلوبندی آسیب دیده باشد.

اگر ماشین فنر آسیب دیده داشته باشد نیز ممکن است هنگام عبور از یک بخش ناهموار جاده، صدای تق تق شنیده شود.

۳. دماغه ماشین شما هر بار که ترمز می کنید، رو به پایین قرار می‌گیرد.

اگر دماغه ماشین در اثر ترمز شدید رو به پایین بود، شما در امان هستید زیرا به این دلیل بوده که خوش میگذراندید (رانندگی سریع). اما اگر احساس می‌کنید دماغه ماشین شما حتی با ترمز معمولی به پایین می‌رود، توصیه می‌شود به یک مکانیک مراجعه کنید.

۴. سایش نامنظم لاستیک‌ها

نشانه دیگری که ممکن است به معنای خرابی جلوبندی باشد، این است که لاستیک به طور نامنظم دچار ساییدگی شود. این می تواند به این معنی باشد که چرخ‌ها هم‌تراز یا در تعادل نیستند. دلیل دیگر، شکستگی سیستم تعلیق است. با گذشت زمان بوش لاستیکی سیستم تعلیق فرسوده می‌شود. وقتی این مشکل در مراحل اولیه اصلاح شود، آنقدرها هم هزینه نخواهد داشت. اما اگر نادیده گرفته شود، می تواند منجر به مشکلات شدیدتری شود.

۵. حس کردن تمام دست اندازها و چاله‌های مسیر

دست‌ اندازهای بد و چاله‌ها در جاده‌های معمولی فراوان‌اند. بنابراین جاده نزدیک خانه شما برای بررسی اینکه آیا هر دست انداز را در مسیر احساس می کنید یا نه، عالی خواهد بود. نه فقط این مورد بلکه اگر ماشین سواری به شما احساس ناراحتی می‌دهد نیز احتمالا خیلی وقت است که جلوبندی پرایدتان دچار مشکل شده است.

۶. کارکرد مبهم فرمان

اولا، اگر احساس می‌کنید که فرمان در سرعت‌های پایین به سختی هدایت می‌شود، این نقص از جلوبندی پراید است. اما اگر هنگام هدایت ماشین به چپ یا راست، صدای ضربه بلندی از زیر کاپوت به گوش می‌رسد، این یعنی پایه‌های تعلیق شکسته یا فرسوده شده است. خبر خوب این است که وقتی مشکل در مراحل اولیه باشد، به راحتی می توان آن را برطرف کرد.

۷. نشت روغن از فنر

کمک‌فنرهای روغنی، نشانه آشکار وجود ایراد در جلوبندی پراید هستند. گفته می‌شود وقتی کمک فنرها چرب هستند و روغن نشت می‌کند، زمان آن است که با کمک فنرهای قدیمی خداحافظی کنید قبل از اینکه سایر اجزای اصلی خودرو شما را خراب کند.

۸. تست لرزش

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای فهمیدن اینکه آیا سیستم تعلیق ماشین شما فرسوده شده است یا خیر، انجام تست لرزش (Bounce Test) است. ماشین خود را در سطح صاف پارک کنید و به جلوی ماشین با وزن خود فشار وارد کنید. به عقب ماشین بروید و همین تمرین را تکرار کنید. شما باید این کار را دو یا سه بار با هر دو قسمت جلو و عقب ماشین انجام دهید و سپس با دقت واکنش ماشین را نظاره کنید. اگر متوجه شدید که ماشین شما حتی پس از آزاد کردن نیرو می‌لرزد، این نشان می‌دهد که سیستم تعلیق فرسوده شده است و نیاز به تعویض یا تعمیر قطعات آسیب‌دیده دارد.

۹. مشکل در پیچ‌ها

اگر در حین عبور از پیچ، احساس کردید که ماشین دچار رانش شده یا تحت فشار است، به این معنی است که سیستم تعلیق دچار مشکل شده است. این مسئله به این دلیل اتفاق می افتد که سیستم تعلیق خودرو قادر به مهار خودرو در برابر نیروهای گریز از مرکز نیست. فقط برای این که بدانید، نیروهای گریز از مرکز زمانی وارد عمل می‌شوند که شما شروع به عبور از یک پیچ کنید. این یک نگرانی جدی است و شما باید سریعا ماشین خود را به مکانیکی ببرید. تکنسین را در این مورد مطلع کنید و از او بخواهید که سیستم جلوبندی خودرو را به طور کامل بررسی کند.

۱۰. آسیب به سایر قطعات پراید شما

فقط برای یک مثال ممکن است قسمت زیرین سپر جلوی اتومبیل شما آسیب دیده باشد. اگر ۱۰۰٪ مطمئن هستید که به جلوی ماشین خود ضربه وارد نکرده‌اید، ممکن است سیستم تعلیق ماشین شما فرسوده شده باشد و این یک مشکل رایج است که به دلیل کمک‌فنرها یا استرات فرسوده ایجاد می‌شود.

همچنین ممکن است فنر شکسته‌ای داشته باشید. فنرها با کمک‌فنر و استرات کار می‌کنند بنابراین اگر در یکی از آن ها مشکلی وجود داشته باشد، ممکن است دیگری نیز دچار مشکل شود. کمک‌فنرهای فرسوده، فشار بیشتری به فنرها وارد می کنند که میتواند زودتر فنرها را فرسوده کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3eg8ev