پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/26 04:18
جام جهانی قطر | جام جهانی قطر 2022 | تیم ملی ایران در جام جهانی قطر
کد خبر: 31370

شهر افاسنه ای دوحه را بیشتر بشناسید | قطر میزبان پر هزینه ترین جام جهانی

قطر با ویژگی های فراوان ، میزبان پر هزینه ترین جام جهانی تاریخ است

جام جهانی قطر از ۲۹ آبان آغاز می‌شود تا این کشور برای حدود یک ماه به مرکز فوتبال جهان تبدیل شود. رقابت‌هایی که کشور همسایه طبق اعلام رسمی برای آن 220 میلیارد دلار هزینه کرده تا این جام جهانی به پرهزینه ترین جام جهانی تاریخ تبدیل شود. اما این جام جهانی، با جام‌های جهانی دیگر تفاوت‌هایی دارد که آن را از ادوار گذشته این رقابت‌ها متمایز کرده است. مسابقاتی که حسن الثوادی، دبیر کمیته عالی تحویل و میراث جام جهانی ۲۰۲۲ قطر درباره آن گفته: «ما برای قطر، خاورمیانه و فراتر از آن تلاش می‌کنیم تا اطمینان پیدا کنیم که جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بستری برای ارتقای درک فرهنگی در این زمان است. خاورمیانه سزاوار فرصتی است تا میهمان‌نوازی خاص خود را به جهان نشان دهد. سزاوار اینکه فرصت داشته باشد تا به دلایلی غیر از جنگ و درگیری، تیتر اخبار در صحنه بین‌المللی باشد.»

ورزشگاه‌های مجهز به سیستم خنک‌کننده

با توجه به گرمای شدید تابستان قطر، تصمیم بر این گرفته شد که این جام جهانی از اواخر نوامبر تا اواسط دسامبر برگزار شود و جام جهانی 2022 به اولین جام جهانی تبدیل شد که در زمان معین یعنی ماه‌های ژوئن و ژوئیه برگزار نمی‌شود. همچنین مدت زمان بازی‌ها به ۲۹ روز کاهش پیدا کرده‌ است. قطر برای این رقابت‌ها، ورزشگاه‌هایش را به گونه‌ای طراحی کرد که جنبه‌های تاریخی و فرهنگی این کشور را منعکس کنند و با شرایط میراث فرهنگی، دسترسی راحت و مقاومت و پایداری مطابقت داشته باشد. نکته مهم دیگر اینکه ورزشگاه‌ها مجهز به سیستم‌های خنک‌کننده خواهند بود که هدف آنها کاهش دمای داخل ورزشگاه‌ها تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد (۳۶ درجه فارنهایت) است. همچنین، این ورزشگاه‌ها بدون پسماند و در حمایت از محیط زیست ساخته شده‌اند. طبقات بالایی چند ورزشگاه‌ نیز پس از پایان جام جهانی جدا شده و به کشورهای با زیرساخت ورزشی کمتر توسعه‌یافته و در حال توسعه اهدا می‌شوند.

۴۱ کمپ تمرینی با امکانات ویژه

یکی از اتفاقات ویژه این جام جهانی، نزدیکی استادیوم‌ها و محل اقامت تیم‌ها به زمین‌های تمرینی در یک محدوده جغرافیایی است. به طوری که برخلاف جام‌های جهانی قبلی تیم‌ها یک کمپ ثابت انتخاب می‌کنند و تا آخرین روز حضور خود در جام جهانی در همان کمپ اقامت و تمرین خواهند کرد. در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، کمیته برگزاری این مسابقات ۴۱ کمپ تمرینی را برای میزبانی از مسابقات آماده کرده و هتل‌ها یا اقامتگاه‌هایی را با بالاترین امکانات در اختیار تیم‌ها قرار داده است. از میان این ۴۱ کمپ تمرینی، ۳۲کمپ در اختیار تیم‌های حاضر در جام جهانی قرار گرفته و یک کمپ تمرینی هم مخصوص داوران مسابقات است که تحت نظر فیفا خواهند بود. ۸ زمین تمرینی نیز به صورت رزرو حفظ خواهند شد تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار بگیرند. موضوع دیگری که در این خصوص وجود دارد، کیفیت چمن تمام زمین‌های تمرینی و استادیوم‌های مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از نظر نحوه کشت و نوع چمن مشابهت دارد. چمن تمام این کمپ‌ها از مجموعه چمن اسپایر تغذیه شده که مشابه چمن تمام استادیوم‌های جام جهانی است تا تیم‌ها تفاوتی بین زمین تمرین و مسابقه حس نکنند.

سفر هوایی، زمینی و دریایی

همان طور که پیش از این هم اعلام شده بود، مسافران جام جهانی علاوه بر مسیر هوایی و زمینی برای ورود به قطر، امکان حضور در کشور میزبان جام جهانی از طریق مسیر دریایی را هم دارند و تمام بنادر مسافری قطر آماده پذیرش مسافر هستند و اولین کشتی کروز ۲۰ آبان برای میزبانی از مسافران جام جهانی و اسکان آنها وارد آب‌های قطر شد و در دوحه پهلو گرفت. این کشتی‌ها دارای ۳۸۹۸ اتاق، ۱۰ رستوران، ۹ استخر و گزینه‌های دیگری همچون زمین تنیس، بزرگ‌ترین سرسره خشک جهان در دنیا در یک پارک آبی و همچنین امکانات ماساژ است. از محل پهلوگیری این کشتی در دوحه تا مرکز شهر با شاتل‌ها فقط ۱۰ دقیقه فاصله است. قیمت اتاق‌های این کشتی‌ها از ۶۰۵ دلار تا ۲۷۷۹ دلار متغیر است که با توجه به صبحانه بوفه شاید با برخی گزینه‌های موجود، دارای اهمیت باشد. مسافران جام جهانی از بندر الرویس در شمال قطر که نزدیک‌ترین نقطه به آب‌های سرزمینی ایران است تا جنوبی‌ترین بنادر مسافری، می‌توانند با داشتن «هیا کارت» وارد قطر شوند تا حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را تجربه کنند.

130 هزار اتاق برای هواداران

قطر برای میزبانی از جام جهانی ۹۰ هزار اتاق تأمین کرده و با حضور کشتی‌های کروز و کمپ‌های صحرایی، این ظرفیت را به ۱۳۰ هزار اتاق رسانده است. در این بین آپارتمان‌ها و ویلاهای یک تا 6 خوابه نیز در دسترس دارندگان بلیت جام جهانی است که قیمت آنها بین ۸۴ تا ۸۷۵ دلار متغیر است و بیشتر این اقامتگاه‌ها با وسایل حمل و نقل عمومی، قابل دسترس هستند. ویلاهای موجود نیز شامل تمام امکانات از جمله آشپزخانه، ماشین لباسشویی، استخر و سالن بدنسازی می‌شود. تمامی بلیت‌های فروخته شده برای جام جهانی از دیدار افتتاحیه تا فینال، به ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار بلیت رسیده که طبق پیش‌بینی‌ها مشکلی برای تهیه اقامت تماشاگران وجود ندارد. همچنین کمیته محلی برگزاری جام جهانی اعلام کرده افرادی که در طول برگزاری این مسابقات علاقه‌مند به حضور در این کشور هستند و بلیت مسابقات را ندارند، می‌توانند پس از پایان مرحله گروهی این رقابت‌ها وارد قطر شوند. مسافران جام جهانی ۲۰۲۲ قطر گزینه‌های مختلفی را برای اقامت در طول دوران جام جهانی خواهند داشت و پلتفرمی مشابه با «Airbnb» نیز به آنها کمک می‌کند تا گزینه‌های بیشتری برای انتخاب داشته باشند. در پل‍تفرم مشابه «Airbnb» ساکنان قطر می‌توانند با درخواست از توریسم قطر، ساختمان یا آپارتمان‌های خود را در این پورتال برای اجاره به مسافران جام جهانی ثبت کنند. طبق پیش‌بینی صورت گرفته بیش از یک میلیون مسافر در مدت زمان برگزاری جام جهانی به قطر سفر خواهند کرد. همچنین دهکده‌های هواداری و اقامتگاه‌هایی که به سبک کابین تهیه شده، دیگر گزینه اقامت مسافران جام جهانی هستند که از شبی ۲۰۷ دلار در اطراف دوحه در دسترس قرار گرفته‌اند. همچنین کمپ‌های صحرایی به سبک بادیه‌نشینی نیز در دسترس مسافران قرار خواهد گرفت که این اقامتگاه‌ها هنوز در پورتال اقامتی قرار نگرفته است.

استادیوم لوسیل، میزبان دیدار فینال

استادیوم لوسیل که میزبان دیدار فینال است، استادیومی مجهز به سیستم تهویه مطبوع (خنک‌کننده) است با شکلی خاص که طراحی بیرونی آن برگرفته از بازی نور و سایه «فانوس‌ها فنار» است. همچنین شکل اصلی استادیوم الهام گرفته از کاسه‌ای قدیمی است که نشانگر دوران طلایی هنر و صنعت جهان عرب است. لوسیل با میزبانی از ۱۰ دیدار جام جهانی از جمله فینال، بیشترین میزبانی از بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را به عهده دارد. شش دیدار مرحله گروهی، دیدارهای مرحله یک هشتم نهایی، یک چهارم نهایی، نیمه‌نهایی و فینال در این استادیوم برگزار می‌شود و دیدار آرژانتین - عربستان سعودی در گروه C اولین مسابقه است. پس از جام جهانی، استادیوم ۸۰ هزار نفری لوسیل برای شهر جدید لوسیل تبدیل به امکاناتی از جمله سالن اجتماعات، مدرسه، مرکز درمانی، رستوران و فروشگاه‌های دیگر خواهد شد. در ساخت استادیوم لوسیل، با بازیافت آب، ۴۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی شده است. پس از پایان ساخت استادیوم نیز، آب بازیافتی برای آبیاری گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. سقف استادیوم نیز ساخته شده از «پلی تترا فلوئورواتیلن» است که از ورود گرد و غبار و گرما به داخل استادیوم جلوگیری می‌کند و علاوه بر آن، اجازه جذب نور کافی برای رشد چمن را می‌دهد.

جام جهانی قطر


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4yjanj