پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/19 06:03
جام جهانی| بهترین دروازه بان جام جهانی
کد خبر: 30647

تاریخ نگاری جام جهانی؛ بزرگان فوتبال در دام عنکبوت سیاه

دروازه‌بان افسانه‌ای شوروی سابق از جمله نفراتی به شماری می‌رود که نامش با جام جهانی عجین شده و بسیاری از مهاجمان نامدار فوتبال جهان را در این تورنمنت ناکام گذاشت.

 درخشش در جام جهانی می‌تواند به تاریخ‌سازی یا ماندگاری نام یک فوتبالیست در تمام ادوار این مسابقات تبدیل شود. شاید برخی این درخشش را به زدن گل و نام مهاجمان پوند بزنند اما در طول ۹۲ سال گذشته نام‌های بزرگی در چارچوب دروازه بودند که بخشی از تاریخ جام جهانی فوتبال قلمداد خواهند شد. یکی از این نام ها «عنکبوت» سیاه اتحاد جماهیر شوروی سابق است که بسیاری از نامداران فوتبال را در گلزنی ناکام گذاشت و به تنها دروازه‌بانی تبدیل شد که تا کنون موفق به کسب توپ طلای فوتبال جهان شده است.

«لئو یاشین» نامی آشنا برای فوتبال جهان است نامی که بسیاری از مهاجمان وقت از تک به تک شدن با وی هراس داشتند و گل‌زدن به وی مانند گذر از دیدار چین با ابزارهای ابتدایی بود. وی که در دوران حرفه‌ای خود بیش از ۱۵۰ پنالتی را مهار کرده  توصیف زیبایی از موفقیت در درون دروازه دارد و شادی این مهارها را با شادی حضور یوری گاگارین در مدار زمین مقایسه می کند.

جام جهانی

گاگارین در سال ۱۹۶۱ به مدار زمین رفت و به مدت ۱۰۸ دقیقه توانست در این مدار باشد. حضور تاریخی این فضانورد همزمان با سال های درخشش عنکبوت سیاه فوتبال جهان بود. دروازه‌بانی که دست‌های چسبناک وی به مانند تار عنکبوت هر توپی از قبل از ورود به قفسی توری شکار می کرد. لئو یاشین در زمان پرتاب گاگارین به فضا گفته بود که  گرفتن یک پنالتی خوب می‌تواند از دیدن پرواز گاگارین در فضا برای من شادی‌بخش‌تر باشد.

«هشت پا سیاه» دنیای فوتبال در چهار دوره از جام جهانی حضور داشت و بهترین عنوان وی چهارم در سال ۱۹۶۶ بود. وی در جام جهانی ۱۹۷۰ نیز به عنوان یار ذخیره در لیست اعزامی به مکزیک قرار گرفت. بازی خداحافظی این نابغه در سال ۱۹۷۱ برگزار شد و وی از «توفیق‌بهرام‌اُف» داور جنجالی دیدار انگلیس و آلمان در فینال جام جهانی ۱۹۶۶ نیز دعوت به عمل آورد. به پاس درخشش این نابغه هر ساله جایزه لئو یاشین به بهترین دروازه‌بان جهان داده می‌شود.

جام جهانی

شاید اگر زمان و مکان تولد یاشین متفاوت از سرزمین شوروی بود وی اکنون صاحب چند عنوان قهرمانی و رکورد در جام جهانی بود اما بهترین عنوان وی در جام جهانی ۱۹۶۶ ثبت شد که در مکان چهارم ایستاد.

در کنار این دروازه‌بان نام های بزرگ دیگر در تاریخ جام جهانی ثبت شده که مهمترین آن والتر زنگا است که موفق شد ۵۱۷ دقیقه متولی دروازه خود را بسته نگه دارد. این رکورد در جام جهانی ۱۹۹۰ به نام دروازه‌بان ایتالیایی ثبت شد. در کنار زنگا نام پیترشیلتون انگلیسی و فابین بارتز فرانسوی نیز دیده می‌شود. این ۲ دروازه‌بان سرشناس موفق شدند در ۱۰ بازی ادوار جام جهانی دروازه خود را بسته نگه دارند.

جام جهانی

در کنار نام های بزرگ جام جهانی یک رکورد منفی نیز به نام دروازه‌بان کره‌جنوبی در جام جهانی ۱۹۵۴ ثبت شده است. «هونگ دوک یونگ» از کره جنوبی تنها دروازه‌بانی است که با ۱۶ گل خورده در سه بازی بدترین رکورد ممکن را به نام خود ثبت کرده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3zkxon