پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/06/26 23:32
قیمت خودرو| قیمت خودرو امروز| قیمت خودرو دربازار
کد خبر: 27486

قیمت خودرو امروز ۲۷ شهریور ۱۴۰۱| قیمت انواع پراید

قیمت خودرو صفر داخلی روز یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد. قیمت خودرو صفر داخلی در لحظه نگارش این گزارش در بازار ایران به شرح زیر است: پراید ۱۱۱ با قیمت ۲۰۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

قیمت خودرو چند سالی است سر به فلک کشیده است. قیمت خودرو بعید است ارزان شود.قیمت خودرو به قدری گران شده مردم کم درآمد قادر به خرید آن نیستند. قیمت خودرو طی سالهای اخیر زیاد بالا و پایین شده است . قیمت خودرو مدام تغییر می کند و ثابت نیست.

قیمت خودرو صفر داخلی روز یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد.

قیمت خودرو صفر داخلی در لحظه نگارش این گزارش در بازار ایران به شرح زیر است:

پراید ۱۱۱ با قیمت ۲۰۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پراید ۱۳۱ نیز با قیمت ۱۷۹ میلیون تومان عرضه می‌شود. دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ نیز با قیمت ۴۰۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پژو ۲۰۷ اتومات اکنون در قیمت ۵۹۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

قیمت خودروهای پرطرفدار

تیبا هاچ‌بک‌ پلاس هم‌اکنون در محدوده ۲۱۴ میلیون تومان قیمت دارد.

پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۱ در قیمت ۲۹۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد. ۲۰۶ تیپ پنج نیز در بازار کشور تا نرخ ۳۶۰ میلیون تومان پیش رفت.

تارا اتوماتیک هم امروز در قیمت ۵۷۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: بازار خودروی کشور همچنان در وضعیت رکود به سر می‌برد. در حال حاضر می‌توان گفت که وضعیت بازار نسبت به یک ماه گذشته تغییری نکرده است. خودروهایی که در این یک ماه با کاهش جزئی همراه بودند، مجدد با جهش قیمت همراه شدند. سطح معاملات تقریبا به صفر رسیده و هیچ خرید و فروشی در بازار صورت نمی‌گیرد. هنوز خبری از ورود خودروهای خارجی منتشر نشده است و مردم در خریدهای خود دست نگه داشته اند. درنتیجه، به نظر می‌رسد در روزهای آینده نیز همین روند ادامه داشته باشد.

او در رابطه با تاثیر واردات بر قیمت خودروهای موجود در بازار گفت: به دلیل اینکه هنوز مشخص نیست که خودروهای وارداتی با چه قیمتی قرار است در بازار عرضه شوند، نمی‌توان گفت که کدام خودروها با آزادسازی واردات ارزان می‌شود. باید منتظر جزئیات دقیق واردات بمانیم تا بتوانیم تاثیر آن را بر قیمت خودروهای موجود در بازار خودرو کشور را بررسی کنیم.

ماجرای گرانی قیمت خودرو در سال جدید

سعید موتمنی گفت: مدل‌های ۱۴۰۱ خودروی داخلی متقاضی زیادی دارد. هر کالا نیاز بازارش باید تامین شود یعنی عرضه با تقاضا هماهنگ باشد ولی اکنون این عرضه جوابگوی تقاضا نیست. اگر عرضه جوابگوی تقاضا باشد فاصله قیمتی ایجاد نمی‌شود. برای مثال ۲۰۶ تیپ ۲ که ۱۴۹ میلیون تومان در کارخانه فاکتور می‌شود، در بازار۲۸۱ تومان معامله می‌شود یعنی ۱۳۳ میلیون تومان بالاتر از قیمت اصلی.

وی افزود: این مقدار را مصرف کننده نهایی که پول خود را برای خریداری خودرو پس انداز کرده است باید پرداخت کند. چرا باید مصرف کننده مبلغ ۱۳۰ میلیون بالاتر از قیمت مصوب شرکت یک کالایی را خریداری کند. در هر صورت باید عرضه بیشتر شود تا این مصرف کنندگان هزینه بیشتری برای خرید خودرو پرداخت نکنند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با تاکید بر اینکه چرا خودرو که جزو کالاهای مصرفی است در کشور ما تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است، ادامه داد: این اتفاق به خاطر عرضه کم خودرو در سه سال گذشته بوده که این عرضه پاسخگوی نیاز بازار نبوده و فاصله قیمتی پیدا کرده و تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است. به همین دلیل کوچکترین خبر مثبت و منفی و کوچکترین نوسان ارزی که اتفاق می‌افتد در قیمت خودرو تاثیرگذار است.

موتمنی افزود: برای این که خودرو را از کالای سرمایه‌ای تبدیل به کالای مصرفی کنیم باید عرضه خودرو را بیشتر کنیم و اگر فاصله قیمتی از بین برود این واسطه گری و دلالی کمتر می‌شود. وقتی یک خودرو ۱۳۰ میلیون تومان با بازار اختلاف قیمت دارد و وقتی می‌خواهند ده هزار خودرو ثبت‌نام کنند، میلیون‌ها نفر صف می‌کشند تا برای خودرو ثبت نام کنند، چون این سود برای آنها جذاب است و حاضرند وقت خود را بگذارند و در این قرعه‌کشی شانس خود را آزمایش کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: خودرو هم مثل کالاهای دیگر در زندگی شهری نقش کالاهای اساسی را بازی می‌کند یعنی وقتی فردی احتیاج به خودرو داشته باشد، ۱۳۰ میلیون تومان بالاتر از قیمت مصوب خودرو می‌خرد. ما اگر بخواهیم بازار متعادلی داشته باشیم باید نیاز بازار را بسنجیم و نسبت به آن نیاز خودرو تولید کنیم. اگر نمی‌توانیم تولید کنیم باید کسری نیاز بازار را از طریق واردات تامین کنیم. اگراین اتفاق می‌افتاد شاهد این فاصله قیمتی خودرو از کارخانه تا بازار و سوداگری در این میان نبودیم و نوسانات ارز در قیمت خودرو دخیل نبود. اکنون برای اینکه عرضه خودرو کم و تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده، این اتفاقات برای آن می‌افتد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو درباره نیاز کشور به واردات خودرو اظهار کرد: در همه دنیا مصرف کننده دنبال کالای ارزان و با کیفیت می گردد که باید به این حقوق شهروندی احترام گذاشت و کاری کرد تا مصرف کننده بیشتر از این برای خرید خودرو پول پرداخت نکند.

فیروز نادری، کارشناس بازار خودرو درباره افزایش قیمت خودروی داخلی گفت: چون بازهم از مذاکرات خبری نشده، جو بازار تغییر کرد. همچنین افزایش نرخ دیه، بیمه، حقوق و کرایه‌ها ... هم در گرانی خودرو تاثیر داشت.

نادری با بیان اینکه در بازار فعلی در فروردین ماه قیمت خودرو با افزایش مواجه بوده است، ادامه داد: تا اردیبهشت امسال هنوز خبری از گرانی نرخ خودرو از سوی کارخانه‌ها نیست شاید بعد از اردیبهشت کارخانه‌ها هم افزایش قیمت داشته باشند ولی هنوز چیزی اعلام نکرده اند.

خودرو تحت چه شرایطی ارزان می‌شود؟

کنترل قیمت خودرو همان‌طور که پیش‌تر نیز ذکر شد، تابع چندین و چند آیتم اساسی است و به این ترتیب نمی‌تواند طی کوتاه‌مدت محقق شود. اما شرط اصلی اقتصاددانان و کارشناسان صنعت خودروی کشور برای موفقیت در مسیر صعب‌العبورِ کنترل و احیانا کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد، خروج دولت و نهادهای حکومتی از روند قیمت‌گذاری این کالا و سپردن این فرآیند به مکانیسم‌های بازار است.

بد نیست بدانید که بسیاری از فعالان بازار خودرو در ایران معتقدند قیمت این کالا در مقایسه با سایر کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی آهنگ رشد آهسته‌تری داشته و از قضا به‌صورت مصنوعی در رده فعلی ایستاده است! به این معنا که قیمت حقیقی خودروهای مختلف مخصوصا انواع محصولات تولیدی ایران خودرو و سایپا در بازار آزاد، با کمال تاسف بالاتر از ارقام فعلی محاسبه می‌شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3n9mdx