چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/06/20 05:19
زوار اربعین
کد خبر: 27019

آخرین اخبار از اربعین | سقف برداشت وجه نقد زوار افزایش یافت

کربلا مملو از زائرانی است که از نقاط مختلف کشورمان به زیارت اربعین مشرف شده‌اند. جمعی از زائران پس از زیارت ارباب قصد تشرف به سایر اعتاب‌ مقدسه عراق را دارند و برخی دیگر هم در جست‌وجوی ماشین برای حرکت به سمت مرزها و بازگشت به کشور.

 بانک مرکزی به شبکه بانکی تاکید کرد به منظور ارائه خدمات به زوار اربعین، امکان برداشت وجه نقد تا سقف ۵ میلیون ریال به صورت بین بانکی در خودپردازهای خود را در استان‌های مرزی فراهم کنند.

مهر به نقل از بانک مرکزی نوشت: در این بخشنامه آمده است، پیرو بخشنامه‌های پیشین با موضوع افزایش سقف برداشت وجه نقد از دستگاه‌های خودپرداز تا مبلغ ۵ میلیون ریال در استان‌های ایلام، خوزستان، کرمانشاه و نقاط مرزی چذابه، شلمچه، مهران و خسروی تا تاریخ ۱۴۰۱/۷/۵ به منظور ارائه خدمات مطلوب‌تر به زائرین محترم، ضروری است تمهیدات لازم در سوئیچ کارت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به گونه‌ای اندیشیده شود که امکان ارائه خدمت «برداشت وجه نقد» برای دارندگان کارت سایر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در خودپردازهای بانک‌ها تا سقف مبلغ ۵ میلیون ریال به صورت بین بانکی (شتابی) در مناطق مذکور فراهم شود.

پلیس راه: خودروهای وارد شده به استان کرمانشاه متوقف می‌شوند

رییس پلیس راه استان کرمانشاه:

جلوگیری از حرکت خودروها به سمت مرز خسروی به منظور مدیریت ترافیک ضروری است.

خودروهای ورودی به کنگاور، بیستون و اسلام آبادغرب متوقف می‌شوند.

بالاخره ورود و خروج زائران اربعین متوازن شد

به نقل از همشهری‌آنلاین، میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: برای اولین بار توازن منطقی بین ورود و خروج زائران رخ داده است که چنین سابقه‌ای در اربعین‌های گذشته نداشتیم. خروج و ورود زائران با سهولت در حال انجام است.

۱۰ فرمان مقتدی صدر برای مراسم اربعین

رهبر جریان صدر با انتشار پستی در توئیتر، دستورات ده‌گانه‌ای را برای حرکت طرفداران خود به سوی کربلای معلی همگام با سایر زائران امام حسین (ع) و احیای مراسم اربعین تعیین کرد.

به نقل از همشهری‌آنلاین، « مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر عراق، امروز (۱۱ سپتامبر)، طی پستی در توئیتر خطاب به «دوستداران اصلاح امور و کسانی که علیه ظلم و فساد انقلاب کردند»، خواستار حرکت به سمت کربلای معلی شد و ده شرط را برای این حرکت تعیین کرد.

او نوشت: «همه محبان اصلاحات و کسانی که علیه ظلم فساد انقلاب کردند… باید به سمت قبله اصلاح امور (کربلاء) و امام اصلاح امور، سرورم و مولایم حسین بن علی که جانم فدای او، حرکت کنند …بله به سمت رهبر و سمبل عزت و به دور از ظلم و فساد… پس ای انقلابیون، در این امر کوتاهی نکنید».

رهبر جریان صدر در ادامه تاکید کرد که در این حرکت چند شرط وجود دارد و سپس شرط‌های ده‌گانه خود را برای حرکت به سوی کربلای معلی اعلام کرد:

نخست: بدون پرچم‌های خاص متعلق به یک گروه یا طرف یا اردوگاه یا حزب و حتی طائفه…که امام حسین، امامِ اسلام، انسانیت و اصلاح است.

دوم: عدم در دست گرفتن عکس‌ها و پلاکاردها به طور مطلق نه شهدا و نه هیچ کس دیگر. همه آن‌ها -که رضوان خداوند شاملشان باشد- فانی در امام حسین هستند که سرور شهدای بهشت است.

سوم: عدم پوشیدن کفن یا هر لباسی که شما را از سایر زائران متمایز کند به ویژه لباس نظامی… همه تنها لباس اخلاص و طهارت بر تن کنند.

چهارم: فریاد شما فقط و فقط باید ذکر نام خداوند و طاعت او و امام حسین و اهل بیت سلام‌الله علیهم باشد.

پنجم: پایبندی به بالاترین درجه صبر، حکمت و اخلاق… نیروهای امنیتی باید با هرکس از هر جهتی این دستورات را رعایت نکند، با جدیت و بدون هیچ سهل‌انگار برخورد کنند …زیرا او یا نفوذی است یا متنفر از شعائر حسینی.

ششم: اتهام‌زنی به دیگران و برچسب بعثی، تروریستی، شبه‌نظامی زدن و… در این مراسم ممنوع، حرام و دورغ‌پراکنی است.

هفتم: هرگونه تعدی به زائران خارجی (غیر عراقی)، به ویژه (برادران ایرانی) با دست یا زبان یا هر طریق دیگری، امرمنفور، قیبح، ممنوع و حتی حرام و مخالف عرف است.

هشتم: این امری مسلم است: حمل هر گونه سلاح گرم یا سردی ممنوع و حتی حرام است… هرکس مخالف این، عمل کند، کارش به طرف‌های امنیتی کشیده می‌شود.

نهم: نشان دادن بالاترین درجه همکاری با نیروهای امنیتی در همه مناطق عراق به ویژه در کربلای مقدس… پیشاپیش از این امر تشکر می‌کنیم.

دهم: اجتناب نیروهای االحشد [الشعبی] و سرایا السلام از هرگونه گرفتن یک مکان یا سیطره بر چیزی یا مبادرت ورزیدن به هر اقدام امنیتی در امسال… این یک ضرورت است که در صورت عدم رعایت آن، پایان خوشی ندارد.

رهبر جریان صدر در پایان، تاکید کرد که وی از هر کسی که این دستورات را نادیده بگیرد و خلاف آن عمل کند، تبرئه می‌جوید و از نزدیک یا دور با آن هیچ ارتباطی ندارد.

او همچنین از امکان سریان این دستورات تا ۲۸ صفر و رحلت رسول اکرم (ص) و مراسم عزاداری در مرقد امام علی (ع) در نجف اشرف خبر داد.

واژگونی ون زائران اربعین؛ ۴ زائر جان‌باختند

ساعت ۵ و ۲۰ دقیقه صبح امروز ون حامل زائران حسینی در استان حله واژگون شد و در اثر این حادثه ۴ نفر جان باختند. ۱۰ مصدوم نیز با اتوبوس آمبولانس هلال احمر مستقر در خاک عراق به ایران منتقل شدند.

به نقل از ایلنا، موسوی، سرپرست اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر گفت: اتوبوس آمبولانس هلال احمر ساعتی پیش ۱۰ مصدوم این حادثه را به مرزی زرباطیه-مهران انتقال داد و در پایانه مرزی عوامل اورژانس کشور مصدومان را تحویل گرفته و به بیمارستان امام حسین مهران منتقل کرده‌اند.

او افزود: متاسفانه ۴ زائر اربعین در این حادثه جان باختند و مجموع آسیب‌دیدگان ۱۴ نفر است.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: وزیر راه و شهرسازی کارش را با دولت ادامه خواهد و تمام تمرکز وی بر سامان‌دهی وضعیت حمل و نقل زائران اربعین است.

تکلیف جدید بانک مرکزی برای خدمات‌دهی بهتر به زائران اربعین

براساس تکلیف جدید بانک مرکزی به بانک‌ها؛ سقف برداشت وجه نقد در برخی استان‌‌ها و نقاط مرزی کشور افزایش یافت.

مصطفی قمری وفا؛ سخنگوی بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا از تکلیف جدید بانک‌ها از سوی بانک مرکزی خبر داد و گفت: بانک مرکزی تمام بانک‌های کشور را مکلف کرد تا به منظور ارایه خدمات مطلوب‌تر به زائران اربعین در استان‌های ایلام، خوزستان، کرمانشاه و نقاط مرزی چزابه، شلمچه، مهران و خسروی تمهیدات لازم برای افزایش برداشت وجه نقد از سوی زائران اربعین فراهم شود.

وی ادامه داد: بانک‌ها مکلف شدند تا تاریخ ۵ مهرماه، فورا تمهیدات فنی لازم جهت برداشت وجه نقد برای دارندگان کارت شتابی در تمام خودپرداز‌های بانکی تا سقف ۵۰۰ هزار تومان را فراهم کنند.

پس از زیارت، عراق را ترک کنید

مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه زائرانی که زیارتشان را انجام داده‌اند، هر چه زودتر عراق را تخلیه کنند تا فضایی ایجاد شود که همه زائران بتوانند از امکان زیارت استفاده کنند، گفت: ناوگان‌های وزارت راه در برگشت در مرزها در حال آماده شدن هستند تا درصورتی که اعلام شد، بتوانیم زائران را از شهرهای مختلف انتقال دهیم.

حسین مذنب در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به محدودیت‌های موجود در کشور عراق که حرکت زائران اربعین را کند کرده، گفت: مشکل اصلی در حال حاضر در عراق است، از جهت کمبود ناوگان حمل‌ونقل از مرز به نقاط زیارتی و همچنین به دلیل پیک جمعیتی که این چند روزه اتفاق افتاده در شهرهای مختلف، در خصوص پذیرایی و اقامتگاه‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد.

کمبود وسیله نقلیه برای بازگشت زائران اربعین

با توجه به توصیه ستاد مرکزی اربعین مبنی بر کوتاه کردن سفر اربعین و بازگشت زائران همچنان جمعی از زائران اربعین به دلیل نبود اتوبوس به تعداد لازم برای انتقال به مرزها، در شهرهای زیارتی عراق حضور داردند.

با توجه به خیل جمعیت در کربلا، بسیاری از موکب‌های اربعین در زمینه اسکان با مشکلاتی روبه‌رو هستند. همین امر موجب شده تا بسیاری از ایرانیان در کوچه‌ها ‌و خیابان‌های منتهی به حرم‌ها یا در فاصله‌ای دورتر مستقر شوند.

برخی دیگر نیز سفر خود را کوتاه کرده و به فکر بازگشت به کشور هستند، اما مشکل نبود اتوبوس برای بازگشت به مرزها موجب شده تا بسیاری از زواری که قصد بازگشت به کشور را هم دارند، مجبور به حضور بیش‌تر در کربلا باشند. از طرفی هم هر لحظه بر تعداد زائران اربعین در کربلا افزوده می‌شود.

بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از کشورمان تاکنون به زیارت اربعین مشرف شده‌اند.

رکورد تردد از مرز خسروی شکست

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌‍ای استان کرمانشاه از خروج بیش از ۴۰ هزار زائر از مرز خسروی در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: این میزان تردد از زمان بازگشایی مرز تاکنون بی سابقه بوده است.

فریبرز کرمی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به خروج بیش از ۴۰ هزار و ۶۰۰ زائر از مرز خسروی در روز گذشته (۱۹ شهریور)، عنوان کرد: مجموع زواری که از ابتدای بازگشایی خسروی از این مرز عازم عتبات عالیات شده اند به بیش از ۱۷۹ هزار و ۶۰۰ نفر رسید.

وی تعداد زواری که روز گذشته از این مرز وارد کشور شدند را نیز ۵۷۹۷ نفر اعلام کرد و افزود: تاکنون بیش از ۱۵ هزار نفر از طریق این مرز وارد کشور شده‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با اشاره به روند افزایشی بازگشت زوار از مرز خسروی، ادامه داد: برای موج برگشت زوار آمادگی کامل داریم.

به گفته این مسئول، اگرچه امکانات حمل و نقل در مسیر رفت زوار متمرکز است، اما برای مسیر برگشت نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

بلیت اتوبوس اربعین باز هم گران شد

درحالی معاون وزیر راه و شهرسازی از افزایش ۷۵ درصدی قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین خبر داده بود که نرخ بلیت برای برخی مسیرها تا ۵۰ درصد دیگر افزایش یافته است.

به نقل از تسنیم، ۵ شهریور امسال شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیش‌بینی ۵ میلیون مسافر زائر عتبات در ایام اربعین اظهار کرد: در مجموع ۳۵۰ هزار مسافر از طریق ناوگان هوایی و ریلی و ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر نیز از طریق ناوگان جاده‌ای جابه‌جا خواهند شد.

وی افزود: در حمل‌ونقل جاده‌ای برای ۱۵ تا ۳۰ شهریور مسیر یک‌سرخالی را خواهیم داشت، به همین منظور در سال ۹۸ افزایش ۱۰۰درصدی برای قیمت بلیت در نظر گرفته شد اما برای امسال این عدد به ۷۵ درصد رسیده است.

بر این اساس قیمت بلیت اتوبوس‌های ۲۵، ۳۲ و ۴۴ نفره از تهران به مهران به ترتیب ۴۰۴ هزار تومان، ۳۳۶ هزار و ۲۴۵ هزار تومان تعیین شد. قیمت بلیت اتوبوس از تهران به مرز خسروی نیز برای اتوبوس‌های ۲۵ نفره، ۳۲ و ۴۴ نفره به ترتیب به ۲۹۶ هزار تومان، ۲۵۶ و ۱۷۲ هزار تومان افزایش یافت.

همچنین نرخ بلیت اتوبوس از تهران به چذابه برای اتوبوس ۲۵ نفره ۴۱۸ هزار تومان، اتوبوس ۳۲ نفره ۳۵۲ هزار تومان و اتوبوس ۴۴ نفره ۳۲۸ هزار تومان تعیین شد.

این در حالی است که اواسط هفته گذشته نرخ بلیت اتوبوس برای ایام اربعین بدون سرو صدا ۲۵ درصد دیگر افزایش یافته است. به‌عنوان برای مسیر تهران-خسروی قیمت بلیت برای اتوبوس‌های ۲۵ نفره به ۴۳۷ هزار تومان افزایش یافته است. به‌عبارت دیگر بلیت اتوبوس‌ در ایام اربعین حدود ۵۰ درصد دیگر گران شده است.

فعالان بخش حمل‌ونقل مسافری می‌گویند به دلیل این‌که قیمت‌های قبلی برای رانندگان و مالکان اتوبوس به‌صرفه نبود، وزارت راه مجوز افزایش مجدد قیمت بلیت را صادر کرده است.

خدمت‌رسانی کادر سلامت به زائران اربعین

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا کنون ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر از زائران اربعین حسینی دچار گرمازدگی شده اند و در مجموع تیم‌های بهداشتی و درمانی به ۳۱هزار و ۴۴۴ نفر از زائران در مرز‌ها خدمات رسانی کرده اند.

به نقل از صداوسیما؛ بهرام عین اللهی در حاشیه بازدید از مرز خسروی گفت: تجهیزات و نیروی کافی به پایانه‌ها ارائه داده ایم و تا کنون ۹۳۲ نفر کادر درمان به پایانه‌ها آمده اند.

وی افزود: هم اکنون مسئله اصلی گرمازدگی است از این رو از زوار درخواست داریم شب‌ها حرکت کنند تا مشکلی نداشته باشند و پیشگیری لازم را لحاظ کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: زوار باید از کلاه استفاده و در راه از نوشیدنی استفاده کنند و بعد از پیاده روی، استراحت کوتاهی داشته باشند.

عین اللهی گفت: اکنون جمعیت در مرز‌های مهران و خسروی زیاد است، اما از نظر بهداشت و خدمات نیرو‌ها پای کار و در حال خدمت رسانی هستند.

او اضافه کرد: نخستین و مهم‌ترین مسئله برای مقابله با گرمازدگی انتقال به محیط خنک است که از اتوبوس‌ها و خنک کننده‌ها و کانکس‌های سرد و همچنین اتوبوس آمبولانس‌های خنک استفاده می‌کنیم.

وی گفت: افراد گرمازده اگر حالشان مناسب نباشد، سرم درمانی می‌شوند و اگر به درمان تخصصی نیاز باشد به مراکز درمانی منتقل می‌شوند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4v5aep