جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/06/19 01:13
قیمت خودرو| قیمت خودرو امروز| قیمت خودرو دربازار
کد خبر: 26871

قیمت خودرو صفر داخلی چند؟| قیمت خودروهای پرطرفدار

قیمت خودرو در شش ماه نخست سال با نوساناتی همراه بود. اما همچنان در وضعیت رکودی قرار دارد. آیا زمان مناسبی برای خرید خودرو است؟

قیمت خودرو مدام در حال نوسان است یک رو ارزان می شود یک روز گران می شود. قیمت خودرو یک مدت به طرز عجیبی گران شد به طوری که خیلی از مردم قادر به خرید خودرو نبودند. قیمت خودرو چند وقتی است یک مقدار ارزان شده ولی هنوز مردم نمی توانند بخرند. قیمت خودرو در بازار با قیمت خودرو در بازار فرق دارد.

 قیمت خودرو صفر داخلی روز شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد.

قیمت خودرو صفر داخلی در لحظه نگارش این گزارش در بازار ایران به شرح زیر است:

پراید ۱۱۱ با قیمت ۲۰۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پراید ۱۳۱ نیز با قیمت ۱۷۹ میلیون تومان عرضه می‌شود. دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ نیز با قیمت ۴۰۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پژو ۲۰۷ اتومات اکنون در قیمت ۵۸۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

قیمت خودروهای پرطرفدار

تیبا هاچ‌بک‌ پلاس هم‌اکنون در محدوده ۲۱۰ میلیون تومان قیمت دارد.

پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۱ در قیمت ۲۹۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد. ۲۰۶ تیپ پنج نیز در بازار کشور تا نرخ ۳۵۵ میلیون تومان پیش رفت.

تارا اتوماتیک هم امروز در قیمت ۵۹۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

اما آیا الان زمان مناسبی برای خرید خودرو است؟

کارشناسان، سناریوهای مختلفی را در رابطه با خرید خودرو در شرایط فعلی بازار بررسی کرده اند.

فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو به تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر جو بازار آرام شده و به نظر می‌رسد تا پایان مهرماه، فرصت مناسبی برای خرید خودرو باشد. چون مشخص نیست که در هفته‌های آینده چه اتفاقی قرار است در بازار بیافتد.

او افزود: مدتی است که بازار در وضعیت رکودی قرار دارد. چون عده‌ای منتظر نتیجه مذاکرات وین بودند. عده‌ای هم منتظر ورود خودروهای وارداتی به کشور.

نادری توضیح داد: اما زمزمه‌هایی در رابطه با افزایش دوباره قیمت خودروهای کارخانه‌ای شنیده می‌شود. امکان این وجود دارد که در مهرماه دوباره قیمت‌ها در بازار و درب کارخانه افزایشی شود. اگر قیمت‌ها افزایشی شود، به بازار یک شوک جدیدی وارد خواهد شد.

البته، کاظم محمدی نیک‌خواه، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در شرایط فعلی که فاصله قیمتی خودرو بین بازار و کارخانه زیاد است، خریدار و مصرف‌کننده واقعی در بازار کم است. اگر هم فردی بخواهد برای سرمایه‌گذاری خودرو بخرد، به دنبال خرید خودرو از طریق قرعه‌کشی‌ها خواهد بود.

یک کارشناس به تجارت‌نیوز می‌گوید: اگر فردی غیرحرفه‌ای در شرایط فعلی بازار بخواهد خودرو بخرد یا بفروشد، ضرر می‌کند. چون ممکن است مذاکرات برجام به نتیجه برسد و به صورت موقت قیمت‌ها کاهشی شود. از طرفی دیگر، اگر توافقی حاصل نشود، خودروها در بازار با افزایش قیمت همراه می‌شوند.

امیرحسن کاکایی گفت: الان وقت خرید خودرو نیست. مگر اینکه خرید خودرو برای مصرف شخص باشد و نه سرمایه‌گذاری.

 

 قرعه کشی دردی از گرانی دوا نکرد!

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، به ثبات قیمت‌ها و عدم وجود تقاضای کاذب در چند هفته اخیر اشاره کرد و افزود که اگر خودروسازان نیز خودرو‌های بیش‌تری را به بازار عرضه می‌کردند، قیمت‌ها تا حدودی کاهش می‌یافت. وی نوسانات ارزی ناچیز در ماه‌های اخیر را نیز دلیلی بر ثبات قیمت خودرو دانست؛ اما قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت و یا ستاد تنظیم بازار را بی‌تاثیر شمرد.

آقای موتمنی دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها را، عدم تامین نیاز بازار دانست و افزود که ثبت‌نام و قرعه‌کشی خودرو کافی نیست و تنها باعث سود‌های گزاف دلالان می‌شود.

او می گوید که دلالان با ثبت‌نام، خودرو را به قیمت کارخانه می‌خرند و سپس با قیمت بازار به فروش می‌رسانند و بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد سود می‌کنند. در نتیجه مصرف‌کنندگان واقعی مجبورند با قیمتی بسیار بیش‌تر از کارخانه خرید کنند.

هم اکنون اگر بخواهیم یک پراید دست دوم خریداری کنیم باید برای سال ۹۹ بین ۱۷۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان هزینه کنیم؛ یا اگر بخواهیم یک پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بخریم برای مدل ۹۹ باید حدود ۲۵۰ میلیون هزینه کنیم که مدل صفر کیلومتر آن با قیمت ۲۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

آنطور که نمایشگاه داران خودرو می گویند تنها یک درصد از متقاضیان قرعه‌کشی خودرو، مصرف‌کننده واقعی هستند.کارشناسان صنعت خودرو از خودروسازان بابت عرضه نکردن خودرو‌ها گله دارند که با وجود افزایش قیمت، میزان عرضه خودرو افزایش نیافته است.

لطف‌الله سیاهکلی درباره وضعیت قیمت خودرو‌های خارجی و دسته‌دوم قدیمی در سایت‌های فروش خودرو گفته بود نگاه به قیمت خودرو‌ها در این سایت‌ها نشان‌دهنده یک آشفتگی کامل در بازار خودروی خارجی است؛ به طوری که خودرو‌های خارجی مستهلک و حتی اسقاطی را با چند برابر قیمت واقعی عرضه می‌کنند.

این نماینده مجلس گفته بود برای حل مشکل آشفتگی قیمت به ویژه در حوزه خودرو‌های مستعمل و دسته ۲ باید به موضوع واردات خودروی خارجی بها داده شود. چرا که شرایط فعلی فقط به نفع دلال‌هایی است که خودرو‌های قدیمی را بازسازی کرده و چند برابر سود می‌کنند.

 وقتی به سایت‌های فروش خودرو نگاه می‌کنیم، می‌بینیم یک خودروی تولید ۴۰ سال قبل را با اسم تمیز و در حد صفر بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان عرضه می‌کنند؛ در شرایطی که همین خودرو در یک سایت معتبر فروش خودروی دسته دوم خارجی هزار یورو قیمت خورده که قیمت آن به پول ما حدود ۳۰ میلیون تومان می‌شود.

طبق گفته‌های رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران، خودرو‌های صفر کیلومتر دست دلالان است و در نمایشگاه‌ها، با توجه به ممنوعیت واردات، تنها خودرو‌های کارکرده عرضه می‌شوند.

از طرفی خلخالی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت می گوید راه نجات صنعت خودرو آزادسازی واردات خودرو است؛ این کارشناس صنعت خودرو می گوید در صورت آزادسازی واردات خودرو، با متعادل شدن قیمت ماشین‌های خارجی در بازار، به طور حتم، قیمت خودروهای داخلی نیز متعادل خواهد شد.

این در حالی است که در سال 1400، نوسان نرخ ارز، کاهش تولید خودرو‌های داخلی و نیز، شیوه دستوری قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت، بیش از هر زمان دیگری موجب صعودی شدن قیمت روز خودرو در بازار شده است.حالا خریدار خودرو چشم‌انتظار کاهش قیمت است و فروشنده به تداوم صعودی شدن قیمت‌ها می‌اندیشد. سیگنال گرانی، همچنان بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داده است. اگر وعده‌ها به سرانجام برسد، اما اوضاع فرق خواهد کرد.

در این باره که قیمت خودرو در چه شرایطی متعادل شود اظهار نظر‌های متفاوتی از سوی فعالان بازار خودرو وجود دارد. اما آنچه همه کارشناسان بر سر آن اتفاق نظر دارند، آن است که اولین گام، آزادسازی واردات خودرو‌ است.

در بازارهای جهانی، با اضافه شدن تقریباً ۱۰ هزار دلار به قیمت یک خودرو، در بازار خودرو‌های دست دوم، سدان هیبریدی کره جنوبی بیش از ۶۰ درصد گرانتر از سال گذشته شده است. هیوندای سوناتا نزدیک به 10 هزار دلار نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و هیچ نشانه ای از کاهش این روند وجود ندارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3z9gaa