پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/06/17 02:14
وام مسکن| وام مسکن روستاییان| وام مسکن جوانان
کد خبر: 26796

آخرین خبر از وام مسکن روستایی| روستاییان به کدام بانک ها مراجعه کنند؟

بانک مرکزی ضوابط پرداخت تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی در سال ۱۴۰۱ را به ۹ بانک عامل ابلاغ کرد.

وام مسکن برای کسانی است که برای خریدن خانه پولشان کم است وام مسکن قبلا باسود کمتری بود و گرفتن آن ارزش داشت ولی الان سود وام مسکن افزایش یافته وپرداخت اقساط وام مسکن برای مردم با درآمد کم سخت شده است وام مسکن نسبت به اوراق مسکن بهتر است چون باز پرداخت وام مسکن کمتر از اوراق است. 

این بانک پیرو نامه‌های پیشین موضوع ابلاغ سهمیه بانکی قانون جهش تولید مسکن و نیز مصوبه اخیر هیات وزیران درخصوص اعطای تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی، دستورالعمل اجرایی و توزیع بانکی‌- استانی، این تسهیلات برای سال ۱۴۰۱ را به ۹ بانک عامل ابلاغ کرد.

ذکر این نکته ضروری است که در اجرای مصوبه مربوطه، سهم بانکهای مرتبط بابت اعطای تسهیلات مذکور در سال ۱۴۰۱ (در قالب بخشی از سهمیه بانکی آن بانک بابت قانون جهش تولید مسکن)، به روال زیر تعیین می‌شود.

بانک صادرات ایران (۳۰،۰۰۰ واحد)

بانک ملت (۳۰،۰۰۰ واحد)

بانک مسکن (۳۰،۰۰۰ واحد)

بانک تجارت (۳۰،۰۰۰ واحد)

بانک ملی ایران (۲۷،۰۰۰ واحد)

بانک سپه (۲۰،۰۰۰ واحد)

بانک رفاه کارگران (۲۰،۰۰۰ واحد)

بانک کشاورزی(۱۰،۰۰۰ واحد)

پست‌بانک (۳،۰۰۰ واحد)

گفتنی است بر اساس مصوبه اخیر هیات وزیران مورخ ۱۴۰۱/۰۶/۰۷، سقف فردی تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی در سال ۱۴۰۱ با رعایت مقررات ملی ساختمان برای ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی، مبلغ ۲ میلیارد ریال برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی (در مجموع به مدت ۲۰ سال) تعیین شده است.

همچنین سود سهم متقاضی برای تسهیلات مسکن روستایی ۵ درصد است و به استناد تبصره (۶) ماده (۳) قانون جهش مسکن ـ مصوب ۱۴۰۰ ـ وزارت راه و شهرسازی/ صندوق ملی مسکن موظف است یارانه سود تسهیلات (مابه التفاوت سود تعیین شده سهم متقاضی تا نرخ مصوب شورای پول و اعتبار) برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی (در مجموع به مدت ۲۰ سال) موضوع این تصویب نامه را از محل منابع صندوق ملی مسکن با رعایت اساسنامه صندوق یاد شده تضمین و تعهد نماید. هزینه های یاد شده پس از اعلام بانک مرکزی از محل منابع مذکور قابل پرداخت خواهد بود.

آخرین اخبار از وام مسکن روستایی

 

آن‌طور که معاون بنیاد مسکن می‌گوید روز چهارشنبه مصوبه تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی به بانک مرکزی ابلاغ شده، سپس بانک‌های عامل مشخص می‌شود، در مرحله بعد توزیع استانی صورت می‌گیرد و احتمالا تا یک هفته آینده فرآیند پرداخت وام آغاز خواهد شد.

مجید جودی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: پس از تصویب تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی در هیات دولت در روز ۲ شهریورماه بانک مرکزی می‌بایست بانک‌های عامل را تعیین می‌کرد. بانک‌ها اعلام می‌کردند که هنوز ابلاغیه‌ای از سوی بانک مرکزی به دست آنها نرسیده است.

وی افزود: چهارشنبه هفته گذشته مصوبه دولت به بانک مرکزی ابلاغ شده است.

البته ما کپی مصوبه دولت را به بانک‌ها ارایه داده بودیم ولی می‌گفتند تا زمانی که بخشنامه رسما از سوی سیستم بانکی به دستشان نرسد نمی‌توانند اقدام کنند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه امروز ابلاغیه توسط بانک مرکزی به بانک‌های عامل اعلام خواهد شد گفت: از روز گذشته کارهای کارشناسی درخصوص نحوه پرداخت تسهیلات در سیستم بانکی آغاز و احتمالا فردا بانک‌های عامل مشخص می‌شوند.

جودی تاکید کرد: در مرحله بعد تقسیم‌بندی و توزیع استانی توسط بانک‌ها انجام می‌شود. این فرایند ممکن است یک هفته طول بکشد. بنابراین انتظار داریم تا یک هفته دیگر، پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی، شکل عملیاتی به خود بگیرد.

به دنبال مصوبه آبان ماه ۱۴۰۰ مبنی بر افزایش وام ساخت مسکن روستایی از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۵ درصد، روز چهارشنبه ۲ شهریورماه ۱۴۰۱ سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه از موافقت و تصویب این تسهیلات در هیات دولت خبر دادند و اعلام کردند که پرداخت این وام از روز شنبه پنجم شهریورماه شروع می‌شود. با این حال هنوز پرداخت تسهیلات در بانکهای عامل اجرایی نشده است.

رکورد زنی نرخ سود وام مسکن در هفته سوم خرداد 1401

 

به طور کلی نرخ سود اسمی وام مسکن از این طریق برابر با 17.5 درصد است. اما زمانی که متقاضیان هزینه ای را نیز در ابتدا به این نهاد پرداخت می کنند این نرخ در سطح اسمی خود نبوده و در نتیجه مقدار واقعی پیدا خواهد کرد.

برآورد آماری از این شاخص نشان می دهد قیمت 138 هزار و 200 تومانی اوراق موجب شده تا نرخ سود واقعی مسکن به 27.3 درصد رسیده و برای دومین روز متوالی در کانال 27 درصد قرار بگیرد. به عبارت دیگر فاصله نرخ سود واقعی از میزان اسمی این شاخص در حدود 10واحد درصد بوده است.

قیمت اوراق برای مجردها و متأهل‌های تهرانی

بر این اساس، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۱۲۹ هزار و ۲۰۰تومانی، ۵۱ میلیون و ۶۸۰هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۲۰ میلیون و ۶۷۲  هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۷۲ میلیون و ۳۵۲هزار تومان می‌رسد.

زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۱۰۳ میلیون و ۳۶۰هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۲۰ میلیون و ۶۷۲ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۱۲۴ میلیون و ۳۲ هزار تومان پرداخت کنند.

قیمت اوراق در سایر استان‌ها

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است که با توجه به اینکه مجردها باید ۳۲۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۴۱ میلیون و ۳۴۴ هزار تومان و متاهل‌ها نیز باید ۸۲ میلیون و ۶۸۸ هزار تومان پرداخت کنند.

این وام برای مجردهای سایر مناطق شهری به ۱۲۰ و برای زوجین این مناطق نیز به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده است؛ بنابراین مجردها باید با پرداخت ۱۵ میلیون و ۵۰۴ و متاهل‌ها نیز با پرداخت ۳۱ میلیون و ۸ هزار تومان برای خرید اوراق نسبت به اخذ این وام اقدام کنند.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/45abxx