پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/05/04 23:04
سهمیه بندی عرضه بنزین
کد خبر: 23957

مشمولین جدید سهام عدالت و بنزین مشخص شدند تخصیص سهام عدالت جدید

وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز از برنامه ریزی دولت برای مهار تورم و ارایه گزارش مهم بنزین به رییس‌جمهوری خبر داد وی همچنین از تخصیص سهام عدالت جدید خبر داد.

بعد از گذشت دوره آزمایشی پنج ماهه روش جدید سهمیه بندی عرضه بنزین در مناطق آزاد گزارش آن به رئیس جمهور ارائه شده و بناست درباره ادامه  طرح  سهمیه بندی عرضه بنزین جمع بندی و بررسی شود، لازم به توضیح است که این موضوع  سهمیه بندی عرضه بنزین به معنی افزایش قیمت بنزین در سال جاری نیست.

احسان خاندوزی، وزیر  امور اقتصادی و دارایی در قامت سخنگوی دولت می‌گوید: اولویت اصلی رئیس جمهور کنترل تورم است. وی وعده داده است بعد از افزایش قیمت‌هایی که در خرداد و اردیبهشت وجود داشت، اقدام‌هایی برای کنترل موتور تورم انجام شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: برای کنترل تورم و جلوگیری از برداشتن از جیب مردم و فعالان اقتصادی تلاشی‌هایی صورت گرفت که به مرور نتایج آن را می‌بینیم.

خاندوزی درباره آخرین اقدامات برای عدم افزایش قیمت اقلام ثانویه گفت: این موضوع از مباحث هفتگی ستاد تنظیم بازار است و رصد کردن تخلفات و قیمت گذاری در دستور کار است و در برخی موارد منجر به توبیخ و حتی برکناری مدیر متخلف هم پیش رفته است.

به گفته خاندوزی افزایش میزان صادرات نفت و همچنین قیمت‌های جهانی نفت و تبدیل درآمدهای ارزی به نرخ نزدیک نیما و سنا منجر به افزایش ۵۸۰ درصدی درآمد حاصل از نفت و میعانات گازی برای دولت شد که این موضوع جدای از تبصره ۱۴ است. بنابراین دولت با تنخواه کمتری وضعیت خود را سامان داده است.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی فعالان اقتصادی و در عین حال درآمدهای ابرازی که با رشد ۲۰۰ درصدی در ۴ ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل روبرو بودیم گفت: از همکاری ویژه و کم سابقه فعالان اقتصادی با دولت تشکر می‌کنیم که این موضوع موجب شد دولت از استقراض و به تبع آن فشار به مردم فاصله بگیرید.

تصمیم گیری برای صدور سهام عدالت جدید تا پایان سال جاری

سخنگوی اقتصادی دولت اظهار کرد: در وزارت اقتصاد از تمام بانک‌های دولتی ارقام تعهد شده‌ای از آنها برای واگذاری دارایی و اموال مازاد گرفته‌ایم تا خلق پول و بی انضباطی‌ها کنترل بشود و از طرفی قدرت اعتبار دهی بانک‌ها به تولید کنندگان و مردم افزایش یابد. همچنین مصوبات دیگری در روزهای آینده در موضوع بازماندگان سهام عدالت که تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد قرار دارند و همینطور وثیقه گذاری سهام عدالت و سایر سهام‌ها در شبکه بانکی خواهیم داشت. در بند الف تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ تکلیفی برای جاماندگان سهام عدالت در دو بخش بود که با توجه به اینکه دولت باید تکالیف دیگری در زمینه واگذاری سهام خود انجام می‌داد الویت را برای گروه اول یعنی افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی که قریب ۳ میلیون نفر هستند با فوریت مصوبه‌ای آماده شده و در صف طرح در هیأت دولت قرار دارد و برای سایر جاماندگان که تحت شش دهک درآمدی هستند، تا آخر سال تصمیم گیری خواهد شد.

خاندوزی ادامه داد: یکی از اقداماتی که در سال جاری به منظور کمک به تولید و کاهش هزینه‌ها انجام خواهیم داد برداشتن مجوزهاست به طوری که هم اکنون ۱۵۷ هزار درخواست مجوز وصول شده که ۳۱ درصد درخواست‌های موجه منجر به صدور مجوز شده و صرفاً از طریق دولت الکترونیک انجام شده است.

دنبال احیای وزارت بازرگانی هستیم​

خاندوزی در خصوص لایحه برگشت وزارت بازرگانی از صمت گفت: در دوره مجلس، نظرم منفی بود اما الان مکلف هستیم رأی هیأت وزیران را پیش ببریم و با توجه به اصرار طراحان این طرح که یکبار به شورای نگهبان رفته بود و برگشت خورده بود را پیگیری خواهیم کرد.

وزیر اقتصاد درخصوص موضوع واردات بنزین نیز گفت: با توجه به تولید فراورده ها از جمله بنزین، وضعیت تولید مناسب است و با توجه به دستور رئیس جمهور برای عدم افزایش قیمت بنزین در سال جاری، دولت با ابزارهای غیر قیمتی و روش‌هایی همچون گاز سوز کردن خودروها دنبال این است که کار به واردات بنزین نکشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3gd579