پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/04/26 07:44
بازنشستگان
کد خبر: 23181

جزییات افزایش حقوق بازنشستگان تا سقف ۱۰ میلیون تومان | خبر خوش برای بازنشستگان

جدال بر سر افزایش حقوق بازنشستگان ادامه دارد و این در حالی است که هنوز نحوه افزایش حقوق سال ۱۴۰۱ بازنشستگان تامین‌اجتماعی ثابت مانده و تغییر نکرده است. این در شرایطی است که تا آخر تیر و زمان واریز مستمری ماهانه، فقط چند روز باقی مانده است.

 از اواخر ماه گذشته که اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی نسبت به افزایش حقوق بازنشستگان بالا گرفت، چند اتفاق مهم همزمان افتاد، رییس جمهور دستور رسیدگی به مشکلات بازنشستگان را صادر کرد، وزیر رفاه از سمت خود کناره گیری کرد و در نهایت مجلس در اظهارنظری غیر رسمی به مصوبه هیات دولت ایراد گرفت و اعتراض بازنشستگان را وارد دانست.

بازنشستگان نمی‌توانند با افزایش ۱۰ درصد حقوق زندگی کنند

در حال حاضر بازنشستگان خواستار اجرای مصوبات مزدی شورایعالی کار هستند. بازنشستگان در این رابطه می‌گویند: ما خواستار مستمری قانونی هستیم؛ زمان پرداخت مستمری‌ها فرارسیده اما هنوز دولت مصوبه‌ی افزایش را اصلاح نکرده است.

به گفته‌ی آن‌ها، بازنشستگان نمی‌توانند با ۱۰ درصد افزایش حقوق زندگی کنند و انتظار داشتیم تا قبل زمان پرداخت مستمری تیرماه، اصلاحات انجام شود.

محمد حمزه‌ای، معاون امور بین‌الملل خانه کارگر با اشاره به مصوبه‌ دولت در مورد حقوق بازنشستگان می‌گوید: تورم در برخی از کالاها ۱۰۰ درصد است و به طور میانگین تورم بالای ۵۰ درصد اعلام شده اما دولت حقوق بازنشستگان سایر سطوح را تنها ۱۰ درصد افزایش داده و این بی‌انصافی در حق بازنشستگان است.

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار نیز با بیان اینکه معتقدیم دولت در حال تخلف است، تصریح می‌کند: چه در بحث افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارگران و بازنشستگان کارگری دولت و چه در بحث کاهش ۱۰۰ هزار تومانی حق مسکن و عدول از پیشنهاد شورای عالی کار، دولت تخلف کرده که در هر دو مورد، به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم.

وی می‌افزاید: اگر نظر دولت این است که حقوق بازنشستگان، مزد کارگران و حق مسکن تغییر کند، باید به شورای عالی کار برگرداند و حق ندارد خود آن را تعیین کند، و نه اینکه در حکم خود ادعا کند که ما این رقم مصوب دولت را پیشنهاد دادیم!

عضو شورای عالی کار با تاکید بر اینکه اعتراض ما به ۱۰۰ هزارتومان کم و زیاد نیست، متذکر می‌شود: بحث ما بر سر این است که جایگاه حقوقی نهاد سه جانبه کارگری و کارفرمایی و دولتی زیر سوال رفته و زیر پای قانون خالی شده و سنتی برقرار کردند که در آن هیچ تصمیمی مثمرثمر نیست.

به گفته خدایی، ما با تخلفات دائم مزدی دولت مواجهیم، به شکلی که قانون می‌گوید افزایش حقوق کارگران دولت باید مطابق با افزایش تورم باشد، اما دولت به جای افزایش بالای ۴۰ درصدی به دلیل تورم، تنها ۱۰ درصد به حقوق آنها افزوده است.

وی با بیان اینکه ما در بحث تعیین مزد با توجه به حقوق بازنشستگان که تحت فشار هستند، ایستادگی کردیم، عنوان می‌کند: می‌دانستیم نمی‌توان طبق تجربه سال قبل به مزایا و تاثیر آن روی حقوق بازنشستگان خوش‌بین بود.

این فعال کارگری با بیان اینکه هیات تطبیق قوانین دو بار روی غیرقانونی بودن مصوبه دولت در افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان تاکید کرده است، می‌گوید: ما انتظار داریم رئیس مجلس نیز به وظیفه قانونی خود عمل کرده و نظر هیات تطبیق مجلس را به دولت ابلاغ کند.

خدایی با تاکید بر اینکه علیرغم حاشیه‌سازی‌ها تا اجرای همسان‌سازی و پرداخت متناسب با مصوبه شورای عالی کار در بحث حقوق بازنشستگان از پا نمی‌نشینیم، یادآور می‌شود: هر کس حق بیمه بیشتری داده، باید حقوق بیشتری بگیرد و عدالت با برابرسازی فرق دارد. ما از مسیر قانونی پیگیر هستیم و پیام امروزمان به قالیباف بود و مهلت ایشان تمام است. امروز ما مطالبه‌گری‌مان از شخص ایشان است.

افزایش حقوق بازنشستگان چگونه خواهد بود؟

اما میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی در جدیدترین اظهارنظر در یک برنامه تلویزیونی در مورد موضوع افزایش مستمری بازنشستگان در سال جاری می‌گوید: یکی از دغدغه‌های اصلی من که روز و شبی نیست که این دغدغه را نداشته باشم، خدمت به این قشر عزیز است. اینها پدران و مادران ما هستند و اگر بخواهیم بیشترین نقطه تمرکز خدمات سازمان تامین‌اجتماعی را مشخص کنیم، قطعا نقطه تمرکز ما وضعیت معیشت و سلامت و خدمات مربوط به بازنشستگان عزیز است که آئینه تمام‌نمای ما هستند و ما نیز قرار است به همین نقطه برسیم و اگر قرار است آینده خودمان را تضمین کنیم، باید این عزیزان را در اولویت قرار دهیم.

وی می‌افزاید: یکی از مسائلی که بازنشستگان عزیز پیگیری می‌کنند، افزایش حقوق است که ما براساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی، پیشنهاد سازمان را به هیأت دولت دادیم و بر اساس مصوبه دولت ۵۷.۴ درصد افزایش برای حداقل‌بگیران و افزایش ۱۰ درصد به‌علاوه ۶۵۰ هزار تومان تا سقف ۱۰ میلیون تومان و از ۱۰ میلیون به بالا، افزایش ۱۰ درصد را اجرا کردیم. در سایر سطوح، این افزایش مورد سوال بازنشستگان عزیز قرار گرفت که با تاملی که دولت محترم نسبت به این موضوع داشت، رئیس‌جمهور محترم دستور بررسی و مساعدت را برای حل این قضیه دادند و ما جلسات متعددی خدمت عزیزان رسیدیم و معاون اول رئیس‌جمهور نیز متمور به پیگیری شدند و مجدانه پیگیری کردند. در حین این بررسی‌ها، هیات تطبیق قوانین مجلس شورای اسلامی نیز وارد شدند و مسائلی را مطرح کردند که این مسئله در هیات تطبیق کاملا روشن نشده است و به محض اینکه روشن شود، طبق دستوری که رییس‌جمهور برای مساعدت به بازنشستگان دادند، براساس فرصت‌های قانونی که به ما ابلاغ می‌شود، ما در راستای ادای حقوق این عزیزان اقدام می‌کنیم.

عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی عنوان می‌کند: در سازمان تامین‌اجتماعی خدمات خوبی از قبل هم برای این عزیزان بوده است که درحال توسعه است. عمده خدمات تأمین‌اجتماعی به بازنشستگان عزیز غیرحضوری است و نیازی به مراجعه حضوری ندارند مگر اینکه خدشان تمایل به مراجعه حضوری داشته باشند.

موسوی تصریح می‌کند: یکی دیگر از کارهایی که برای این عزیزان انجام دادیم، بحث فرانشیز رایگان برای افراد بالای ۶۵ سال است. درمان مراکز ملکی تأمین‌اجتماعی رایگان است و همکاران حوزه درمان ما متوجه شدند که این عزیزان برای دریافت خدمات رایگان از مراکز ملکی مجبور به طی مسافت‌های طولانی هستند و به همین دلیل با مراکز دولتی طرف قرارداد توافق کردیم که این عزیزان را بدون دریافت فرانشیز تحت درمان قرار دهند.

منبع: خبرآنلاین


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3gdb9n