جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/01/23 01:31
ایران در قطر تاریخ سازی میکند؟
کد خبر: 19438

گروه ایران در جام جهانی 2022 قطر را تحلیل میکنیم

گروه دوم رقابت های جام جهانی 2022 قطر، جایی که تیم ملی ایران در آن حضور دارد را بررسی میکنیم

یکی از حساس ترین شب های فوتبالی برای ما ایرانی ها بی شک جمعه شب 12 فروردین ماه 1401 بود. جایی که علاقه مندان به فوتبال در ایران پای گیرنده های تلویزیونی خود نشسته بودند تا نام ایران از گوی های قرعه کشی رقابت های جام جهانی بیرون بیاید. پس از بیرون آمدن نام ایران متوجه شدیم در رقابت های جام جهانی 2022 باید برابر چه تیم هایی قرار بگیریم؛ یک گروه جنجالی که سر و صدای زیادی را به پا کرد.
ایران در گروه دوم این مسابقات با انگلیس، آمریکا و یک تیم از پلی آف اروپا که شامل (ولز، اسکاتلند و اوکراین) است هم‌گروه شد و نکته قابل بحث و مهم برای تمامی تیم های این گروه جنبه های سیاسی است که هر کشور با دیگری دارد.
برای شروع بررسی تیم های این گروه ابتدا از ایران آغاز خواهیم کرد؛ تیم ملی ایران که این بار بیش از هر دوره ی دیگری می توانیم به صعود از گروه امیدوار باشیم و بالاخره طعم حضور در مراحل حذفی جام جهانی را بچشیم.

سربازان سرزمین ایران در سودای صعود
تیم ملی فوتبال ایران برای ششمین بار پای به آوردگاه جهانی می گذارد، اما این بار با تفکراتی متفاوت تر برابر حریفانی از جنس سیاست.
ایران در جام های جهانی سال 1978 آرژانتین، 1998 فرانسه، 2006 آلمان، 2014 برزیل و 2018 روسیه حضور داشته است.
ما در 15 دیداری که در مسابقات جهانی انجام داده ایم (2 برد -  4 تساوی و 9 شکست) بدست آورده ایم. ایران در این دیدارها 9 گل به ثمر رسانده و 24 گل دریافت کرده است، در دوره اول حضورمان 2 شکست با نتایج سه بر صفر برابر هلند و 4 بر یک برابر پرو بدست آوردیم و برابر اسکاتلند به تساوی یک بر یک رسیدیم.
سال 1998 فرانسه، ایران با تیم های ملی آلمان، یوگوسلاوی و آمریکا همگروه بود که در بازی اول یک بر صفر مغلوب یوگوسلاوی شد و در دیدار دوم بازی حماسه سازی را به ثبت رساند و موفق شد برابر آمریکا به برتری دو بر یک دست پیدا کند، اما در بازی سوم حریف آلمان نشد و با دو گل برابر این تیم شکست خورد تا در نهایت با کسب 3 امتیاز در گروه خود سوم شود.
جام جهانی 2006 آلمان جایی بود که امیدهای ایرانی ها پر پر شد، سال 2006 ایران همراه بازیکنان سطح بالا و خوبی که در اختیار داشت به جام جهانی رفت اما در گام اول 3 بر یک مغلوب مکزیک شد و در دیدار دوم با 2 گل برابر پرتغال شکست خورد تا به طور کامل از صعود به دور بعدی باز بماند، در آخرین بازی هم که به صورت تشریفاتی بود برابر آنگولا به تساوی یک بر یک رسید تا از این جام تنها یک امتیاز بدست بیاورد و به خانه برگردد.
سال 2014 و باز هم حسرت صعود به دور بعدی، ایران در جام جهانی برزیل با تیم های آرژانتین، بوسنی و نیجریه همگروه شد، تصور بر این بود که برابر نیجریه و بوسنی نتیجه لازم را می گیریم و فقط برابر آرژانتین شکست می خوریم و به راحتی وارد مرحله بعدی خواهیم شد، اما رقابت ها به شکل دیگری رقم خورد.

ایران در گام نخست برابر نیجریه به تساوی بدون گل رسید تا کماکان امیدها برای صعود باقی بماند، در بازی دوم یک بر صفر به آرژانتین باخت تا با کسب پیروزی مطلوب در دیدار آخر به دور بعدی رقابت ها صعود کند. ولی در بازی نهایی ایران بازی بدی را از خود به نمایش گذاشت و سه بر یک مغلوب بوسنی شد تا باز هم موفق به صعود از گروه خود نشود.
سال 2018 همراه یک قرعه سخت، اما یک عملکرد راضی کننده. ایران در گروه دوم رقابت ها با اسپانیا، پرتغال و مراکش همگروه بود که به گروه مرگ این مسابقات تبدیل شد.
ایران در بازی اول با گل به خودی مراکشی ها موفق شد یک بر صفر به پیروزی برسد و سه امتیاز ارزشمندی را بدست بیاورد، در بازی دوم با یک نمایش خوب برابر اسپانیا شکست خورد و در دیدار پایانی مقابل پرتغال به تساوی یک بر یک رسید تا با کسب 4 امتیاز و فقط یک امتیاز اختلاف نسبت به دو تیم بالاتر گروه از صعود به دور بعدی رقابت ها باز بماند.
حالا جام جهانی قطر می تواند جایی برای رویاسازی سربازان ایران باشد، جایی که شاید به آرزوهای مردم ایران پایان دهد و شاهد حضور تیم ملی کشورمان در مرحله حذفی رقابت های جام جهانی باشیم.
ایران در دیدار اول خود باید 30 آبان ماه 1401 از ساعت 16:30 به مصاف غول پرستاره در قطر برود یعنی تیم ملی انگلیس، کشوری که ما برای اولین بار در تاریخ خود به مصاف آنها می رویم. انگلیس پیش از این تنها یکبار برابر تیمی از آسیا قرار گرفته که مربوط به تقابل آنها برابر کویت در سال 1982 می باشد.
در بازی دوم جمعه 4 آذر ماه 1401 ایران برابر تیم صعود کننده از مرحله پلی آف اروپا قرار می گیرد که تکلیف آن هنوز مشخص نیست.
در بازی سوم تیم ملی ایران 8 آذر 1401 که سالروز دیدار ایران و استرالیا هم است، برابر آمریکا قرار می گیرد این بازی هم همه را یاد دیدار خاطره انگیز جام جهانی 98 فرانسه می اندازد، تقابلی که ایران موفق شد با گل های استیلی و مهدوی کیا با نتیجه دو بر یک آمریکا را شکست دهد. حال این بازی می تواند چه از نظر سیاسی و چه از نظر ورزشی اهمیت زیادی را برای ما ایرانی ها داشته باشد.
ایران از بازیکنان با قابلیت زیادی برخوردار است، ستاره های چون مهدی طارمی، سردار آزمون، علیرضا جهانبخش و ... که می توانند با عملکرد درخشان خود در این مسابقات سرنوشت خوبی را برای کشورمان رقم بزنند.
ایران در 17 بازی اخیر خود در تمامی رقابت ها تنها یک شکست را متحمل شده که مربوط به باخت دو بر صفر برابر کره جنوبی در مقدماتی جام جهانی می باشد، تیم ملی کشورمان در مرحله مقدماتی با 25 امتیاز به عنوان صدرنشین به این مسابقات راه پیدا کرد.
تیم بیست و یکم رنکینگ فیفا حالا در هیجان انگیز ترین گروه جام جهانی 2022 قطر می تواند بزرگ ترین آرزوی فوتبالی مردم کشورش را برآورده کند.
 

غول اروپایی پر ستاره
انگلیس تیم پنجمین رنکینگ فیفا، یکی از تیم های پر ستاره ی جام جهانی 2022 قطراست. انگلیسی ها تنها قهرمانی خود را در سال 1966 کسب کرده اند جایی که میزبانی جام جهانی را بر عهده داشتند، حالا این تیم تلاش می کند تا در قطر به دومین جام خود دست پیدا کند تا خاطره تلخ جام جهانی قبلی را کنار بگذارند.
این تیم برای شانزدهمین حضور خود در رقابت های جام جهانی آماده می شود، سه شیرها جز کسب یک قهرمانی در مسابقات جهانی دو عنوان چهارمی را هم در این مسابقات کسب کرده اند که یکی از آنها مربوط به دوره قبلی است. انگلیس در جام جهانی 2018 روسیه در مرحله نیمه نهایی 2 بر یک مغلوب کرواسی شد و از صعود به فینال بازماند، آنها در مرحله رده بندی هم با نتیجه دو بر صفر برابر بلژیک شکست خوردند تا عنوان چهارمی مسابقات را کسب کنند.
حالا در این مسابقات انگلیس از بازیکنان جوانتر و با انگیزه تری هم برخوردار است که می توانند امیدهای این کشور را برای کسب دومین جام خود در عرصه جهانی زیاد کنند.
انگلیس در 6 دوره اخیر رقابت های جام جهانی تنها در سال 2014 نتوانسته از مرحله گروهی صعود کند و بدون کسب پیروزی از دور مسابقات کنار رفته است.
این تیم در 23 بازی اخیر خود در تمامی رقابت ها در وقت معمول بازی شکست نخورده و فقط یکبار در ضربات پنالتی مغلوب ایتالیا شده است، انگلیسی ها در مرحله مقدماتی جام جهانی با کسب 26 امتیاز در گروه اول شدند و به طور مستقیم به این مسابقات راه پیدا کردند.

انگلیس در بازی اول خود به مصاف ایران می رود و در دیدار دوم باید رو در روی آمریکا قرار بگیرد. این تیم برای سومین بار در مرحله گروهی با آمریکا همگروه می شود در دو بار قبلی انگلیس موفق به شکست این تیم نشده، اولین تقابل دو تیم در جام جهانی مربوط به سال 1950 است. دیداری که آمریکا موفق شد یک بر صفر انگلیس را شکست دهد، در گام دوم نیز سال 2010 دو تیم برابر هم قرار گرفتند که تقابل اشان با تساوی یک بر یک به پایان رسید.
تیم ملی انگلیس تا به حال 11 بار برابر آمریکا قرار گرفته که تنها 2 شکست را متحمل شده است.
حضور تیم های پلی آف در این گروه به خصوص اسکاتلند می تواند یک جنگ تن به تن دیگر را جلوی پای سه شیرها قرار دهد، اما در کل روی کاغذ انگلیسی ها برای صعود از این گروه کار سختی را نخواهند داشت. ولی باید دید چه سرنوشتی برای آنها در قطر رقم می خورد.

پر ادعاها در مسیر دشوار برای صعود 
تیم ملی آمریکا برای یازدهمین بار پای در عرصه ی جهانی می گذارد، این تیم تاکنون بهترین عنوانی که در این رقابت ها بدست آورده مربوط به جام جهانی 1930 است. که موفق شد به مرحله نیمه نهایی مسابقات راه پیدا کند.
در آمریکا فوتبال ورزش اول کشور به حساب نمی آید و به همین دلیل تیم ملی فوتبال این کشور خیلی از قدرت بالایی برخوردار نیست و برخلاف ادعایی که در جاهای دیگر دارند، در زمین فوتبال نمی توانند حریف آنچنان سرسختی برای سایر رقبا باشند.
تیم ملی آمریکا با سرمربی وطنی خود گرگ برهالتر در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی با کسب 25 امتیاز سوم شد و جواز حضور در این تورنمنت را پیدا کرد، آمریکا در 10 بازی اخیر خود در تمامی رقابت ها تنها دو شکست را متحمل شده است.
این تیم سال 2018 در روسیه حاضر نبوده و تلاش می کند تا در این جام جهانی جایگاه مناسبی را برای خود دست و پا کند، اما با توجه به تیم هایی که در این گروه حاضر هستند به نظر نمی آید مسیر راحتی را برای حضور در دور بعدی داشته باشند و باید در جنگ های پیش رو عملکرد مطلوبی را از خود به نمایش بگذارند.

آمریکا در بازی اول برابر برنده ی پلی آف قرار می گیرد، در گام دوم باید با انگلیس بازی کند و در نهایت سومین دیدار خود را برابر تیم ملی کشورمان برگزار می کند که از اهمیت زیادی برای آنها برخوردار است. چرا که از نظر جنبه های سیاسی هم می تواند برای هر دو کشور دیدگاه های متفاوتی را به تصویر بکشد.
از افتخارات مهم کشور آمریکا در عرصه فوتبال می تواند به هفت عنوان قهرمانی آنها در رقابت های گلد کاپ کونکاکاف اشاره کرد، این تیم در حال حاضر رتبه پانزدهم رنکینگ فیفا قرار دارد.
از بازیکنان موثر تیم ملی آمریکا می توان به زک استفن دروازه بان باشگاه منچسترسیتی، آندره یدلین مدافع اینتر میامی، جیوانی رینا از دورتموند، پولیشیچ از چلسی، تیموتی وه آ از لیل و وستون مک کنی از یوونتوس اشاره کرد.

کدام تیم برنده نبرد پلی آف اروپا خواهد شد؟!

تیم چهارم گروه دوم رقابت های جام جهانی 2022 قطر از بین سه تیم ولز، اسکاتلند و اوکراین مشخص خواهد شد.
سه تیمی که هر کدام می توانند به جذابیت های این گروه اضافه کنند.
شاخص ترین تیم در بین این سه کشور می تواند ولز باشد که در رتبه هجدهم رنکینگ فیفا قرار دارد، چرا که بازیکنان با قابلیتی را در اختیار دارد. از میان ستاره های این تیم می توان به گرت بیل، بن دیویس، آرون رمزی، نکو ویلیامز و دنیل جیمز اشاره کرد.
ولز تنها یکبار به رقابت های جام جهانی راه پیدا کرده است، این کشور سال 1958 در این مسابقات حضور پیدا کرده اند و حالا می توانند پس از 64 سال به رقابت های جهانی راه پیدا کنند.
ولز در تنها حضور خود در رقابت های جام جهانی به مرحله یک چهارم نهایی صعود کرده، این کشور تنها یک برد از 5 دیداری که در این جام برگزار کرده را با پیروزی پشت سر گذاشته است.
حالا باید دید می تواند در نهایت جواز حضور در این مسابقات را پیدا کند یا خیر.
دیگر تیم حاضر در مرحله پلی آف اروپا اوکراین است. این کشور پس از جدا شدن از شوروی تنها یکبار در سال 2006 به جام جهانی راه پیدا کرده، اوکراینی ها در آلمان موفق شدند از دور گروهی صعود کنند و از 5 دیداری که در این مسابقات انجام دادند 2 برد، یک تساوی و 2 شکست بدست آوردند.
اوکراین تیم بیست و هفتم رنکینگ فیفا که در حال حاضر در جنگ به سر می برد که شاید روحیه ی مناسبی را برای حضور در جام جهانی نداشته باشند، اما در صورت کسب جواز حضور در این مسابقات می تواند یک شادی وصف نشدنی را به مردم کشورش هدیه دهد.
از ستارگان حاضر در تیم ملی اوکراین می توان به زینچنکو مدافع منچسترسیتی، یارمولنکو از وستهم، مالینوفسکی از آتالانتا و یامچوک از بنفیکا اشاره کرد.

تیم سوم حاضر در مرحله پلی آف رقابت های اروپا اسکاتلند است، این تیم در حال حاضر رتبه سی و نهم رنکینگ فیفا را به خود اختصاص داده و پس از 24 سال به دنبال نهمین حضور در رقابت های جام جهانی است.
اسکاتلند باید ابتدا در مرحله پلی آف به مصاف اوکراین برود و در صورت پیروزی برابر ولز قرار خواهد گرفت.
این تیم در 8 بازی اخیر خود در تمامی رقابت ها شکست نخورده و می تواند از امیدهای زیادی برای حضور در جام جهانی برخوردار باشد. 
اسکاتلند چند ستاره را در ترکیب خود می بیند که مطرح ترین آنها، اندی رابرتسون مدافع لیورپول است، تیرنی از آرسنال، مک تومینای از منچستریونایتد و رایان فریزر از نیوکسل دیگر بازیکنان شاخص این کشور به حساب می آیند. 
هر تیمی که در مرحله پلی آف حاضر شود باید در اولین بازی خود به مصاف آمریکا برود، در دومین دیدار برابر ایران قرار بگیرد و در آخرین بازی مقابل انگلیس صف آرایی خواهد کرد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3n9wdv