پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/12/14 01:58
هفت سین
کد خبر: 19269

ماهی گلی هایی که گاهی دردسرساز می شوند

بیماری مشترکی بین ماهی قرمز و انسان وجود ندارد، اما گاهی باعث علائمی در انسان می شود.

یک نوروز است و هفت و سین و شوق و اشتیاقش. هفت سین تمام شوق لحظه های قبل از تحویل سال است. هفت سین با آن هفت "س" که هر کدام نماد چیزی ست. هفت سین برای ما ایرانیان، نماد رویش مجدد و زندگی دوباره است. 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: بیماری‌های مشترکی بین ماهی قرمز و انسان که خطرناک و متداول باشد وجود ندارد و مردم نباید در این مورد نگران باشند، اما این ماهی‌ها حمل کننده میکروب‌هایی هستند که باعث اسهال، استفراغ و تهوع در افراد حساس و دارای آلرژی می‌شود.

محمد اصغرزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ویروس کرونا در ماهیان بیمار زا نبوده و توصیه‌های بهداشتی به منظور جلوگیری از احتمال انتقال مکانیکی ویروس از طریق آب و سطح بدن ماهی است.

وی با بیان اینکه در صورت تماس با ماهی و یا آب، بلافاصله نسبت به شستشوی دست‌ها با آب و صابون و یا استفاده از ضدعفونی کننده‌های مناسب اقدام شود، افزود: افرادی که دارای علائم مشکوک به بیماری‌های تنفسی هستند، نباید در چرخه تولید و حمل ماهی قرمز فعالیت داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: رعایت بهداشت فردی و محیطی، شستشو و ضدعفونی وسایل و تجهیزات نگهداری، استفاده از ظروف یکبار مصرف برای حمل و جابجایی ماهی به منزل و عدم تماس حفاظت نشده با آب و ماهی ازعوامل مهم و تاثیر گذار در جلوگیری از انتقال بیماری است.

اصغرزاده از مردم خواست از خرید ماهیان بیمار و بی حال با علائم شنای غیر فعال، فاقد رنگ شفاف و دارای لکه بر روی پوست بدن خودداری کنند و ادامه داد: هر ساله با نزدیک شدن به ایام عید نوروز شاهد استقبال گسترده مردم از خرید ماهی قرمز برای سفره های هفت سین هستیم، از این رو با توجه به لزوم نظارت دقیق بر عرضه مراکز فروش ماهی، کنترل های دامپزشکی در این حوزه تشدید می‌شود.

وی به اهمیت نحوه نگهداری و تغذیه ماهی قرمز اشاره و اظهار کرد: در نگهداری ماهی قرمز رعایت مسائل بهداشتی و زیست محیطی باید رعایت شود تا سلامت خانواده ها به ویژه کودکان به مخاطره نیفتد.

اصغرزاده با اشاره به اینکه افرادی که سابقه بیماری پوستی یا آلرژی دارند از تماس مستقیم دست به ماهی و ظرف نگهداری آن خودداری کرده و یا حداقل از دستکش استفاده کنند، افزود: از مردم می‌خواهیم در صورت مشاهده هر گونه تخلف از سوی فروشندگان ماهی زینتی با دامپزشکی شهرستان محل سکونت خود تماس بگیرند.

 مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: جلوگیری از دست زدن کودکان به ماهی‌ها و عدم تماس دست به چشم، صورت و دهان بعد از کار با آکواریوم یا ظرف نگهداری ماهی از بروز بیماری‌های احتمالی قابل انتقال به انسان جلوگیری می‌کند.

اصغرزاده، بهترین دمای آب نگهداری ماهی را 22 تا 26 درجه سانتی گراد اعلام کرد و افزود: به منظور تعویض آب هر بار 25 درصد کل آب تعویض شود و از تعویض یکباره کل آب خودداری شود، ضمن اینکه در هنگام تعویض آب و ... نیازی به دستکاری ماهی نیست، اما در صورت لزوم و بخصوص در افرادی با سابقه بیماری و یا حساسیت‌های پوستی از دستکش استفاده شود./ ایسنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2xqpmz