پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/12/02 05:24
وام بدون ضامن
کد خبر: 19049

وام 100 میلیون تومانی بدون ضامن به کارگران و قشرهای کم درآمد نمی رسد!

وام 100 میلیون تومانی به عنوان یک کمک هزینه برای گروه‎‌های مختلف جامعه مطرح شد. اما کارگران که گروه بزرگی از جامعه را تشکیل می‌دهند امکان دریافت این وام خرد را ندارند و از دریافت چنین کمک هزینه‌ای کاملا ناامید شده‌اند.

با اعلام رئیس جمهور، پرداخت وام بدون ضامن آغاز و دستورالعمل‌های لازم 12 بانک عامل داده شد. اما طبق گفته سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، وام بدون ضامن فقط برای گروه کارمندان و کارکنان دولتی قابل استفاده است. البته خاندوزی اعلام کرد که به مرور گروه‌های دیگر هم امکان دریافت وام بدون ضامن را خواهند داشت. حال چند هفته از زمان آغاز پرداخت وام بدون ضامن به گروه کارمندان و کارکنان دولتی می‌گذرد. گروه کارگری هم به وام بدون ضامن امید زیادی داشت، ولی با مطرح شدن موانع مختلف کاملا از دریافت این تسهیلات دلسرد شده‌اند.

شرایط بانک‌ها برای پرداخت وام بدون ضامن به کارگران

به گفته عباسعلی صفری، دبیر اجرایی خانه کارگر کردستان، کارگران برای دریافت این وام 100 میلیون تومانی باید معادل همین مقدار پول را سپرده گذاری کنند، ضمن اینکه موانع و محدودیت‌های دیگری هم برای گروه‌ کارگران در زمینه دریافت همین تسهیلات از سوی بانک‌های عامل به وجود آمده است.

صفری بیان کرده که این وام به منظور رفع مشکلات مردم مطرح شد. کارگران به امید دریافت آسان وام بدون ضامن، طبق وعده‌های مسئولان، به بانک‌های عامل مراجعه می‌کنند اما در واقع سخت‌ترین شرایط جلوی پای آن‌ها قرار می‌گیرد. این مسئول خانه کارگری اعلام کرده؛ کارگری که ماهی 4 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند، توانایی سپرده گذاری 100 میلیون تومانی را ندارد. ضمن اینکه بانک‌ها از وی درخواست می‌کنند برای دریافت وام بدون ضامن، سپرده 100 میلیون تومانی را 6 ماه در بانک بگذارد. این اقدام واقعا نشدنی است.

به اعتقاد وی، دولتمردان کشور باید به دنبال طرح‌هایی باشند که برای دهک‌های پایین جامعه هم اجرا شود. هم اکنون طرح وام بدون ضامن برای قشر کارگر واقعا عملیاتی نیست.

این شرایط باعث سرگردانی کارگران و دهک‌های پایین جامعه شده و باز هم یک وعده و حرف درمانی دیگر اتفاق افتاده است. شرایطی که بانک‌ها برای دریافت وام بدون ضامن اعلام کرده‌اند بیانگر این است که این وعده عملا قابل انجام نیست./ کاما پرس

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/36e9e7