پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/12/01 08:10
پرسپولیس
کد خبر: 19023

آخرین خبر از خصوصی سازی پرسپولیس| حواشی واگذاری استقلال

یک کارشناس‌ ارشد بازار سرمایه گفت: اکنون به سبب پیگیری‌های سازمان خصوصی‌سازی و اقدامات دولت سیزدهم، طلسم ۲۴ ساله شکسته شد و سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نزد سازمان بورس و فرابورس به ثبت رسید.

در ادامه اقدامات گسترده‌ای که از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیران باشگاه استقلال و پرسپولیس، شرکت فرابورس ایران و سازمان خصوصی سازی انجام شد، در نهایت هفته گذشته ارزش‌گذاری این سهم انجام و در هیات واگذاری به تصویب رسید. قرار شد در مجامع استقلال و پرسپولیس، در زمینه افزایش سرمایه از چگونگی عرضه سهام با سلب حق تقدم دولت انجام شود، مصوبه نهایی ارائه و سپس بار دیگر در هیات واگذاری مطرح شود. همچنین واگذاری سهام پرسپولیس بالاخره بعد از مدت‌ها حاشیه، روز گذشته تعیین تکلیف شد و چالش‌های پیش روی این واگذاری با ثبت این باشگاه‌ها نزد سازمان بورس و اوراق بهادار پایان یافت

«حسین قربانزاده» رئیس سازمان خصوصی سازی پس از برگزاری جلسه به منظور واگذاری سرخآبی‌ها اعلام کرد: ارزش نهایی باشگاه پرسپولیس سه‌هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان و ارزش نهایی باشگاه استقلال ۲‌هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان است. این ارزش‌گذاری توسط کارشناسان رسمی دادگستری از دارایی‌های این دو باشگاه و به‌ویژه دارایی نامشروط که برند دو باشگاه بوده انجام شد و به تصویب اعضای هیات واگذاری رسید.

وی اضافه‌کرد: قرار شد در مجامع دو باشگاه، در زمینه افزایش سرمایه از چگونگی عرضه سهام با سلب حق تقدم دولت انجام شود، مصوبه نهایی ارائه و سپس بار دیگر در هیات واگذاری مطرح شود.

همچنین واگذاری سهام سرخابی‌ها بالاخره بعد از مدت‌ها حاشیه، روز گذشته تعیین تکلیف شد و چالش‌های پیش روی این واگذاری با ثبت این باشگاه‌ها نزد سازمان بورس و اوراق بهادار پایان یافت که در ادامه بر اساس پیگیری‌های انجام شده قرار بر این است تا درج نماد این ۲ باشگاه امروز در فرابورس به مرحله اجرا برسد.

«سیاوش وکیلی» درباره عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بازار پایه فرابورس اظهار داشت: چند دهه‌ای است که گاهی بحث خروج دولت از بنگاهداری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس توسط برخی مسوولان مربوطه مطرح می‌شد، اما هر بار در مرحله اجرا با وجود پیگیری دستگاه‌های ذی‌ربط این واگذاری با موانع متعددی برخورد می‌کرد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه تصریح‌کرد: در اصل باید یک نگاه هشدار دهنده به عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در فرابورس داشت، به سبب آنکه واگذاری این دو باشگاه امری مهم برای دولت تلقی می‌شود.

وکیلی گفت: در راستای تحقق حاکمیت شرکتی اجرای انضباط مالی و شفافیت عملکرد به سبب بهبود نظارت بیش از پیش خواهد شد، اما اگر دقت و مراقبت کافی دربار چگونگی واگذاری سهام به هواداران یا سایر اشخاص به درستی انجام نشود، همانند سایر عرضه‌های دولتی تجربه تلخی را به همراه خواهد داشت.

وی بیان‌داشت: در باب عرضه عمومی این دو باشگاه لازم است ضمن بهره از نظرات کارشناسان اقتصادی، ورزشی و حتی جامعه شناسان مطالعات تطبیقی و تجارب جهانی مورد بررسی قرار گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: همچنین مسائلی درباره عرضه عمومی سهام این دو باشگاه و افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم مطرح است که باید به‌طور دقیق مورد بررسی کارشناسان و فعالان حوزه بازار سرمایه قرار گیرد.

وکیلی بیان‌داشت: باعرضه سهام این دو باشگاه در بازار سرمایه بسیاری از مشکلات AFC نیز حل خواهد شد.

وی گفت: با رفع ابهامات و بندهای مندرج در گزارشات حسابرسی و بازرسی آنها و همچنین عرضه تدریجی سهام این دو باشگاه در بازار پایه‌ فرابورس علاوه بر عملکردشان مدیریت آن‌ها نیز بهبود خواهد یافت.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان‌کرد: عرضه تدریجی سهام سرخابی‌ها در بازار پایه‌ فرابورس در کنار رفع ابهامات و بندهای مندرج در گزارشات حسابرسی و بازرسی آنها علاوه بر تاثیر در عملکرد آنها مدیریت این دو باشگاه را بهبود می‌دهد./ تجارت نیوز


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3z95qa