پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/12/01 03:38
اومیکرون
کد خبر: 19004

افزایش مبتلایان به اومیکرون در کودکان

میزان مراجعه کودکان مبتلا به اومیکرون در حال افزایش است. 169 کودک مبتلا به اومیکرون در تهران بستری میباشد.

تازه ترین رنگ بندی منتشر شده حاکی از آن است که اومیکرون در کشور گسترش زیادی داشته است  و تعداد شهرهای قرمز به 337 شهر افزایش یافته است. میزان مراجعه کودکان مبتلا به اومیکرون افزایش یافته است . ستاد کرونا اعلام کرد 169 مبتلا به اومیکرون در تهران بستری میباشند. شیوع گسترده اومیکرون در میان کودکان تعجیل والدین آن ها در امر واکسیناسیون را میطلبد.

 

جولان امیکرون در میان کودکان/ تعجیل در امر واکسیناسیون

گزارش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکی از آن است که میزان بستری کودکان و نوجوانان زیر ١٨ سال نسبت به آبان امسال افزایش یافته و از ۹ به ٢٢ درصد رسیده است به همین دلیل کارشناسان معتقدند والدین باید در واکسیناسیون فرزندان خود تعجیل کنند.

 در تازه ترین رنگ بندی کرونایی که ۲۹ بهمن منتشر شده، با  گسترش سویه اُمیکرون در کشور تعداد شهرهای با وضعیت قرمز در کشور از ۲۴۷ به ۳۳۷ شهر افزایش یافته و زنگ خطری برای سلامت جامعه است.

گزارش های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکی از آن است در آبان‌ماه میزان بستری کودکان و نوجوانان زیر ١٨ سال ٩ درصد بود اما با رشد دو برابری میزان بستری کودکان و نوجوانان زیر ١٨ سال، درحال حاضر این عدد به ٢٢ درصد رسیده، عوارض بیماری کووید ۱۹ در میان خردسالان و کودکان با علائم شناخته‌شده سویه‌های قبلی در میان بزرگسالان متفاوت بوده و شیوع سریع‌تر و گسترده‌تر سویه امیکرون به ویژه در بین کودکان بر نگرانی متخصصان و والدین افزوده است.

علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونای تهران در این زمینه گفت: بر اساس جدیدترین آمارها اکنون ۱۹.۵ درصد بستری‌ها در تهران را گروه سنی زیر ۱۰ سال تشکیل می‌دهند و  در سویه دلتا میزان بستری کودکان حدود ۵ تا ۶ درصد بود اما در امیکرون رشد چشمگیری در درصد بستری کودکان را در همه شهرها به ویژه تهران شاهد هستیم که نیازمند مراقبت بیشتر از کودکان است.

وی با بیان اینکه ۱۶۹ کودک در بیمارستان های تهران به دلیل ابتلا به سویه امیکرون بستری هستند، افزود: ممکن است تعدادی نیز با علائم خفیف تر در منزل مراقبت ویژه از آنها  صورت می گیرد که به همین منظور والدین حتما باید مراقبت بیشتری از کودکان زیر ۱۰ سال خود داشته باشند.

۱۶۹ کودک در بیمارستان‌های تهران به دلیل ابتلا به امیکرون بستری هستند 

زالی خطر ابتلا به سویه امیکرون در کودکان را جدید ذکر کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه کودکان زیر ۲ سال هم امکان استفاده از ماسک ندارند و خطر سویه امیکرون برای آنها بیشتر است، توصیه می شود در صورت وجود علایمی از امیکرون حتما والدین فرزندان خود را به بیمارستان ببرند زیرا امکان بروز مشکلات تنفسی در این گروه سنی وجود دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰۸ بیمارستان تهران به صورت ویژه آماده پذیرش بیماران مبتلا به کرونا هستند تا در صورت داشتن علایمی حاد از کرونا در این مراکز بستری شوند.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونای تهران تصریح کرد: تمام بیمارستان های کودکان نیز آماده پذیرش کودکان مبتلا به امیکرون هستند اما بهترین روش و کار در این دوره ویروس کرونا که ممکن است کودکان را درگیر کند، رعایت تمام پروتکل های بهداشتی از سوی والدین، عدم حضور کودکان در محیط های شلوغ و میهمانی ها و دورهمی ها است چون یک فرد آلوده می تواند تمام افراد حاضر در یک جمع خانوادگی را مبتلا کند.

رضا شروین بدو رئیس مرکز طبی کودکان در این زمینه گفت: میزان مراجعه کودکان به بیمارستانها به دلیل ابتلا به امیکرون طی ۲ هفته اخیر بسیار افزایش یافته است و با علایم مختلفی از جمله تب، عفونت دستگاه تنفسی، سرفه و  علایم گوارشی به مراکز درمانی مراجعه می کنند.

میزان مراجعه کودکان به بیمارستانها به دلیل ابتلا به امیکرون طی ۲ هفته اخیر بسیار افزایش یافته است

 

کو دکان ۲ تا ۴ سال بیشترین مبتلایان به امیکرون

وی تصریح کرد: بیشترین مبتلایان به امیکرون کودکان ۲ تا چهار سال هستند و روزانه حدود ۵۵ تا ۷۰ کودک در مرکز طبی کودکان به دلیل ابتلا به این بیماری بستری شده و حدود ۲۰ نفر نیز در روز به بخش های آی سی یو منتقل می شوند.

رئیس مرکز طبی کودکان ادامه داد: تعداد زیادی نیز از کودکان روزانه بصورت سرپایی مراجعه کرده و اقدامات درمانی را دریافت می کنند، در حال حاضر همه گیری این سویه در کودکان بسیار زیاد شده و در روزهای آینده نیز بیشتر خواهد شد.

شروین بدو از والدین خواست در این شرایط بحرانی با توجه به اینکه کودکان سیستم ایمنی ضعیف تری نسبت به سایر گروه های سنی دارند، از دورهمی ها و تجمعات به شدت پرهیز کنند، زیرا سرعت انتقال پذیری آن بالا بوده و آسیب های زیادی را به کودکان از لحاظ جسمی و روانی ایجاد می کند.

وی خاطرنشان کرد: والدین با مشاهده هر گونه علایمی مانند تب، سرفه و بی حالی کودک را سریع به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل کنند تا با انجام اقدامات درمانی بتوان از روند بیماری جلوگیری کرد.

شروین بدو با تاکید بر انجام واکسیناسیون کودکان، گفت: واکسیناسیون کودکان مورد تایید سازمان جهانی بهداشت است و از ایمن بودن واکسن های سینوفارم و پاستو کووک اطمینان حاصل شده است، والدین تعللی در انجام این کار نداشته باشند.

واکسیناسیون کودکان مورد تایید سازمان جهانی بهداشت است و از ایمن بودن واکسن های سینوفارم و پاستوکووک اطمینان حاصل شده است

وی افزود: در دنیا ثابت شده تزریق واکسن سیستم ایمنی بدن را در برابر ابتلا به کرونا مقاوم می کند و در صورت ابتلا به این بیماری از شدت و عوارض آن کاسته می شود، از والدین می خواهیم با مراجعه به مراکز واکسیناسیون مربوطه، تزریق واکسن کودکان خود را انجام دهند.

شروین بدو با اشاره به اینکه رعایت بهداشت فردی و اجتماعی نیز در عدم ابتلا به امیکرون بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: متاسفانه رعایت شیوه نامه های بهداشتی در جامعه مورد بی توجهی قرار می گیرد و این باعث درگیر شدن کودکان با امیکرون می شود، از هموطنان می خواهیم به تشدید و توجه به استفاده از ماسک، حفظ فاصله گذاری اجتماعی، برخورداری از تهویه مناسبت و دوری از دورهمی و تجمعات اقدام کنند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه  «امیکرون»  کرونا در ایران را تایید کرد و بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه ۳۰ دی ماه تصریح کرد که در نمونه‌برداری‌های انجام شده تاکنون بیش از دو هزار مورد مثبت ابتلا به ویروس امیکرون در کشور شناسایی شده است.

محققان آفریقای جنوبی گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است.

سازمان بهداشت جهانی، این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «امیکرون» نام‌گذاری کرده است.

کرونا تا کنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا،  بتا،  گاما و دلتا داشته و امیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.منبع ایرنا

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/399oyq