پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/12/01 01:19
مذاکرات وین
کد خبر: 19000

هشدار ایران درباره بازی‌ دوگانه غرب بر سر «متن» و «زمان» در وین[ گفتگوی تلفنی رییسی و مکرون

با توجه به برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ، مذاکره کنندگان ارشد انگلیس، فرانسه و آلمان برای همراهی با هیات های خود در این کنفرانس وین را ترک کردند. با این حال هیات‌های کارشناسی این سه کشور در وین حضور دارند و در جلسات مذاکراتی شرکت می کنند.

با وجود اینکه روسای هیات‌ها در مذاکرات وین سه کشور اروپایی وین را به منظور همراهی هیات های سیاسی شان در مونیخ و انجام برخی مشورت ها با پایتخت‌هایشان ترک کرده اند اما مذاکرات در سطوح مختلف در وین ادامه دارد. مذاکرات وین تا چند روز دیگر ادامه دارد. امیرعبداللهیان گفت: ایران متعهد به پایان‌ موفق مذاکرات وین است. ما همه تصمیماتی که باید می‌گرفتیم، اتخاذ کرده‌ایم و جدیت خودمان را به‌طور کامل نشان داده‌ایم. برای این‌که در مذاکرات وین به توافق نهایی برسیم، نیاز است تا سه کشور اروپایی و آمریکا فورا همانند ما عمل کنند.

با توجه به برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ، مذاکره کنندگان ارشد انگلیس، فرانسه و آلمان برای همراهی با هیات های خود در این کنفرانس وین را ترک کردند. با این حال هیات‌های کارشناسی این سه کشور در وین حضور دارند و در جلسات مذاکراتی شرکت می کنند.

شایان ذکر است هیات‌های مذاکره‌کننده ایران، روسیه و چین و اتحادیه اروپا به مذاکرات در سطوح مختلف دوجانبه و چندجانبه ادامه می دهند. در همین چارچوب جلسه دوجانبه هیأت‌های مذاکره‌کننده ایران و روسیه در وین روز شنبه برگزار شد. پیش از این نشست هم دیدار دوجانبه‌ای میان علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان و انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها برگزار شده بود. هیات های مذاکره کننده ایران و چین نیز روز شنبه جداگانه با یکدیگر دیدار کردند.

میخاییل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه نیز شنبه شب در توییتی از دیدار جداگانه اش با رییس هیات مذاکره کننده ایران و انریکه مورا معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین خبر داد.

اولیانوف تاکید  کرد که در این این دیدارها بر روی مسایل مهم باقی مانده که باید قبل از دستیابی به توافق برای احیای برجام حل و فصل شوند، گفتگو کرده است.

در همین حال روسای جمهور ایران و فرانسه نیز روز شنبه در گفتگویی تلفنی به بررسی آخرین تحولات در مذاکرات هسته‌ای و دیگر مسایل مورد علاقه پرداختند.

رییس جمهور کشورمان در این تماس خطاب به همتای فرانسوی خود گفت: جمهوری اسلامی ایران در طول مذاکرات پیشنهادهای سازنده‌ای ارائه کرده است و پیشنهادهای مطرح‌شده از سوی طرف‌های دیگر مذاکره را بر اساس میزان انطباق آنها با منافع ملت ایران، مورد بررسی قرار داده است.

 رییسی با بیان این‌که هیات ایرانی بارها اعلام کرده از ابتکاراتی که متضمن تامین و حفظ حقوق ملت ایران باشند، استقبال می‌کند، افزود: فشارها یا ادعاهای سیاسی با هدف حفظ اهرم فشار بر ملت ایران مطرح شده‌اند و چشم‌انداز حصول توافق را تضعیف می‌کنند. هرگونه توافقی در وین باید شامل لغو تحریم‌ها، ارائه تضمین معتبر و بسته شدن مسائل و ادعاهای سیاسی گردد.

هم چنین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که در مونیخ به سر می برد، با اشاره به مذاکرات وین اظهار کرد: ایران در دور جدید مذاکرات، با جدیت، حسن نیت و با ارائه ابتکارات متعدد جهت حصول توافق خوب مشارکت کرده است. آنچه ایران از نتیجه این مذاکرات در نظر دارد کاملا منطقی و عادلانه است: لغو همه تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ارائه تضمین‌های ضروری در پایبندی به تعهدات.

وزیر امور خارجه نیز از بازی‌های دوگانه طرف غربی بر سر «متن» و «زمان» در وین انتقاد کرد و افزود که ایران آمادگی رسیدن به یک توافق خوب را در کوتاه‌ترین زمان ممکن دارد به شرطی که طرف دیگر آماده اتخاذ تصمیمات سیاسی مورد نیاز باشد. 

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ایران متعهد به پایان‌ موفق گفت‌وگوهای وین است. ما همه تصمیماتی که باید می‌گرفتیم، اتخاذ کرده‌ایم و جدیت خودمان را به‌طور کامل نشان داده‌ایم. برای این‌که به توافق نهایی برسیم، نیاز است تا سه کشور اروپایی و آمریکا فورا همانند ما عمل کنند.

طی روزهای اخیر آخرین بسته های پیشنهادی و دیدگاه ها و راهکارها برای عبور از اختلافات باقی مانده میان ایران و طرف های مقابل تبادل شده است و ایران پاسخ ها و راهکارهای خود را برای حل مسایل ارایه کرده است و آنگونه که مقامات ایرانی تاکید دارند، اکنون نوبت سه کشور اروپایی و آمریکاست که انعطاف لازم را در این مرحله از مذاکرات نشان دهند.

در همین حال، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید که هیات مذاکره کننده کشورش به سرپرستی راب مالی نیز در وین حضور دارد، گفت که ما احساس می کنیم پیشرفت قابل توجهی در هفته گذشته به دست آمده است و این پیشرفت ها ادامه دارند.

در روزهای اخیر رسانه های غربی با هدایت مقامات کشورهای اروپایی و آمریکا، با رسانه‌ای کردن بخش‌هایی از پیش نویس توافق و مذاکرات در حال انجام، با هدف اعمال فشار به ایران به نوعی مذاکرات را به چالش کشیدند که با اعتراض و انتقاد مقامات مذاکراتی و سیاسی ایران مواجه شد. 

تهران تاکید کرده است، در این گام های آخر طرف مقابل اشتباه محاسباتی نکرده و مذاکرات را به فضای رسانه ای نکشاند./ایسنا

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/45aon9