چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/11/30 17:05
هواشناسی
کد خبر: 18998

هواشناسی ۳ اطلاعیه هشداردهنده صادر کرد

سازمان هواشناسی با صدور سه هشدار زردرنگ از فعالیت سامانه بارشی در مناطق مختلف کشور، کاهش نسبی دما و خیزش گرد و خاک در ۱۶ استان خبر داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از فعالیت سامانه بارشی تا بعدازظهر دوشنبه (۲ اسفند ماه) همراه با مخاطراتی همچون بارش برف وباران، در نواحی گرمسیر با رعدوبرق، احتمال وقوع تگرگ، مه آلودگی، وزش باد نسبتا شدید و کاهش نسبی دما خبر داد. توصیه سازمان هواشناسی در این شرایط اجتناب از تردد غیر ضروری، تجهیز خودروها به لوازم زمستانی است.سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از  افزایش سرعت باد تا سه‌شنبه (۳ اسفند ماه) خبر داد.

شنبه (۳۰ بهمن ماه) استان‌های لرستان، کردستان، همدان، مرکزی، زنجان، ایلام، کرمانشاه، البرز، تهران، قزوین، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، جنوب آذربایجان غربی، نیمه جنوبی آذربایجان شرقی، غرب اصفهان، قم و شمال غرب سمنان، یکشنبه ( اول اسفند ماه) استان‌های گیلان، مازندران، غرب گلستان، نیمه جنوبی اردبیل، آذربایجان غربی، نیمه جنوبی آذربایجان شرقی، تهران، البرز، قم، مرکزی، نیمه غربی سمنان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، نیمه غربی اصفهان، فارس و بوشهر و دوشنبه (۲ اسفند ماه) استان‌های گلستان، غرب قزوین، البرز، تهران، سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، قم، شمال غرب فارس، کهگیلویه و بویراحمد، شرق و شمال خوزستان، نیمه شمالی کرمان و شمال سیستان و بلوچستان درگیر این سامانه خواهند بود.

این شرایط جوی می‌تواند سبب اختلال در تردد، مه آلودگی، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف در جاده‌های کوهستانی، احتمال سقوط بهمن، احتمال مسدود شدن راه‌های روستایی به سبب بارش برف، تاخیر و احتمال لغو پرواز و احتمال آبگرفتگی محدود معابر شهری شود.

توصیه سازمان هواشناسی در این شرایط اجتناب از تردد غیر ضروری، تجهیز خودروها به لوازم زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه‌شکن و سوخت کافی، عدم جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی برای عملیات برف‌روبی و اتخاذ سایر اقدامات پیشگیرانه لازم به‌ویژه در فعالیت‌های کشاورزی برای دوری از خسارت احتمالی است.

سازمان هواشناسی در ادامه از تغییر نوع توده هوا به همراه افزایش گرادیان فشاری طی بازه زمانی ظهر شنبه ( ۳۰ بهمن ماه) تا بعدازظهر دوشنبه ( ۲ اسفند ماه) با مخاطراتی همچون وزش باد شدید در مناطق بیابانی همراه با خیزش گردوخاک خبر داد.

شنبه (۳۰ بهمن ماه) استان‌های ایلام، خوزستان و کرمانشاه، یک‌شنبه ( اول اسفند ماه) استان‌های ایلام، خوزستان، کرمانشاه، بوشهر، شمال فارس، شمال کرمان، سمنان، تهران، قم، خراسان رضوی، اصفهان و یزد، دوشنبه (۲ اسفند ماه) استان‌های یزد، کرمان، نیمه شرقی اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، تهران، قم، سمنان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب فارس درگیر این سامانه هستند.

اثر این مخاطره در نواحی مستعد خیزش گردوخاک و کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی خواهد بود بنابرای سازمان هواشناسی توصیه می‌کند مستحکم کردن سازه‌های موقتی، احتیاط در تردد از اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره و عدم پارک خودروها در اطراف موارد ذکر شده در دستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ دیگریاز تغییر نوع توده هوا همراه با افزایش شیو فشاری در روزهای شنبه( ۳۰ بهمن ماه) در استان‌های خوزستان و ایلام و دوشنبه( ۲ اسفند ماه) در مناطقی همچون شرق فارس، شرق اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان همراه با مخاطره وزش باد نسبتا شدید خبر داد.

اثر این مخاطره خسارت به سازه گلخانه‌ها، احتمال آسیب به نهال‌ها و شکستن درختان فرسوده خواهد بود.

توصیه سازمان هواشناسی در این شرایط استحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد، خودداری از محلول پاشی و سم‌پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های گلخانه‌ها، عایق‌بندی و محافظت از کندوها با توجه به باد و سرما در مناطق سردسیر، خشک نگهداشتن سطح زمین و مسدود نگهداشتن درهای سالن‌های دامداری‌ها، تهویه و کنترل دما در شرایط باد در سالن‌های مرغداری، خودداری از انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد، خودداری از  استقرار ماشین‌آلات کشاورزی و نهاده‌های کشاورزی روی زمین و عدم آهک‌پاشی در استخرهای خاکی پرورش ماهی و مزارع میگو که آب آن به دلیل وزش باد شدید تخلیه شده است..

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از  افزایش سرعت باد از شب شنبه (۳۰ بهمن ماه) تا سه‌شنبه (۳ اسفند ماه) خبر داد.

نوع مخاطره حاصل از این پدیده  افزایش ارتفاع موج در ساحل به میزان ‌۱ تا  ۱.۵ متر و در فراساحل به مقدار  ۲ تا ۲.۵ متر خواهد بود.

منطقه اثر این سامانه شنبه (۳۰ بهمن ماه) شمال غرب خلیج فارس، در استان خوزستان، یکشنبه (اول اسفند ماه) نیمه غربی خلیج فارس، در استان‌های خوزستان و بوشهر، دوشنبه (۲ اسفند ماه) نواحی مرکزی خلیج فارس و سه‌شنبه (۳ اسفندماه) خلیج فارس، تنگه هرمز و شرق دریای عمان خواهد بود.

حاکمیت این شرایط جوی می‌تواند سبب اختلال در فعالیت‌های دریایی، احتمال خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی، احتمال غرق شدن شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها شود.

توصیه سازمان هواشناسی در این شرایط در نظر گرفتن محدودیت در تردد با قایق‌های سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیت‌های دریایی بویژه در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد کشتی‌های تجاری و اندیشیدن تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت است.

هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند./خبرآنلاین

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/27qkrv