پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/11/30 04:46
قیمت دلار
کد خبر: 18972

کاهش قیمت دلار

روند کاهشی قیمت دلار و تاثیر مذاکرات وین بر دلار

قیمت دلار در چند روز اخیر با کاهش مواجه است و دلار وارد کانال 25 هزار تومان شد. در سه ماه گذشته دلار حدود 13 درصد کاهش یافته است عامل اثرگذار بر کاهش قیمت دلار میتوان به اخبار مذاکرات وین و مذاکرات ایران و کره جنوبی برای آزادسازی منابع بلوکه شده اشاره کرد.

 برخی از کانال‌ها می‌گویند شب گذشته قیمت دلار در معاملات پشت خطی وارد کانال ۲۵ هزار تومان شده و احتمال اینکه قیمت دلار نقدی امروز ۳۰ بهمن ماه کاهش داشته باشد و به ۲۵ هزار تومان برسد زیاد است.

قیمت دلار در معاملات پشت خطی شب گذشته نسبت به آخرین معاملات روز پنج‌شنبه، کاهش ۴۰۰ تومانی داشت و به ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. کاهشی که نشان می‌دهد معامله‌گران، توافق را در دسترس می‌دانند و آماده فروش دلارهای خود هستند.

قیمت دلار هرات هم کاهش قابل توجهی داشت و از پنج‌شنبه ۲۸ بهمن ماه وارد کانال ۲۵ هزار تومان شد و در معاملات پشت خطی شب گذشته، ۲۹ بهمن ماه به ۲۵ هزار ۷۰۰ تومان رسید.

 

۳ عامل اثرگذار بر قیمت دلار

 

«مذاکرات ایران و کره جنوبی براب آزادسازی منابع بلوکه شده»، «افزایش متقاضیان نفت ایران» و «گزارش مثبت رسانه‌ها از مذاکرات وین» سه خبری است که این هفته می‌تواند تاثیر کاهشی بر قیمت دلار بگذارد و هم معامله‌گران حرفه‌ای را برای افزایش عرضه دلار به بازار تشویق کند و هم دلارهای خانگی بیشتری را وارد بازار کند.

اخبار مذاکرات وین هم می‌گوید مذاکرات به مرحله حساس و پایانی رسیده و احتمالا ظرف چند روز آینده نتیجه نهایی مشخص می‌شود. اما از اواسط هفته گذشته در کنار اخبار امیدبخش مذاکرات، اخبار منفی هم شنیده می‌شود.

گزارش‌ها می‌گوید مخالفت‌ با توافق هسته‌ای در دولت بایدن شدت گرفته و جمهوری‌خواهان مخالف امضای توافقی مشابه توافق سال ۲۰۱۵ هستند. ایران هم می‌گوید تا زمانی که تحریم‌ها رفع نشود، مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد. طرف‌های حاضر در مذاکرات هم می‌‌‌گویند امضای قرارداد منتظر رفع تحریم‌های آمریکاست و چون آمریکا از برجام خارج شده، اولین قدم برای احیای آن را باید بردارد!

دو شب قبل، کاخ سفید اعلام کرد که به زودی توافق حاصل می‌شود و نگاه مثبتی به مذاکرات داشت. اما جز این اخبار دیگری هم شنیده می‌شود که نشان می‌دهد گشایش‌هایی ایجاد شده است.

ایران و کره جنوبی روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن ماه مذاکراتی را برای از سرگیری فروش نفت و آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران انجام دادند. گفته می‌شود رایزنی‌ها بین ایران و کره جنوبی برای آزادسازی این منابع آغاز شده و احتمالا به زودی بخش مهمی از این منابع آزاد می‌شود. آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کشورهای دیگر یکی از پیش‌شرط‌های ایران برای مذاکرات و رسیدن به توافق بود.

بعد از کره جنوبی،‌بزرگ‌ترین پالایشگاه ژاپن هم اعلام کرده پس از لغو تحریم‌ها، اقدام به خرید نفت ایران می‌کند. گفته می‌شود زمزمه‌های حصول توافق و لغو تحریم‌های نفتی ایران باعث شده است که شرکت انئوس هولدینگز، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت ژاپن، خواهان خرید نفت از ایران شود.

 

دلار ۲۵ هزار تومان می‌شود؟

 

قیمت دلار در دو ماه گذشته حدود ۱۳ درصد کاهش یافته و احتمال داده می‌شود که روند نزولی قیمت دلار در هفته جاری هم ادامه داشته باشد. برخی معتقدند معامله‌گران خود را برای کاهش بیشتر قیمت دلار آماده کرده‌اند.

اما این کاهش تنها به شرطی محقق می‌شود که مذاکرات در این هفته به نتیجه برسد و یا اخبار مثبت مذاکرات ادامه‌دار باشد. در دو هفته قبل هم قیمت دلار روند کاهشی خود را آغاز کرد و تا مرز ۲۵ هزار تومان هم پایین آمد. اما فرسایشی شدن مذاکرات، روند کاهش قیمت دلار را متوقف کرد و قیمت دلار دوباره افزایش یافت.

بازار ارز مدت‌هاست که در انتظار یک خبر قطعی از مذاکرات است. اگر این خبر قطعی به بازار برسد، تغییر کانال قطعی است. واگرنه قیمت دلار دوباره به سمت کانال ۲۷ هزار تومان حرکت می‌کند. گزارش تجارت‌نیوز 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/45aobx