پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/10/24 08:10
دلار
کد خبر: 18720

افزایش قیمت دلار با روند مثبت مذاکرات| جمع آوری دلار دلیل افزایش قیمت آن

با توجه به خبرهای مثبت از مذاکرات اما همچنان شاهد افزایش قیمت دلار در بازار هستیم.

به گزارش رصدورزشی: با توجه به خبرهای مثبت از مذاکرات اما همچنان شاهد افزایش قیمت دلار در بازار هستیم؛ از دلایل این موضوع را میتوان  می‌تواند ناشی از اقدام اخیر بانک مرکزی و  کمبود دلار در بازار باشد.

دو دلیل برای افزیش قیمت دلار می‌توان عنوان کرد؛ اولین دلیل طولانی شدن روند مذاکرات است. بازار ارز تهران مستقیما از مذاکرات هسته‌ای تاثیر می‌گیرد. روند رو به جلوی مذاکرات در هفته اول معامله‌گران را محتاط کرده بود و آنها منتظر رسیدن سیگنال‌های جدی از مذاکرات بودند.

قیمت-دلار

در هفته گذشته سیگنال مثبت مذاکرات تقویت شد و روند نزولی قیمت در بازار آغاز شد.

به نظر می‌رسید که مردم انتظار داشتند ظرف یکی دو روز گذشته خبر قطعی و نهایی از وین مخابره شود که نشد. حتی وزیر امور خارجه فرانسه و روسیه هم اعلام کردند رسیدن به توافق نهایی زمان می‌برد. این در حالی است که مذاکره‌کننده ارشد ایران از «کاهش تعداد پرانتزهای باز» در مذاکرات خبر داده بود. اما طولانی شدن مذاکرات روند قیمت دلار را معکوس کرد.

 

جمع‌آوری دلار از بازار

اما دلیل دیگر افزایش قیمت دلار، می‌تواند ناشی از اقدام اخیر بانک مرکزی باشد.  کمبود دلار در بازار خبر داد. صرافی‌های بانکی و چند نفری از معامله‌گران بازار آزاد در گفتگو با این رسانه اعلام کردند که «بانک مرکزی تمام ارزهای موجود در بازار را جمع کرده و چند روزی است دلار نداریم.»

images (5)

اما دلیل این اقدام بانک مرکزی چه بوده و چرا حتی به صرافی‌های بانکی هم دلار نداده است؟ سلمان نصیرزداه، کارشناس بازار مالی گفته بود احتمالا نتیجه مذاکرات وین قیمت دلار را با افت مواجه می‌کند. حالا بانک مرکزی با کاهش عرضه ارز به بازار سعی کرده که مانع ریزش یکباره قیمت دلار شود. به عبارتی بانک مرکزی و دولت با این اقدام سعی کرده‌اند قیمت را در محدوده فعلی نگه دارند و بعد از آن، کم کم این ارز را به بازار عرضه کنند تا بازار برای کاهش قیمت دلار آماده شود.

اما به نظر می‌رسد که تلاش دولت این است که حتی با وجود به نتیجه رسیدن مذاکرات، قیمت دلار از محدوده مشخصی پایین‌تر نیاید.

قیمت واقعی دلار چقدر است؟

اگرچه مردم منتظر ریزش قیمت دلار و رسیدن آن به قیمت‌های زیر ۲۰ هزار تومان هستند اما کارشناسان اقتصادی می‌گویند چنین قیمتی برای دلار اقتصادی نیست. دلار ارزان با واقعیت اقتصاد ایران همخوانی ندارد. کاهش بیش از اندازه قیمت دلار هم باعث افت بیشتر بورس می‌شود و هم کاهش درآمدهای دولت.

برای همین کارشناسان می‌‌گویند دولت با مدیریت بازار ارز در تلاش است که قیمت را در محدوده مشخصی نگه دارد و مانع ریزش بیشتر قیمت دلار شود.

download (7)

برای همین می‌توان گفت احتمالا بانک مرکزی هفته گذشته مشغول جمع‌آوری دلار از بازار آزاد بود تا همچنان انحصار تعیین قیمت دلار را در دست داشته باشد و آنجایی که بخواهد با عرضه دلار به بازار، قیمت را کاهش دهد و هر جا که نخواست، با عدم عرضه دلار، قیمت‌ها را بالا ببرد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3wox56