سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1400/10/02 01:46
امیکرون
کد خبر: 18439

شناسایی 8 بیمار مبتلا به امیکرون در کشور | با امیکرون مدارس باید تعطیل شود

معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، اعلام کرد: شناسایی ۸ بیمار مبتلا به اومیکرون در کشور طی دو روز گذشته شناسایی شدند.

سویه امیکرون سارس کووید ۲ (انگلیسی: SARS-CoV-2 Omicron variant)، که با نام lineage B.1.1.529 نیز شناخته می‌شود، یک سویه از کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ است که باعث بیماری کووید ۱۹ می‌شود. ۹ نوامبر ۲۰۲۱ اولین مورد شناخته شده امیکرون در بوتسوانا شناسایی شد. در ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱، سازمان جهانی بهداشت امیکرون را به عنوان سویه نگران‌کننده معرفی کرد و نام آن را از روی حرف یونانی امیکرون گذاشت. امیکرون جهش‌های زیادی داشته و یکی از تغییریافته‌ترین موارد جهش ویروس کروناست.

امیکرون

معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، اعلام کرد: شناسایی ۸ بیمار مبتلا به اومیکرون در کشور طی دو روز گذشته شناسایی شدند.

کمال حیدری گفت: تاکنون ۷ بیمار مبتلا به اومیکرون در تهران و یک مورد در مشهد شناسایی شده‌اند.

او با بیان اینکه انتظار داشتیم که موارد اومیکرون افزایش یابد، بیان کرد: بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت، سویه اومیکرون تا دو ماه آینده به ویروس غالب در دنیا تبدیل خواهد شد.

معاون وزارت بهداشت تاکید کرد: وزارت بهداشت، آمادگی‌های لازم را دارد اما مردم باید مراقبت کنند تا درگیر بیماری نشوند.

به گزارش شفقنا، دکتر گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت روز ۲۸ آذرماه از ابتلای فردی که از امارات وارد ایران شده و ساکن تهران بود به اومیکرون خبر داد و گفت که سه نفر دیگر هم مشکوک به این بیماری هستند.

سویه اومیکرون پیش از این در غالب کشورهای جهان وارد شده و سویه غالب در اروپا عنوان شده است به نحوی که در آمریکا و انگلیس بیشترین موارد ابتلا را گزارش دادند و در آمریکا هم یک فرد ۵۰ ساله براثر ابتلا به این سویه فوت شده است. منابع خبری به نقل از وزارت بهداشت آمریکا بیان کردند که فرد متوفی، واکسن نزده بود.

خطر جدی برای مردم با امیکرون

دکتر مجید مختاری در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کرونا، گفت: امروز محوریت جلسه کمیته علمی درباره امیکرون و رفتار و نحوه برخورد با این ویروس بود.

وی افزود: فعلا دلتا سویه غالب دنیاست که کشندگی بالاتر از امیکرون دارد. اما امیکرون در سه هفته اخیر بالای ۵۰ جهش داشته و ترکیب این جهش‌ها ممکن است منجر به کشندگی بیشتر شود.

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا افزود: اکنون آنطور که آمار جهانی نشان می‌دهد، کشندگی امیکرون و نیاز به بستری و اکسیژن در سویه امیکرون در کشور‌های آفریقایی بسیار کمتر بوده، اما این رفتار در لندن مشابه آفریقای جنوبی نیست و در انگلستان می‌بینیم که تعداد بیشتری بستری می‌شوند. اولین و مهمترین پیام ما این است که تمام رعایت پروتکل‌های بهداشتی را باید حفظ کنیم.

مختاری گفت: استفاده از ماسک، عدم تجمع و حفظ فاصله اجتماعی بسیار مهم است. اکنون در آستانه شب یلدا هستیم با احترام به تمام مراسم‌ها باید بدانیم که شرایط حساس است. گیرندگی اُمیکرون دو تا سه برابر بیش از دلتاست و دو برابر شدن آن در جامعه فقط ۲.۵ روز است.

وی افزود: امیدواریم رفتار آن از نظر کشندگی، تشخیصی و… بهتر از دلتا باشد، اما نمی‌توانیم با امید واهی پیش رویم؛ بلکه باید با علم پیش رویم. مردم تمام موارد را رعایت کنند. مردم یلدا را در خانه و با خانواده خودشان جشن بگیرند. یلدا نباید همراه با عزاداری باشد و باعث شود که عزیزانی یلدای سال بعد را نبینند. اجازه دهیم دو تا سه هفته دیگر بگذرد و رعایت‌ها را بالا نگه داریم. مهمترین مساله پیشگیری حفظ فاصله و ماسک است.

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفت: ممکن است رفتار اُمیکرون تغییر کند. امیکرون اکنون در سنین پایین‌تر دیده می‌شود، اما اگر تغییر رفتار دهد، ممکن است در سنین بالا هم مشکل‌ساز شود. کمیته علمی توصیه می‌کند که تا چند هفته دیگر حتی اگر ممکن است مدارس را تعطیل کنیم.

کروناست.

امیکرون

امیکرون چگونه از سیستم ایمنی میزبان فرار می‌کند؟

سیستم ایمنی بدن ما، به‌وسیلۀ سلول‌ها و پروتئین‌های مختلفی، از ما در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند. یکی از این موارد پادتن‌ها یا آنتی‌بادی‌ها هستند. این مولکول‌ها مانند یک گیرنده به مولکول‌های سطحی عوامل بیگانه متصل می‌شوند و انهدام آن‌ها را توسط سیستم ایمنی تسهیل می‌بخشند.

در کرونا امیکرون، توسط جهش‌هایی که ایجاد شده است، تغییراتی در مولکول‌های سطحی آن رخ داده است که باعث شده برای سیستم ایمنی قابل شناسایی نباشند؛ حتی در افرادی که قبلاً واکسن زده‌اند یا به سویه‌های دیگر کرونا مبتلا شده‌اند.

ابتلا به امیکرون چقدر احتمال بستری شدن را افزایش را می‌دهد؟

کاملاً نمی‌توان به این سؤال پاسخ داد؛ زیرا، ویژگی‌ها و رفتار سویه امیکرون هنوز کاملاً شناخته نشده است. بااین‌حال، شواهد اولیه دلایلی برای خوش‌بینی ارائه می‌دهد. به نظر تعداد موارد امیکرون در این مرحله به اندازۀ موارد مشابه آلفا یا انواع دیگر نیست.

علائم ابتلا به امیکرون 

امیکرون، سویه جدید ویروس کرونا چند هفته پیش در حالی شناسایی شد که هیچ‌گونه داده‌ای درباره علائم ابتلا به آن و خطرات ناشی از آن وجود نداشت. اکنون اما داده‌های اولیه در مورد گونه جهش‌یافته کرونا که به درک بهتر از علائم و تاثیر آن کمک می‌کند به تدریج در حال انتشار است.

آنتونی فائوچی، مشاور پزشکی ارشد کاخ سفید گفته است که هرچند قضاوت درباره میزان خطر اومیکرون چند هفته طول خواهد کشید اما بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که این سویه از انواع پیشین ویروس کرونا خطرناک‌تر نیست.

وی حتی این احتمال را مطرح کرد که علائم ناشی از ابتلا به گونه اومیکرون از سویه‌های پیشین خفیف‌تر باشد. آنتونی فائوچی گفت: «اومیکرون تقریبا به طور حتم از دلتا خطرناک‌تر نیست.»

مشاور پزشکی ارشد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «برخی نظرها حتی معطوف به این است که اومیکرون خطر کمتری دارد زیرا وقتی نتیجه برخی مطالعات گروهی انجام‌شده در آفریقای جنوبی را در نظر می‌گیرید پی می‌برید که نسبت بین موارد ابتلا و شمار بستری شده‌ها کمتر از دلتا است.»

آنتونی فائوچی در عین حال افزود که سویه اومیکرون «به وضوح بسیار واگیردار» است. سازمان جهانی بهداشت نیز هشدار داده است که گونه اومیکرون از ویروس کرونا احتمالا بیشتر شیوع پیدا خواهد کرد و سطح خطر ناشی از همه‌گیری آن در سطح جهان «بسیار بالا» است.

دانشمندان و کارشناسان بیماری‌های همه‌گیر داده‌هایی را که از آفریقای جنوبی درباره سویه اومیکرون گزارش می‌شود از نزدیک زیر نظر دارند.

امیکرون

شورای تحقیقات پزشکی آفریقای جنوبی روز شنبه نتیجه پژوهشی را منتشر کرد که نشان می‌داد سویه اومیکرون نسبت به گونه‌های پیشین احتمالا منجر به علائم خفیف‌تری از بیماری «کووید ۱۹» می‌شود. با این حال این نهاد هشدار داد که هنوز برای تعیین میزان خطر مرگ و میر ناشی از ابتلا به سویه اومیکرون خیلی زود است زیرا تنها دو هفته از زمان شناسایی این سویه می‌گذرد.

در گزارش شورای تحقیقات پزشکی آفریقای جنوبی وضعیت شیوع سویه اومیکرون در استان خائوتنگ که این گونه اولین بار در آنجا شناسایی شد بررسی شده است. در این گزارش آمده که پس از شناسایی سویه اومیکرون تعداد جوانانی که به دنبال ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شده‌اند افزایش یافته است.

با این حال این امر می‌تواند به سطح پائین واکسیناسیون در میان جوانان آفریقای جنوبی مرتبط باشد. در گزارش شورای تحقیقات پزشکی آفریقای جنوبی آمده است که اکثر بیماران بستری‌شده نیازی به کپسول اکسیژن نداشتند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2oab8l