پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/09/29 15:27
یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی | پرداخت یارانه نقدی
کد خبر: 18406

مبلغ یارانه نقدی از دی ماه دو برابر می شود | یارانه نقدی جدید به چه کسانی تعلق می گیرد؟

معاون اقتصادی رییس جمهور از دو برابر شدن یارانه‌ها از دی ماه امسال خبر داد.

یارانه نقدی که از آذر سال ۸۹ در قالب طرح هدفمندسازی‌ یارانه‌ها به خانوارهای ایرانی پرداخت می شود مبلغ آن 40 هزار و ۵۰۰ تومان بود. یارانه نقدی توسط احمدی نژاد رییس جمهور وقت ایران به مردم پرداخت شد و پس از گذشت حدود 11 سال همچنان، مبلغ یارانه نقدی تغییری نکرده است. این به آن معنی است که یارانه نقدی هم نمی‌توانست گرهی از مشکلات معیشتی مردم کم کند. دولت سیزدهم در صدد است که ارز 4200 تومانی را حذف کند و مبلغ یارانه نقدی را افزایش بدهد. 

مبلغ یارانه نقدی از دی ماه دو برابر می شود

محسن رضایی اظهار کرد: مبلغ یارانه را در سند بودجه ۱۴۰۱ دو برابر کردیم که رئیس جمهور تاکید داشت که ما سه ماه باقی مانده سال ۱۴۰۰ هم این کار را انجام دهیم. مسؤولان اجرایی تلاش خواهند کرد که ۳ ماه باقی مانده هم یارانه‌ها دو برابر شود. اگر خوب اجرا شود هر خانواده چهار نفره ۸۰۰ هزار تومان کالا و پول دریافت خواهند کرد.

وی افزود: به مسؤولان اجرایی گفته شده از دی ماه باید این کار اجرا شود. قرار بود در آذرماه باشد اما به دلیل اینکه بن کارتی که قرار است بخشی از یارانه به مردم بدهند آماده نشده بود به دی ماه افتاد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: رئیس جمهور از مسؤولان اجرایی خواست کاری که در بودجه سال آینده می‌خواهیم شروع کنیم که بر اساس آن به هر خانواده چهار نفره ۸۰۰ هزار تومان پول و کالا بدهیم در این سه ماه هم این کار صورت بگیرد و این خبر خوشی بود که گفتم.

می‌شود.یارانه نقدی

افزایش یارانه نقدی با حذف ارز 4200 تومانی

قادری افزود: دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته تا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه به دهک‌های اول تا هفتم پرداخت کند. چهار دهک اول ماهانه حدود ۱۲۰ هزار تومان و سه دهک بعدی ماهانه حدود ۹۰ هزار تومان مازاد بر یارانه قبلی دریافت می‌کنند.

وی مجددا گفت: دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرده اما به جای آن حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه جدید پرداخت می‌شود پس نگرانی از بابت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد، چون دولت آن را در جای دیگر پرداخت می‌کند و قدرت خرید مردم حفظ می‌شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره فروش نفت گفت: دولت پیش‌بینی فروش روزانه ۱.۲ میلیون بشکه به قیمت حدود ۶۰ دلار را کرده است اکنون قیمت نفت در بازار ۷۰ دلار است از طرفی قیمت ارز هم ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته شده است. به نظر می‌رسد در این حد امکان فروش نفت وجود دارد.

وی با بیان اینکه دولت به دنبال برقراری انضباط مالی در بودجه است، گفت:‌ دولت تا آنجایی که توانسته انضباط مالی را رعایت کرده، همچنین تلاش کرده در جاهایی انضباط برقرار کند، طبیعتا اگر خلاءها و مشکلاتی باشد مجلس ورود کرده و اصلاحاتی در بودجه اعمال خواهد کرد.

قادری درباره احتمال کسری بودجه در سال آینده گفت:‌ بخشی از منابع دولت از طریق اوراق اسناد خزانه و اوراق قرضه تأمین می‌شود که ما آن را به عنوان کسری بودجه در نظر می‌گیریم. مهم این است که دولت تلاش کرده میزان استقراض و فروش اسناد خزانه را کم کند منتها پیش‌بینی شده اگر امکان فروش نفت یا فروش سهام در واحدهای تولیدی فراهم نشود دولت کسری را از طریق انتشار اسناد خزانه تأمین کند.

وی در پایان و در جمع‌بندی اظهار کرد: طبیعتا دولت می‌توانست بودجه‌ای با اشکالات و ایرادات کمتر به مجلس ارائه کند ولی در مجموع این بودجه به عنوان بودجه دولت سیزدهم در سال اول کاری‌اش قابل دفاع است. مجلس هم اشکالات و ایرادات آن را رفع می‌کند.

یارانه نقدی

وی ادامه داد: با این اقدام نرخ ضریب جینی هم بهبود می‌یابد.

میرکاظمی با تاکید بر اینکه حذف ارز ترجیحی قانون بوده و دولت مکلف به اجرای قانون است، اظهار داشت: حتی برای ۶ ماه دوم امسال هم اجازه استفاده از ارز ۴٢٠٠ تومانی را نداشتیم که دولت قبل برای استفاده از ارز ترجیحی مازاد بر رقم تعیین شده اجازه گرفت و دولت سیزدهم هم به ناچار برای به تعویق انداختن اجرای قانون حذف ارز ترجیحی، چاره‌ای جز کسب اجازه خارج از چارچوب مجلس را نداشت.

وی ادامه داد: برای واردات کالای اساسی فقط ٨ میلیارد دلار اجازه مصرف داده شده است و امکان استفاده مازاد از این رقم را نداریم.

رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: امسال هم اجازه استفاده از ارز ۴٢٠٠ تومانی را نداریم اما به دو دلیل این قانون را به تعویق انداختیم، اولا به دلیل خشکسالی میزان تولید کشور کاهش پیدا کرد و ما مجبور به افزایش واردات شدیم‌. دوم اینکه قیمت جهانی انواع کالا بین ٢٠ تا ۵٠ درصد افزایش یافت.

میرکاظمی تاکید کرد: نکته بسیار مهم این بود که دولت گذشته بین ٣٠ تا ٧٠ درصد حد ذخایر استراتژیک کشور را مصرف کرده بود که نباید مصرف می‌شد و ذخایر راهبردی و استراتژیک کشورمان از ٣٠ تا ٧٠ درصد کمتر شده بود.

وی افزود: دولت سیزدهم مجبور به تکمیل ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی بود اما دولت گذشته تمام ٨ میلیارد دلار مرتبط با ارز ۴٢٠٠ تومانی را مصرف کرده بود و دیگر اجازه خرید نداشت اما در دوره خشکسالی و افزایش قیمت های جهانی در شرایطی که ذخایر استراتژیک کاهش یافته بود مجبور به تعویق انداختن این قانون شدیم.

وی با بیان اینکه بحث حذف ارز ترجیحی بحث سال آینده نیست بلکه باید از امسال این قانون به اجرا برسد، گفت از سال آینده این موضوع شفاف تر خواهد شد.

میرکاظمی با بیان اینکه هنوز استفاده از ارز 4200 تومانی ادامه دارد و مشمول کالاهای اساسی مانند دارو و گندم می‌شود گفت: به طور قطع قانون برای استفاده از ارز 4200 تومانی در سال آینده به دولت اجازه نمی‌دهد و تا به همین جا هم برای استفاده مازاد خارج از مجلس اجازه گرفته‌ایم.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه تغییرات قیمتی پس از حذف ارز 4200 تومانی را اصلا تکذیب نمی‌کنم و ممکن است تلاطمی در بازار ایجاد شود و تورم انتظاری رخ دهد اما باید توجه داشته باشیم که ما حق انتخاب نداریم. اگر بخواهیم در این شرایط ارز 4200 تومانی را از محل بازارهای نیمایی و خزانه تامین کنیم با کسری بودجه مواجه خواهیم شد بنابراین ادامه این روند در سال آینده امکان پذیر نیست.یارانه نقدی

وی با اشاره به اثربخشی ارز 4200 تومانی در معیشت مردم گفت: ماهانه یک و نیم میلیارد دلار ارز 4200 تومانی تخصیص داده شده اما طبق گزارش مرکز آمار تمام اقلام مشمول ارز 4200 تومانی مهر ماه امسال نسبت به مهرماه سال گذشته بیش از 160 درصد افزایش قیمت داشته است بنابراین ادامه تخصیص ارز ترجیحی هدر دادن منابع کشور است و یک مشت دلال تا به امروز از آن استفاده کرده‌اند.

وی با بیان اینکه حذف ارز 4200 تومانی به معنای قطع حمایت‌ها نیست، گفت: مابه التفاوت ارز ترجیحی محاسبه شده و معادل ریالی آن در تبصره 14 بودجه آمده است که چیزی حدود 100 هزار میلیارد تومان از محل ما به التفاوت ارز 4200 تومانی به حمایت از مردم اختصاص پیدا می‌کند که این رقم علاوه بر 75 هزار میلیارد تومان یارانه‌های بنزینی و معیشتی خواهد بود.

85 میلیارد دلار یارانه پنهان پرداخت می‌کنیم

میرکاظمی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم امروز کسانی که حقوق‌های بسیار بالا هم دارند مشمول یارانه‌ها می‌شوند و ما در بخش یارانه‌های پنهان 85 میلیارد دلار یارانه پرداخت می‌کنیم که عمده این یارانه نصیب افراد برخوردار می‌شود و در این اینجا بی‌عدالتی وجود دارد اما کسی اعتراض نمی‌کند.

وی افزود: یکی از منابع درآمدی دولت کاهش پرداخت به دهک‌های بالا و از این محل افزایش حمایت از دهک‌های پایین خواهد بود.

یارانه نقدی

20 میلیون یارانه‌بگیر بیش از یک میلیارد تومان درآمد داشتند

میرکاظمی تاکید کرد: طبق گزارش‌های رسمی از 60 میلیون نفری که امروز یارانه می‌گیرند 22 میلیون نفر در یک سال گذشته بالای یک میلیارد تومان ورودی در حساب‌های بانکی‌شان داشتند و باید این موضوعات بررسی شود.

حذف ارز 4200 تومانی 7.6 درصد تورم ایجاد می‌کند

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه حذف ارز 4200 تومانی تورم خواهد داشت گفت: طبق محاسباتی که کارگروهی متشکل از نماینده‌های بانک مرکزی، وزارت اقتصاد ، سازمان برنامه و بودجه و .... انجام داده‌اند حذف ارز 4200 تومانی 7.6 درصد تورم ایجاد می‌کند اما 6.9 درصد آن به اصلاح پایه پولی کشور برمی‌گردد.

میرکاظمی تاکید کرد: در این مدت مجلس به دنبال این بوده که چرا تاکنون دولت قانون حذف ارز 4200 تومانی را انجام نداده است.

افزایش 62 درصدی درآمدهای مالیاتی صحت ندارد

میرکاظمی با بیان اینکه میزان افزایش 62 درصدی درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده درست نیست، اظهار داشت: میزان افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده بین 40 تا 44 درصد است و اعدادی که از افزایش درآمدهای مالیاتی تا 62 درصد منتشر می‌شود، درست نیست. معتقدیم بخش مالیاتی کشور، ظرفیت درآمد 320 هزار میلیارد تومانی را دارد که در بودجه 270 هزار میلیارد تومان دیده شده اما عملکرد، بیشتر از این است و در بودجه سال گذشته هم درآمد واقعی از مالیات دیده نشده بود.

منبع: ایرانا


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4byndd